Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ongelma kaveripiirissä: Ystäväni väittää toisen kaverini raiskanneen hänet

17.12.2016 |

Tähän alkuun mainitsen, että olemme kaikki vasta teini-ikäisiä. Jos et halua lukea teinien juttuja ja aiot tulla valittamaan siitä kommentteihin ("mene Demiin" yms.), niin voit klikata pois jo valmiiksi.

Minulla on siis kaveriporukka, johon kuuluu suunnilleen 20 ihmistä. Osa näistä on vain random kavereita joiden kanssa emme yleensä juttele kahdestaan, mutta osa taas sitten on minulle erittäin läheisiä. Tässä on nyt kyseessä eräs tyttö, jonka kanssa olemme olleet ystäviä vasta hieman alle vuoden, mutta joka on minulle hyvin läheinen, ja poika, jonka olen tuntenut jo vuosia.

Ja näistä kahdesta kaveristani siis sen verran, että tämä poika on siis erittäin suosittu, hyvännäköinen, urheilullinen ja todella moni tyttö on ihastunut häneen (näistä kahdesta huolimatta tällä pojalla on aika paljon itsetunto-ongelmia, joihin en tiedä syytä). Mielestäni hän on fiksu, hauska ja mukava. Olemme hyviä kavereita, mutta yleensä vain heitämme läppää emmekä puhu keskenämme vakavista asioista.

Tyttö taas ei ole niin suosittu, ja osa kaveriporukassamme jopa puhuu hänestä joskus pahaa. Häntä pidetään varsinkin poikien keskuudessa jotenkin lapsellisena ja ehkä jopa vähän tyhmänä ja hyväuskoisena (itse en kuitenkaan pidä häntä ainakaan tyhmänä). Suurimman osan mielestä hän on kuitenkin kaunis, ja omasta mielestäni yksi porukkamme kauneimmista tytöistä. Hän on lisäksi aika herkkä, mutta muuten todella mukava ja hänen kanssaan pystyy puhumaan vakavistakin asioista. Olemme tunteneet n. 1,5 vuotta ja olleet ystäviä hieman alle vuoden, eikä hän ole koskaan vaikuttanut valehtelijalta.

Jossain vaiheessa tämä kaverityttöni alkoi muuttua aina ahdistuneeksi kun tämä kaveripoikani oli lähettyvillä. Yhden kerran minä ja kaksi muuta kaveriamme (olemme siis nelistään kaikki tosi hyviä ystäviä) kysyimme tältä tytöltä, mitä hänellä on tätä poikaa vastaan ja silloin vastahakoisesti kertoi, että poika olisi raiskannut hänet. Hän kielsi meitä kertomasta kellekään, ja sanoi että hänen on tosi vaikea puhua siitä.

Yksi ystäväni (jolle tämä tyttö kertoi asiasta) oli mennyt kysymään tältä pojalta viestitse asiasta (hänellä ei kuitenkaan ollut lupaa kysyä), jolloin tämä poika järkyttyi ja kielsi koko jutun. Sen enempää siitä ei olla hänenkään kanssa puhuttu.

Nyt en vain tiedä, ketä uskoa. Molemmat ovat ystäviäni ja kumpikaan ei vaikuta valehtelevan. Jos olisin tuo tyttö ja puhuisin totta, niin olisin erittäin surullinen ja masentunut siitä ettei minua uskottaisi, ja jos taas olisin tuo poika ja puhuisin totta, niin minua ahdistaisi että joku syyttäisi minua raiskaajaksi ja muut uskoisivat.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos kävisit koulukuraattorilla puhumassa asiasta? Koita kaikin tavoin saada myös ystäväsi puhumaan raiskauksesta ulkopuoliselle tahoille.

Vierailija
22/51 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inkivääritee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljastui jo trolliksi heti käytelyssä. Kirjoitustyylisi on liian aikuinen, avaus ripoltu täyteen yksityiskohtia joihin tarttua, ja ensimmäiseen ratkaisuehdotukseen tulikin jo trollin tyypillinen keksustelunpitkittämisreaktio.

