Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ongelma kaveripiirissä: Ystäväni väittää toisen kaverini raiskanneen hänet

17.12.2016 |

Tähän alkuun mainitsen, että olemme kaikki vasta teini-ikäisiä. Jos et halua lukea teinien juttuja ja aiot tulla valittamaan siitä kommentteihin ("mene Demiin" yms.), niin voit klikata pois jo valmiiksi.

Minulla on siis kaveriporukka, johon kuuluu suunnilleen 20 ihmistä. Osa näistä on vain random kavereita joiden kanssa emme yleensä juttele kahdestaan, mutta osa taas sitten on minulle erittäin läheisiä. Tässä on nyt kyseessä eräs tyttö, jonka kanssa olemme olleet ystäviä vasta hieman alle vuoden, mutta joka on minulle hyvin läheinen, ja poika, jonka olen tuntenut jo vuosia.

Ja näistä kahdesta kaveristani siis sen verran, että tämä poika on siis erittäin suosittu, hyvännäköinen, urheilullinen ja todella moni tyttö on ihastunut häneen (näistä kahdesta huolimatta tällä pojalla on aika paljon itsetunto-ongelmia, joihin en tiedä syytä). Mielestäni hän on fiksu, hauska ja mukava. Olemme hyviä kavereita, mutta yleensä vain heitämme läppää emmekä puhu keskenämme vakavista asioista.

Tyttö taas ei ole niin suosittu, ja osa kaveriporukassamme jopa puhuu hänestä joskus pahaa. Häntä pidetään varsinkin poikien keskuudessa jotenkin lapsellisena ja ehkä jopa vähän tyhmänä ja hyväuskoisena (itse en kuitenkaan pidä häntä ainakaan tyhmänä). Suurimman osan mielestä hän on kuitenkin kaunis, ja omasta mielestäni yksi porukkamme kauneimmista tytöistä. Hän on lisäksi aika herkkä, mutta muuten todella mukava ja hänen kanssaan pystyy puhumaan vakavistakin asioista. Olemme tunteneet n. 1,5 vuotta ja olleet ystäviä hieman alle vuoden, eikä hän ole koskaan vaikuttanut valehtelijalta.

Jossain vaiheessa tämä kaverityttöni alkoi muuttua aina ahdistuneeksi kun tämä kaveripoikani oli lähettyvillä. Yhden kerran minä ja kaksi muuta kaveriamme (olemme siis nelistään kaikki tosi hyviä ystäviä) kysyimme tältä tytöltä, mitä hänellä on tätä poikaa vastaan ja silloin vastahakoisesti kertoi, että poika olisi raiskannut hänet. Hän kielsi meitä kertomasta kellekään, ja sanoi että hänen on tosi vaikea puhua siitä.

Yksi ystäväni (jolle tämä tyttö kertoi asiasta) oli mennyt kysymään tältä pojalta viestitse asiasta (hänellä ei kuitenkaan ollut lupaa kysyä), jolloin tämä poika järkyttyi ja kielsi koko jutun. Sen enempää siitä ei olla hänenkään kanssa puhuttu.

Nyt en vain tiedä, ketä uskoa. Molemmat ovat ystäviäni ja kumpikaan ei vaikuta valehtelevan. Jos olisin tuo tyttö ja puhuisin totta, niin olisin erittäin surullinen ja masentunut siitä ettei minua uskottaisi, ja jos taas olisin tuo poika ja puhuisin totta, niin minua ahdistaisi että joku syyttäisi minua raiskaajaksi ja muut uskoisivat.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On hyvin mahdollista, että tyttö puhuu totta. Miksi joku haluaisi valehdella asiasta? Jos tytön käytöskin viittaa tapahtuneeseen. Raiskaukset ovat hyvin yleisiä, vain pieni osa uhreista uskaltaa tehdä rikosilmoituksen. "Lapsellinen, tyhmä ja hyväuskoinen" on vieläpä hyvä kohde raiskaajalle. Minut on raiskattu nuorena, ja kerroin siitä parille ystävälle, jotka eivät juuri reagoineet mitenkään. Olisin todella toivonut, että joku olisi pakottanut tekemään ilmoituksen, tai tehnyt sen puolestani!

Asiaa ei kannata jättää tuohon. Jos voidaan epäillä rikosta, asia tulisi selvittää. Tytön tai teidän pitäisi puhua asiasta jollekin viranomaiselle, lääkärille tai terveydenhoitajalle. Totuus täytyy selvittää.

Ei aina tätä "miksi valehtisi?" -kommenttia. Ihmiset valehtelevat jatkuvasti ja syitä valehtelulle keksii loputtomasti. 

Vierailija
42/51 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu sinulle. Jos tyttö haluaa puhua asiasta, niin kuuntele. Jos hän ei halua puhua tai tehdä ilmoitusta, niin sitten on tekemättä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inkivääritee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On hyvin mahdollista, että tyttö puhuu totta. Miksi joku haluaisi valehdella asiasta? Jos tytön käytöskin viittaa tapahtuneeseen. Raiskaukset ovat hyvin yleisiä, vain pieni osa uhreista uskaltaa tehdä rikosilmoituksen. "Lapsellinen, tyhmä ja hyväuskoinen" on vieläpä hyvä kohde raiskaajalle. Minut on raiskattu nuorena, ja kerroin siitä parille ystävälle, jotka eivät juuri reagoineet mitenkään. Olisin todella toivonut, että joku olisi pakottanut tekemään ilmoituksen, tai tehnyt sen puolestani!

Asiaa ei kannata jättää tuohon. Jos voidaan epäillä rikosta, asia tulisi selvittää. Tytön tai teidän pitäisi puhua asiasta jollekin viranomaiselle, lääkärille tai terveydenhoitajalle. Totuus täytyy selvittää.

En tiedä, että tällä tytöllä ja pojalla olisi aiemmin ollut mitään ongelmaa keskenään josta tyttö haluaisi nyt "kostaa", joten tämäkin siis puhuu tytön puolesta. Minulla ei ole aavistustakaan miksi tyttö valehtelisi, mutta kun tämä poika on juuri sellainen josta ei voisi kuvitellakaan tällaista. Siksi en tiedä yhtään, ketä uskoa.

Voin kyllä kehottaa tyttöä ilmoittamaan tästä jollekin, mutta en ole varma kuuntelisiko hän minua.

Tätä ärsyttää kuulla kaikissa epäselvissä raiskaustapauksissa aina! Ihan kuin kaikki raiskaajat olisivat sellaisia, joiden voisi kuvitella raiskaavan. Kyllähän moni voi ajatella esim. omasta kumppanistaan, ettei hän ikinä raiskaisi, mutta kumman paljon niitä raiskauksia parisuhteissa tapahtuu. 

Vierailija
44/51 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asutteko Porvoossa?

Etkö oikeasti keksi mitään omaperäisempää?

Vierailija
45/51 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sekin olla totta että he ovat harrastaneet seksiä yhteisymmärryksessä, mutta jossain vaiheessa tyttöä on alkanut ahdistaa ja hän on alkanut ajatella asiaa raiskauksena. Esim poika on tehnyt jotain kysymättä tytöltä, josta tyttö ei ole pitänyt ja tyttö ei edes välttämättä saanut suutaan auki kertoakseen pojalle.

Mutta ensisijaisesti uskoisin tyttöä

Vierailija
46/51 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus osa 1:

Haluaisin kiinnittää huomiota siihen, ettei ole mitään väliä onko aloittaja trolli vai ei. Avun etsiminen verkosta on nuorille hyvin luonnollinen tapa toimia ja jos sitä pyydetään osoitteessa vauva.fi, toivotaan oletettavasti aikuisten neuvoja tilanteeseen. Keskustelun lukemisesta ja asiallisista neuvoista on varmasti hyötyä monille teini-ikäisille, joille sama ongelma ei olekaan hypoteettinen ja trollaus.

Omasta puolestani tapaus kuulostaa uskottavalta, sillä itsekin vietin nuorena aikaa suurissa sekaporukoissa. Teini-ikäisille ja joillekin aikuisille itsemäärämisoikeus ei ole tuttu käsite. Monet eivät ymmärrä lopettaa ensimmäisen kiellon jälkeen, vaan menevät hyvinkin pitkälle painostaessaan tyttöjä seksiin. Monet tytötkään eivät ole sen parempia, vaan monen pojan neitsyys on mennyt tyttöjen kyseenalaistaessa heidän miehuuttaan, mikäli he kieltäytyvät. Mielestäni asiasta pitää keskustella, joten siksi otan itse kantaa.

Vierailija
47/51 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaus osa 2:

Aikuisena ystävieni kanssa keskustellessa on tullut ilmi, että hyvin moni on kokenut tilanteita, joissa on kokenut tulleensa raiskatuksi. Monet ovat ajautuneet harrastamaan seksiä tahtoaan vastaan, vaikka ovat kieltäytyneet useasti(itselleni näin kävi ensimmäisen poikaystäväni kanssa). Mahdollisesti he ovat suostuneet lopulta pitkän painostuksen ja humalatilansa vuoksi, jotta pääsisivät pois tilanteesta. Tilanteen ongelmana on, että tällöin poika ei koe raiskanneensa, sillä tyttö on lopulta suostunut(tai lopettanut vastustelun). Toisaalta tyttö kokee itsemääräämisoikeutensa loukatuksi, kokee ahdistusta ja vihan tunteita poikaa kohtaan.

Tässä vaiheessa jokainen voi miettiä, mikä on raiskauksen tunnusmerkistö ja minkälainen olisi sopiva rangaistus teinille, joka on painostanut toista seksiin? Monet tilanteet ovat tulkinnan varaisia, eivätkä kaikki raiskaajat ole läpeensä pahoja. 

Vierailija
48/51 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaus osa 3:

Kerron henkilökohtaisen kokemuksen, jonka painoin teininä villasella, sillä silloin mielestäni tilanne oli harmaalla alueella, koska en pitänyt äänekästä vastarintaa.

Olimme yötä poikaystäväni sukulaisten luona. Poikaystäväni alkoi kosketella minua ja painosti seksiin. En halunnut, sillä nukuimme erittäin nitisevällä sohvalla ja en halunnut harrastaa seksiä muiden kuullen.  Poikaystäväni ei lopettanut vaikka kieltäydyin useasti ja väkivalloin estin häntä koskemasta minua. Lopulta luovutin, sillä en voinut fyysisesti voittaa häntä, enkä halunnut aiheuttaa kohtausta hänen sukulaistensa nähden. Ajattelin myös pääseväni ahdistavasta tilanteesta mahdollisimman helposti eroon. 

Ahdistuin tapahtumasta suuresti ja jätin poikaystäväni seuraavana päivänä. Hän ei suostunut ymmärtämään tehneensä väärin ottaessaan minut väkisin, vaikka selitin useita kertoja oman näkökulmani tilanteeseen. Hänen mielestään poikaystävä ei voi raiskata tyttöystäväänsä, sillä olimme joskus aikaisemmin harrastaneet seksiä molempien suostumuksesta.

Vierailija
49/51 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaus osa 4:

Takaisin aloittajan tilanteeseen.  Mielestäni ka. tilanteessa molemmat osapuolet tarvitsevat kipeästi keskusteluapua, ei aloittajalta, vaan asiantuntevalta aikuiselta. Joka tapauksessa mielestäni poliisia ei kannata ensimmäiseksi sotkea asiaan. Tärkeintä olisi, että poika katuu tekoaan ja suhtautuu asiaan tarpeellisella vakavuudella. Mielestäni rangaistus voi olla kohtuuton, sillä teko todennäköisesti johtuu ymmärtämättömyydestä ja seksuaalisesta kypsymättömyydestä. Ymmärrän, etteivät kaikki jaa mielipidettäni. Oma ex oli jo aikuinen  oman tilanteen sattuessa, joten hänelle en samanlaista armoa soisi kuin teinipojille. 

En ota kantaa tapahtuiko alottajan tilanteessa raiskausta, vaan haluan korostaa, ettei nuorten maailmassa asiat ole mustavalkoisia. Toivon, että kaikki vanhemmat/kasvattajat keskustelisivat teiniensä kanssa itsemääräämisoikeudesta ja toisen ihmisen koskemattomuudesta. Mieluiten jo mahdollisimman varhain, sillä silloin lapsella on suurin mahdollisuus loukata toista ja ensimmäiset (negatiiviset ja liian varhaiset) seksikokemukset aiheuttavat suurinta vahinkoa. Myös esimerkillä on väliä, joten lopetetaan toisen sukupuolen esineellistäminen ja oman nautinnon tavoittelu toisten kustannuksella.

Vierailija
50/51 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Daterapet ovat yllättävänkin yleisiä. Suurin osa ei uskalla edes kertoa asiasta, koska syyllistävät liikaa itseään. On ymmärrettävää, että kaveripoikaa on vaikea uskoa raiskaajaksi, mutta usein kaveritasolla käytös voi olla aivan muuta mitä se on seksuaalisessa tilanteessa.

Mullakin on teinivuosilta kokemus, jossa kaksi suosittua urheilijapoika tuli ahdistelemaan ja tunkemaan käsiään intiimialueilleni bileissä, jossa poikaystäväni oli toisessa huoneessa. Jähmetyin ja menin paniikkiin. Onneksi kaverini keskeytti tilanteen. Muuten he olisivat voineet tehdä mitä tahansa. Minä oli selvinpäin, he humalassa. En uskaltanut edes liikkua tai huutaa, koska menin aivan lukkoon. Meni melkein kymmenen vuotta, että uskalsin edes kertoa tästä kenellekään. Tuskin kovin moni olisi uskonut heistä tuollaista, jos olisin siitä aiemmin kavereilleni kertonut, koska suuri osa tytöistä suorastaan roikkuivat heissä. Kerran mainitsin silloiselle parhaalle kaverille, että toinen näistä ahdistelijoista seuraili (tapahtuman jälkeen) minua kaupungilla, kuten hän teki jos minut näki jossain. Kaverini mielestä luulin itsestäni liikoja.

Vierailija
51/51 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos näistä kaikista vastauksista. Tulen myöhemmin tänään vastaamaan pidemmin jokaiseen kommenttiin, mutta nyt ehdin kiireen takia sanoa vain sen, että siis tämä tyttö ja tämä poika eivät ole koskaan seurustelleet tai harrastaneet seksiä (muuta kuin oletettu raiskaus) keskenään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä