Norjassa olisi töitä kalatehtaalla hyvällä liksalla
Kommentit (22)
Sopii sinkuille, vaikka jos pitää opiskeluissa välivuotta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005010732.html
Huima palkka
RKP:n tilausuutinen. Paljastui väliotsikosta "Nyt sitä koulussa opittua ruotsia taas tarvitaan!"
Mitäs sillä ruotsin kielellä Norjassa tekee?
Vierailija kirjoitti:
Muuten joo, mutta olen vegaani.
Ei kukaan pakota syömään niitä kaloja.
Tyssää hyvään fyysiseen kuntoon. Ruotsi on välttävä/tyydyttävä, mutta eiköhän töissä tarvittavan sanaston oppisi.
Mä olen nuorena ja nättinä ollutkin kalatehtaalla Norjassa töissä. Päätettiin kaverin kanssa hakea duunia jostain ihan muualta. Muut meni thaikkuihin ja intiaan, no me lähdettiin Norjaan.
Siellä sai tehdä duunia hitokseen, kunto kohisi ja kielitaito myös. Mun ruotsi oli aivan surkeella tolalla, mutta luotin, että enkulla ja viittomakielellä pärjään. Niin alkuun pärjäsinkin, kunnes alkoi kieli tarttua. Nyt puhun sujuvasti norjaa ja ruotsia sekaisin. Tanskassakin tulen sillä mongerruksella ymmärretyksi.
Siellä meni lohta heitellessä parisen vuotta. Olihan se parikymppiselle hyvä liksa, kun asumiskustannukset nolla ja pieni paikkakunta, ei ollut shopattavaa. Säästöön ja sitten lähdinkin reppureissaamaan lämpimämpiin kohteisiin.
Kalatehtaalta voisi kysyä mihin työntekijä tarvitsee siellä skandinaavisen kielen taitoa kun eivät Norjassa rakennuksilla olevat puolalaiset ja virolaisetkaan puhu sanaakaan norjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005010732.html
Huima palkka
RKP:n tilausuutinen. Paljastui väliotsikosta "Nyt sitä koulussa opittua ruotsia taas tarvitaan!"
Mitäs sillä ruotsin kielellä Norjassa tekee?
Jos et sitä tiennyt, niin sillä tulee toimeen Norjassakin ja tietysti sen pohjalta on hyvä jatkaa, jos haluaa norjaa opetella, minulla ei ainakaan ollut vaikeuksia ymmärtää norjaa.
Työntekijän on asuttava jossain ja syötäväkin joskus. Palkka ei ole suuri suhteessa Norjan elinkustannuksiin. Jollekin opiskelijalle tai varttuneemmallekin sinkulle voi sopia kimppakämpässä asuminen ja halvimman mahdollisen ruoan syöminen, näinhän monet balttirakennusmiehetkin tekevät Suomessa, mutta perheelliselle aikuiselle ihmiselle tämä ei ole sopiva ratkaisu.
Jos työpaikka on esim. lofooteilla, niin siellä on myös eläminen 2 kertaa kalliimpaa kuin Suomessa. Pelkästään ruoka ihan järkyttävän hintaista.
Sen verran kannattaa huomioida, että siellä eläminen on huomattavasti kalliimpaa kuin suomessa eli oluttuoppi maksaa lähemmäs 10€ ja karkkipussi 5€ kieppeillä. Eli isohkosta palkasta ei jää käteen vähemmän, kuin mitä vastaavasta suomessa, jos ei erityisesti tseppaa ja elä "köyhästi".
En viitsisi noin isoa palkan alennusta ottaa, ottaen vielä huomioon Norjan hintataso
Tehdäänkö ne kalat siellä 3D-tulostamalla?
Toki, mutta keikkatyönä siellä tienaa hyvin kun ei tartte ostaa mitään sieltä, oli pari kesää duunissa. Sain myös mahtavia kamuja.!ei se elinikäinen duuni ole, mutta vuodeksi jees ja sit voi opiskella tai lähteä maailmanympärysmatkalle
Vierailija kirjoitti:
Mä olen nuorena ja nättinä ollutkin kalatehtaalla Norjassa töissä. Päätettiin kaverin kanssa hakea duunia jostain ihan muualta. Muut meni thaikkuihin ja intiaan, no me lähdettiin Norjaan.
Siellä sai tehdä duunia hitokseen, kunto kohisi ja kielitaito myös. Mun ruotsi oli aivan surkeella tolalla, mutta luotin, että enkulla ja viittomakielellä pärjään. Niin alkuun pärjäsinkin, kunnes alkoi kieli tarttua. Nyt puhun sujuvasti norjaa ja ruotsia sekaisin. Tanskassakin tulen sillä mongerruksella ymmärretyksi.
Siellä meni lohta heitellessä parisen vuotta. Olihan se parikymppiselle hyvä liksa, kun asumiskustannukset nolla ja pieni paikkakunta, ei ollut shopattavaa. Säästöön ja sitten lähdinkin reppureissaamaan lämpimämpiin kohteisiin.
Niin olin minäkin! :) Asuin silloin Rovaniemellä, niin oli aika helppo lähteä. Olin Vuoreijassa, eli Vardö:ssä. Missäs päin sinä heittelit turskaa?
Ruotsilla pärjäsi, mutta norjaa en oppinut, koska kaikki puhuivat siellä ihan hemmetin hyvää englantia! Sitä ihmettelen vieläkin.
Palkka oli hyvä, ja kalaa sai ottaa tehtaalta ilmaiseksi ja syödä niin paljon kuin vain napa veti. Mä pakkasin seitä ja fileerasin. Tänäkin päivänä pystyn ilman vaakaa sanomaan mikä on 400grammaa :) Oppi meni perille. Ja yleensä se olen minä, joka meillä käsittelee kalat.
Oli yksi hienoimpia kokemuksia elämässä. Asuntolassa oli tosin silloin kahden hengen huoneet, mutta sain ihan mielettömän kämppiksen! ja voi ne maisemat ja se meri! Onneksi on valokuvat tallella!
Säännöllisesti käytiin Suomessa, joten ei päässyt koti-ikävä ylivoimaiseksi. Suosittelen.
Muuten jees, mutta kuka mun talon hoitais, kun oon jäänyt yksin?
Voisko norskit perustaa kalatehtaita Etelä-Suomeen, kulkeehan ne kalat rekalla muutenkin? Tulisin heti töihin. Fysiikka hyvä ja tykkään kalasta. Ja oppisin mielelläni käsittelemään sitä ammattimaisesti. Ja palkkakin olisi enemmän kuin riittävä. Tosin kelpais ne merimaisematkin mulle, ja ruotsin kielen petraaminen tai vaikka norjan opiskelu. Mutta ei taloa voi tyhjilleen jättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin olin minäkin! :) Asuin silloin Rovaniemellä, niin oli aika helppo lähteä. Olin Vuoreijassa, eli Vardö:ssä. Missäs päin sinä heittelit turskaa?
Ruotsilla pärjäsi, mutta norjaa en oppinut, koska kaikki puhuivat siellä ihan hemmetin hyvää englantia! Sitä ihmettelen vieläkin.
Palkka oli hyvä, ja kalaa sai ottaa tehtaalta ilmaiseksi ja syödä niin paljon kuin vain napa veti. Mä pakkasin seitä ja fileerasin. Tänäkin päivänä pystyn ilman vaakaa sanomaan mikä on 400grammaa :) Oppi meni perille. Ja yleensä se olen minä, joka meillä käsittelee kalat.
Oli yksi hienoimpia kokemuksia elämässä. Asuntolassa oli tosin silloin kahden hengen huoneet, mutta sain ihan mielettömän kämppiksen! ja voi ne maisemat ja se meri! Onneksi on valokuvat tallella!
Säännöllisesti käytiin Suomessa, joten ei päässyt koti-ikävä ylivoimaiseksi. Suosittelen.
Sanon ylimalkaisesti, että Tromssassa. Kaveri jäi sille kalatehtaalle morsiammeksi. :D Käytiin just kesällä piipahtamassa. Tuoreita muistoja. Puhuttiin, että jos meidän vanhin teini lähtis kaverinsa kanssa ens kesänä hommiin sinne. Katotaan onko heistä vielä lähtijöiksi.
Yksinkertaista hommaa, kaikkeen opetetaan ja kaiken oppii! Aika hyvin sovittelivat kahden viikon putkia ja viikko vapaata sydeemejä nykyään. Sais vietyä sapuskaa täältäkin. Lentojakin on enemmän kuin ennen. Virolaiset ovat myös löytäneet norjalaisille työmarkkinoille.
Vinkkasin veljenpojalle kun pääsi juuri armeijasta ja koulu alkaa vasta syksyllä
Veditns pikusen yli noissa asumis kustanuksissa, Itsellä oli kverin kanssa 3 huoneen ja yhteis keittiön hyypeli. Lämmöllä ja sähköllä Varös tehdas peri vuokraa. 75 n kuunuu pernenä per kk. siis ei lmainen
ps jos joutu urakasta tunti työhön 1tunnin palkka noin 75 kronoo. eli kk vuoka ..se kai tuli sähköstä kun suora sähk lämmitys itse säädetävissä-
siihen aikaan pohjoista rahoitettiin Norjqan Öljyllä että porukka olis pysyny pohjoisessa. Kaveri sai työn oslosta. Norjan valtio maksoi kaverin lennon Osloon uuteen työ paikkaan.
Tietty pikkusen on asiat muutuneetkin.Mutta Pohjoinen on erityis asiassa aina,.
Etuineen jaFinmrkenissa jossa puhutaan aitoa norjaa pärjää Suomen kielellä.Koskasuomalaiset sen on aikoinaan asutaneet.
Kun et oo leuhkis, niin päjäät... Maassa maan tavlla tai maasta pois..
Suomalaisilla on h naine Norjalaiselle Jopa euroopassa. Norjalainen on Suomalaisen kaveri Molemmin päin.
Kevättä terveisin kivikarhu@gmailmail.com jos asiaa kysyä kerron tai haen tiedon kuka kertoo.