Ööh hieman ohi aiheen, mutta olen 15-vuotias ja aloittajan kirjoitustyyli on melko lähellä omaani. En ymmärrä mitä tarkoitat aikuismaisella kirjoitustyylillä; 14-vuotias joka on kuunnellut äidinkielen tunneilla pystyy tuottamaan parempaa tekstiä kuin 30-vuotias wt joka pääsi peruskoulusta läpi rimaa hipoen. 

Ap: Usko tyttöä. Tuntuu vaikealta ymmärtää miksi kukaan valehtelisi raiskatuksi tulemisesta, kun taas tapahtuneen raiskauksen kieltäminen voi johtua tekijän häpeästä ja katumuksesta. Oli asia miten vaan, ilmoittakaa poliisille. 

Ylempään kappaleeseen että jep, täysin samaa mieltä.

Ja alempaan, että kun tytöllä ja pojalla ei ole mitään vanhoja riitoja yms. takana, niin tuntuisi tosiaankin oudolta että tyttö valehtelee. Mutta en kuitenkaan haluaisi uskoa tästä pojastakaan että hän olisi raiskaaja, mutta kyllä minulla menisi välit poikki tähän tyttöönkin jos selviäisi hänen valehdelleen tällaisesta asiasta.

Voin yrittää saada häntä ilmoittamaan poliiseille.

Hyvä, ja jos ei hän itse halua ilmoittaa, jonkun toisen täytyy se tehdä. Jos hänet on raiskattu (kuten hyvin moni on), hänen täytyy ehdottomasti saada keskusteluapua, muuten mielenterveyden ei käy hyvin. Ja jos hän on valehdellut, on yhtä lailla avun tarpeessa. Joten pidä huoli siitä, että ilmoitus tulee tehtyä, joko poliisille tai lastensuojeluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä tämä on tapahtunut? Onko tapahtumaketju mahdollinen edes? Itse liikuin teininä isoissa kaveriporukoissa ja aika vaikea olisi useimpien poikien ollut edes raiskata mua, koska aina paikalla oli muita.

Siis tämä oli tapahtunut porukan "ulkopuolella", jossa ainakin minun ymmärtääkseni tämä tyttö ja poika olivat olleet kahden kesken.

Vierailija
24/51 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos kävisit koulukuraattorilla puhumassa asiasta? Koita kaikin tavoin saada myös ystäväsi puhumaan raiskauksesta ulkopuoliselle tahoille.

Voisin yrittää, mutta tämä tyttö on eri koulussa kuin minä (jos siis asialla on mitään merkitystä).

Voin kyllä ehdottaa tytölle, että menisi puhumaan omassa koulussaan jollekin ulkopuoliselle.

Vierailija
25/51 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teininä keksii vaikka mitä. Ehkä tyttö haluaa huomiota ja että kaikki säälisi häntä.

Vierailija
26/51 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inkivääritee kirjoitti:

HUOH!! Ihan helvetin typerää mielestäni väittää ettei teini pysty kirjoittamaan näin. KAIKKI TEINIT PYSTYVÄT. Jos ei ole muuta tekemistä kuin epäillä provoksi niin älkää sitten kommentoiko. TÄMÄ ON IHAN OIKEA ONGELMA MINULLA JOHON KAIPAAN APUA, ja tämä on ihan oikeasti ensimmäinen kerta kun olen suuttunut ja kiroillut jotain tällä palstalla.

Siinä on jo vähän enemmän yritystä esiintyä teininä. Trolli olet kuitenkin. Trollin tyypillinen yritys pitää eforttinsa hengissä.

Vierailija
27/51 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inkivääritee kirjoitti:

HUOH!! Ihan helvetin typerää mielestäni väittää ettei teini pysty kirjoittamaan näin. KAIKKI TEINIT PYSTYVÄT. Jos ei ole muuta tekemistä kuin epäillä provoksi niin älkää sitten kommentoiko. TÄMÄ ON IHAN OIKEA ONGELMA MINULLA JOHON KAIPAAN APUA, ja tämä on ihan oikeasti ensimmäinen kerta kun olen suuttunut ja kiroillut jotain tällä palstalla.

Siinä on jo vähän enemmän yritystä esiintyä teininä. Trolli olet kuitenkin. Trollin tyypillinen yritys pitää eforttinsa hengissä.

Lol.

Okei en enää vastaa näille trolliepäilijöille.

Vierailija
28/51 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen tätäkin provoksi, koska olisi aika olennaista että missä ja miten raiskaus on tapahtunut. Miksi 20 henkilön porukasta kaksi jäisi kahdestaan ja tuon ikäiset harvoin viettävät kosteaa iltaa ainakaan niin, että kaksi ei niin hyvää kaveria jäisi jäljelle.

Sen uskon, että hölmönä pidettyä ja nättiä tyttöä joku teinipoika voi käyttää hyväkseen. Se ei ole mikään puolustus, että joku ei vaikuta raiskaajalta, niitä todella tekee sellaisetkin.

Vierailija
29/51 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inkivääritee kirjoitti:

Vau, mikä teidän ongelmanne on? Jokaikinenkö ketju täällä on trolli?

Totuus on hyvin usein tarua ihmeellisempää. Itsekin avautunut tänne monista, todenmukaisista asioisya ja aina tulee se yksi trollihuutelija.

Hieman surettaa teidän elämänne kun ei ole parempaakaan tekemistä.

Vierailija
30/51 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen tätäkin provoksi, koska olisi aika olennaista että missä ja miten raiskaus on tapahtunut. Miksi 20 henkilön porukasta kaksi jäisi kahdestaan ja tuon ikäiset harvoin viettävät kosteaa iltaa ainakaan niin, että kaksi ei niin hyvää kaveria jäisi jäljelle.

Sen uskon, että hölmönä pidettyä ja nättiä tyttöä joku teinipoika voi käyttää hyväkseen. Se ei ole mikään puolustus, että joku ei vaikuta raiskaajalta, niitä todella tekee sellaisetkin.

Tämä ei siis ollut tapahtunut sen aikana, kun olimme porukalla koolla.

Tähän väliin minun on kuitenkin pakko mainita, että kyllä joskus itsekin olen yhtäkkiä tajunnut jääneeni kahden jonkun toisen kanssa, vaikkemme olisikaan mitään superhyviä kavereita. Muut saattavat olla jossain kauempana yms. mistä ei välttämättä ole suoraa näköyhteyttä sinne missä itse olen. Pari kertaa on yksi kaveripoika (eikä edes mikään paras kaveri) saattanut minut kahdestaan kotiinkin.

Mutta kuten sanoin, oletettu raiskaus ei ole tapahtunut porukassa olomme aikana.

Vierailija
31/51 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakee huomiota. Sanoit ettei tyttö ole suosittu ja häntä haukutaan. Kyllähän tollasella tarinalla sääliä irtoaa.

Vierailija
32/51 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

-raiskaus ei ole seksiä vaan vallankäyttöä, kukapa olisi parempi uhri kuin jo huonommaksi ja heikommaksi leimattu tyttö, jonka asema kaveriporukassa ei ole vahva

- ne suositut kaveriporukan tähdet ovat usein itsekeskeisiä ja jopa narsisteja. Narsisti osaa esittää upeaa ja mahtavaa täydellistä ihmistä ja voi paljastaa todellisen luonteensa vasta esim avioliitossakin vuosien päästä

- olisi paras että tyttö tekisi ilmoituksen poliisille, joka tutkii asian

- olen tässä taipuvainen uskomaan tyttöä

Vierailija
33/51 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakee huomiota. Sanoit ettei tyttö ole suosittu ja häntä haukutaan. Kyllähän tollasella tarinalla sääliä irtoaa.

Olen itsekin ajatellut tätä vaihtoehtoa, mutta se olisi mielestäni aika outoa koska eikö tyttö sitten olisi kertonut siitä muillekin kuin kolmelle kaverilleen, koska nämä pakottivat kertomaan mikä hätäna?

Tosin en voi tietää.

Vierailija
34/51 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-raiskaus ei ole seksiä vaan vallankäyttöä, kukapa olisi parempi uhri kuin jo huonommaksi ja heikommaksi leimattu tyttö, jonka asema kaveriporukassa ei ole vahva

- ne suositut kaveriporukan tähdet ovat usein itsekeskeisiä ja jopa narsisteja. Narsisti osaa esittää upeaa ja mahtavaa täydellistä ihmistä ja voi paljastaa todellisen luonteensa vasta esim avioliitossakin vuosien päästä

- olisi paras että tyttö tekisi ilmoituksen poliisille, joka tutkii asian

- olen tässä taipuvainen uskomaan tyttöä

Hyviä pointteja itseasiassa, esim. noita kahta ensimmäistä en ole tajunnut edes kunnolla ajatella.

Yritän rohkaista tyttöä tekemään rikosilmoituksen, että totuus selviäisi ainakin jossain vaiheessa.

Vierailija
35/51 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset voisi itse tehdä ilmoitusta poliisille tai nimettömästi lastensuojeluun? Jonkun on pakko tehdä se.

Vierailija
36/51 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä kysellä kahden kesken lisätietoja kaveriltasi ja jos vaikuttaa siltä, että jotain raiskaukseen viittaavaa on tapahtunut, niin sano, että hänellä on oikeus ja velvollisuus tehdä ilmoitus poliisille tapahtuneesta.

Vierailija
37/51 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset voisi itse tehdä ilmoitusta poliisille tai nimettömästi lastensuojeluun? Jonkun on pakko tehdä se.

Voin ensin yrittää jutella tytölle ja pyytää/kehottaa/käskeä häntä tekemään rikosilmoituksen. Jos ei suostu, niin sanonko että sitten teen itse hänen puolestaan?

Vierailija
38/51 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä luulet? Kuinka moni raiskaaja, tappaja ja muu vastaaja myöntää ensi kättelyssä teon? Kysyttäessä heti myöntäisi, että juu näin kävi? Ei kukaan. Miksi tyttö valehtelisi? Miksi tyttö esittäisi uskottavasti ahdistusta pojan seurassa ja kertoisi raiskauksesta vasta kysyttäessä? Kieltäisi kertomasta muille?

Miksi suosittu ei voisi raiskata? Miksi miellyttävän oloinen ihminen ei voisi raiskata? Mitä vanhemmaksi tulet, sen raadollisemmin ymmärrät, miten taitavasti ihmiset voivat esittää kaikille jotain ihan muuta, mitä oikeasti ovat. Omasta tuttavapiiristä eräs maailman herttaisin ja ihanin ihminen paljastui pedofiiliksi poliisitutkinnassa. Oli äärimmäisen pidetty ja arvostettu henkilö. Näitä tulee vastaan, harvoin, mutta aika ajoittain. Suosittu ja pidetty ihminen saattaa todellisuudessa olla todellinen ihmishirviö. Mitä pimeämpi tyyppi, sen paremmat ja uskottavammat kulissit on pystyssä.

Minä en torppaa mitään rikosepäilyä enää kenekään kohdalla sillä perusteella, että mutta sehän on niin mukava ja hauska ja pidetty. Monista sarjamurhaajistakin on sanottu samaa, mukava ja harmiton tyyppi. Niin monta tapausta olen elämäni aikana tavannut, jotka ovat olleet jotain ihan muuta, mitä ulkokuori antaa ymmärtää.

Vierailija
39/51 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutteko Porvoossa?

Vierailija
40/51 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee nyt sinä vain se ilmoitus. Ei sen tytön tarvitse tietää kuka ilmoituksen teki, mutta on nyt ensisijaisen tärkeää, että tilanteeseen saadaan ammattiauttajia selvittämään totuus. Ette te kaverit saa mitään totuutta selville kyselemällä, kun jutut menevät ihan ristiin. Poliisin tai lastensuojelun kuulusteluissa sitten toisen tarina alkaa ontua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi