Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
????

Jos tuloraja epähuomioissa ylittyi parilla sadalla, saako niitä rahoja veronpalautuksessa takaisin?

Sivut

Kommentit (23)

Ap

Tosi kiva mulla siis lähtee semmonen 700e veroihin kun tammikuukin vielä samalla verokortilla. Ja itselleni opiskelijana tuo 700e on kirjaimellisesti elintärkeä. Kiva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Meneeköhän sulla nyt opintotuki ja verotus sekaisin. Palautat vain yhden kuukauden opintotuen ennen vuoden vaihdetta oma toimisesti niin homma on ratkaistu.

Vierailija

Häh. Jos maksat liikaa veroa, niin totta kai saa takaisin. Tammikuulle ehdit tilata uuden verokortin. Vero.fi sivuilla voit myös käydä laskemassa paljonko olet tänä vuonna veroa maksanut ja tuleeko palautusta.

Vierailija

Siis mulla oli se tuloraja kuinka paljon saan 2016 vuonna tienata ja se nyt joulukuun palkassa ylittyi muutamalla sadalla. Mietin kanssa, että aika törkeetä jos sitä rahaa ei saa veronpalautuksessa takaisin, kuitenkin aika suuri summa multa veroihin lähti ja en tienaa lähes mitään eli veroprosenttinikin on aika pieni. Jos en saa tammikuulle uutta verokorttia, niin teen tavallaan tässä koko joulukuun ilmasta duunia? Jes!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Siis mulla oli se tuloraja kuinka paljon saan 2016 vuonna tienata ja se nyt joulukuun palkassa ylittyi muutamalla sadalla. Mietin kanssa, että aika törkeetä jos sitä rahaa ei saa veronpalautuksessa takaisin, kuitenkin aika suuri summa multa veroihin lähti ja en tienaa lähes mitään eli veroprosenttinikin on aika pieni. Jos en saa tammikuulle uutta verokorttia, niin teen tavallaan tässä koko joulukuun ilmasta duunia? Jes!

Jos puhut opintotuen tulorajasta, sen saa ylittää 200 eurolla ennen kuin tarvitsee palauttaa mitään.

Jos taas puhut siitä, että sun verokortissa on tietty tuloraja alemmalla veroprosentille, jonka jälkeen siirryt korkeampaan prosenttiin, mikä on ongelma? Jos tuloraja ylittyy, sähän olet tienannut koko vuonna enemmän kuik alkuvuodesta arvioit, onneksi olkoon!

Alkuvuoden saa mennä vanhalla verokortilla, mutta ei ole pakko. Jos ehdit toimittaa uuden verokortin palkanlaskentaan ajoissa, prosentti otetaa siitä.

Joulukuussa 2017 saat veronpalautuksia, jos olet maksanut liikaa veroja tänä vuonna.

Vierailija

Käytössä siis ollut vuoden tuloraja!
Aijon kyllä irtisanoutua duunistani jos se oikeesti nyt menee niin että en saa palkkaa enkä niitä rahoja edes takaisin. (?)
Ei ole mikään unelma duuni edes kyseessä ja muutenkin opiskelijana työnteko sen ohella on aika rankkaa ja vie paljon aikaa opiskelusta. Tosi turhauttavaa, vituttaa.

Vierailija

Ap kirjoitti:
Tosi kiva mulla siis lähtee semmonen 700e veroihin kun tammikuukin vielä samalla verokortilla. Ja itselleni opiskelijana tuo 700e on kirjaimellisesti elintärkeä. Kiva.

Verokortti joo on voimassa vielä tammikuun (ellet tilaa muutosverokorttia alkamaan tammikuun alusta), mutta tulolaskenta kylläkin alkaa alusta. Eli vaikka nyt joulukuussa tuloraja onkin tullut täyteen, niin tammikuussa ennakonpidätys menee taas perusprossan mukaisesti.

Vierailija

No mee ny sinne vero.fi laskemaan että mikä sun tilanne on, ennen kuin uhkailet irtisanoutumisella. Ja siis ei kai se työnantajan vika oo, että sulla on vääränlainen verokortti...?

Vierailija

En ymmärrä. Onko sinulta pidätetty vero lisäprosentin mukaan? Jos koko vuoden tuloraja ylittyi, olet maksanut aiemmista tileistäsi vähemmän veroa, kuin mitä sinun olisi pitänyt. Sen vuoksi siltä ylimenevältä osalta otetaan lisäprosentin mukaisesti verot. Voit itse käydä laskemassa verottajan sivuilla, miten paljon sinun olisi pitänyt maksaa veroa tänä vuonna ja sitten verrata sitä siihen, paljonko oikeasti olet maksanut. Siitä näet, odottaako sinua veronpalautukset vuoden päästä.

Vierailija

Sanotaanko näin, että veroja tulet maksamaan juuri niin paljon kuin sinun pitääkin.
Joko sitten saat liikaa maksetut ennakonpidätykset takaisin myöhemmin veronpalautuksina, tai joudut maksamaan veroja lisää mätkyinä. Voi käydä niinkin hyvin, että olet hoitanut verosuunnittelusi oikein ja et joudu maksamaan mätkyjä etkä saa palautuksiakaan. 

Vierailija

No kyllä minä aluksi ihan ajattelin, että saan nuo rahat takaisin, mutta sitten monet sanoivat minulle että jos tienaa enemmän kun saisi eli ylittää tulorajan, niitä rahoja ei saa takaisin. Vähän sama asia kuin saisi mätkyt jopa väitettiin.
Opintotuki ei siis liity tähän asiaan sinänsä vaan olen töissä tienannut liikaa.
Ja joo, yritän parhaani mukaan asiaan perehtyä mutta tää on aika uus asia mulle nuoren ikäni puolesta, sen takia en tiedä miten kaikki asiat toimivat.
Mutta siis saan sen summan joka lähti veroihin tulorajan ylityksen takia takaisin vuoden päästä?
Ja nyt joulukuussa tienaamastani palkasta jonka saan tammikuussa, ei lähde tollaista summaa veroihin, jos tilaan äkkiä muutosverokortin ja lähetän palkkahallintoon?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No kyllä minä aluksi ihan ajattelin, että saan nuo rahat takaisin, mutta sitten monet sanoivat minulle että jos tienaa enemmän kun saisi eli ylittää tulorajan, niitä rahoja ei saa takaisin. Vähän sama asia kuin saisi mätkyt jopa väitettiin.
Opintotuki ei siis liity tähän asiaan sinänsä vaan olen töissä tienannut liikaa.
Ja joo, yritän parhaani mukaan asiaan perehtyä mutta tää on aika uus asia mulle nuoren ikäni puolesta, sen takia en tiedä miten kaikki asiat toimivat.
Mutta siis saan sen summan joka lähti veroihin tulorajan ylityksen takia takaisin vuoden päästä?
Ja nyt joulukuussa tienaamastani palkasta jonka saan tammikuussa, ei lähde tollaista summaa veroihin, jos tilaan äkkiä muutosverokortin ja lähetän palkkahallintoon?

Jos teillä on palkkapäivä tammikuussa, niin tuolloin tulolaskenta alkaa alusta eli ennakonpidätys menee perusprosentin mukaisesti. Eli sillä maksupäivällä on väliä, ei sillä miltä aikaväliltä palkka on tienattu. 
Lopullinen verotus kun on saatu laskettua ensi vuoden puolella, niin tuolloin selviää saatko palautuksia tai mätkyjä (tai et kumpaakaan). Tähän siis vaikuttavat monet seikat, esim. mahdolliset työmatkavähennykset, asunnon korkovähennykset jne. 

Vierailija

En ole väittänyt että tää on työnantajan vika ihan oma virhe oli olisi pitänyt laittaa tuloraja enemmän yläkanttiin, en kyllä ajatellut että tulisin tekemään töitä näin paljon kuin olen tehnyt. En täällä ketään syyttele, ihan vain apua pyydän kun en ole mikään expertti näissä asioissa. Ei tarvitse tulla tänne kertomaan että kuinka idiootti olen kun itsekkin sen ihan tiedostan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En ole väittänyt että tää on työnantajan vika ihan oma virhe oli olisi pitänyt laittaa tuloraja enemmän yläkanttiin, en kyllä ajatellut että tulisin tekemään töitä näin paljon kuin olen tehnyt. En täällä ketään syyttele, ihan vain apua pyydän kun en ole mikään expertti näissä asioissa. Ei tarvitse tulla tänne kertomaan että kuinka idiootti olen kun itsekkin sen ihan tiedostan.

No, luepa nyt tämän ketjun postaus 13, siinä on selkeästi kerrottu kaikki olennainen.

Jos tulorajasi on ylittynyt, olet maksanut koko vuoden ajan tavallaan liian vähän veroja. Jos tuloraja on vaikka 10 000 euroa, ja tienaatkin 12 000, olet maksanut siitä kymppitonnista joka kuukausi (tammikuu-marraskuu) hiukan vähemmän kuin mitä koko vuoden tulosi loppupeleissä olikaan. Siksi joulukuussa otetaan käyttöön lisäprosentti. Summa usein tuntuu isolta, koska jos olet maksanut joka kuukausi vaikka 50e liian vähän, kertyy siitä jo marraskuuhun mennessä 550 vajausta. Jos se peritään yhden kuukauden palkassa takaisin, niin tuntuuhan se tilipussissa ja paljon.

Sinulta EI siis ole peritty liikaa veroja tai mitään ylimääräistä, tilanne on vain tasattu.

Tammikuussa palkastasi peritään nykyisellä perusprosentilla veroa - EI siis lisäprosentilla - ja tuloraja nollautuu vuoden vaihtuessa.

Selkiskö?

Tämän takia itsekin lasken ja tilaan aina alkusyksystä verokorttini uudelleen, niin mahdollinen tasaus jakautuu kaikille loppuvuoden kuukausille tasaisesti, eikä tunnu niin pahalta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Saat "liikaa" maksetut verot takaisin veronpalautuksena sitten vuoden 2017 lopussa, eli veronpalautuksena.

Urrgh. AP kun ei ole maksanut "liikaa" veroja, vaan nimenomaan liian vähän koko vuoden ajan. Tulorajan ylittyessä otetaan käyttöön lisäprosentti, jolla tilanne tasataan.

Miten tämä nyt on niin vaikeaa? Älkää neuvoko muita, ellette itsekään asioista ole lainkaan perillä...

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat