Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kestoilun aloitus!!

13.03.2006 |

Eli meille on kolmas lapsi tulossa ja ajattelin kokeilla kestoilua.Miltäs kuulostasi tällainen suunnitelma?Eli ajattelin käyttää harsoja aluksi,pyllyä vasten ehkä fleece ja kuoret harson päälle.Harsoja minulla on kaapissa paljon,mutta kuinka monet kuoret pitäis hankkia?Mihin ikään asti nuo harsot on hyviä?Mitä harsojen jälkeen?Villahousujakin ajattelin kokeilla kuorien sijasta.Auttakeehan aloittelijaa!

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaatko kutoa? Noi hahtuvavillahousut tulisivat todella edullisiksi. Meillä tais olla yleensä kolmet aina kierrossa, ne riitti. Meillä oli pienellä vauvalla kuorina vain noita hahtuvia, mutta niiden sijaan/lisäksi voi ostaa vaikka Bumpyn kuoria tms.

Harsot kiinnitin sellasella nappinippa-systeemillä vai onko se nyt sitte nippanappa. Näpsy kai toiselta nimeltään. Käytössä myös kuivaliinana microfleecen palasia. Microfleece on tosi edullista ja helppo leikata palasiksi, ei tarvi edes huolitella reunoja mitenkään. Kaikkien iho ei vain taida tykätä fleecestä.

Useimmat kai siirtyy taskuvaippoihin tms. siinä vaiheessa, kun lapsi alkaa liikkua. Mutta harsothan voi hyödyntää sitten niissäkin imuina.

Vierailija
2/7 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä kokeillessahan ne omimmilta tuntuvat jutut löytyy. harsojen kanssa mä itse käytin villahousuja, kolmet riittää hyvin, kaksillakin pärjää. niitä ei tarvii pestä ellei kakkat tuu. meillä on erikseen yövillikset ja päivää varten useemmat. käytin harsoja puolivuotiaaksi, sitten ne alkoi olla niin lantiomallisia, että vaihdoin muotoonommeltuihin (ja nyt olen aivan hurahtanut niihin, menossa ompelukursiillekin... )

mä en ole laittanut fleeceä ihoa vasten, kaikkien iho ei kai sitä kestäkään (?) vaan meillä oli ja on edelleen riisipaperi ihoa lähinnä. se vie kosteuden iholta ja kerää loistavasti sen maitokakan jota tursuaa alussa koko ajan. ja niitä voi pestä muutaman kerran koneessa. alussa ei välttämättä mitään lisäimuja tarvii, mutta sitten kun harson imukyky alkaa olla kovilla, niin vanhoista pyyhkeistä saa hyviä imuja ihan itsekin askarreltua.

meillä oli myös pari nauhavaippaa, jotka oli yökäytössä m un suosikkeja niin kauan kunnes tyttö vääntyili ja kääntyili pukiessa niin paljon etten saanut niistä enää hyvää pakettia.

harsojen kanssa vaippahousuksi käy muuten alussa aika hyvin sellaset vekkuli-kuoret. ne ei pidä kauheesti kosteutta, varsinkaan vanhetessaan, mutta niistä saa pienen ja napakan paketin, ja pikkuvauvan vaipanvaihtovälillä ne menee ihan riittävästi. (ihan vaan jos löydät niitä jostain halvalla..)

onnea kokeiluihin! ja jos hermomenee, älä ressaa vaan koita seuraavana päivänä uudestaan. ainakin yövaipatus on suhteellisen haastava laji.. ainakin sit myöhemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi meillä ei koskaan ole käytetty villavaippahousuja. Vaippakuoria on meillä ollut noin 4-5kpl kerralla käytössä. Kannattaa testata useita malleja (ja kokeilla oikea koko), jotta löytyy istuvat kuoret, Bumpyt oli meillä hyvät. Meillä oli käytössä suurinpiirtein joka toinen koko.

Harso ja fleecepala oli meilläkin sopiva systeemi alkuajoiksi. Ja halpa. Sitten voi lisätä harson väliin lisäimuksi vaikka hamppu- tai froteelisäimun. Meillä toimi kuorivaippasysteemi n. 1-vuotiaaksi, jolloin siirryttiin hoitopaikassa kestoilua helpottaaksemme taskuvaippoihin. Kotona kuorisysteemit oli vielä 1,5-vuotiaalla. Nyt käytetään enimmäkseen kuivaksiopetteluhousuja, ulkona ja unilla edelleen taskuvaippoja, tyttö täyttää 2 vuotta.

Vierailija
4/7 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko vaippaikä, kunhan on vaan hyviä paksuja harsoja..meillä oli pojalla käytössä villahousut, bumbyn villakuoret, riisipaperi ja itsetehdyt froteelisäimut (vanhoista 70-luvun pyyhkeistä joita äitini oli heittämässä keräykseen)..hyvin pärjäs noilla..

itse ainakin tykkäsin kun harsot kuivaa niin nopeesti ja ne saa niin monella tapaa taitettua..ja villa hengittää..koskaan en vaihtanut vaippaa yöllä, enkä huomannut et olisi yöuniin vaikuttanut (vuoden vanhasta poika olikin jo yökuiva, ja 2 kk:n iästä nukkui yöt läpeensä, tosin sitäkin ennen heräs tissille vaan 5ltä yöllä)

meillä ollaan oltu kuivia 1,5 v asti (yö sekä päivä) ja tohon asti ainakin pärjättiin noilla mainiosti..reissussakin oli käteviä (kreikassa) kun oli lämmin ilma niin pesun jälkeen kuivu terassilla hetkessä..

mä ainakin meinaan käyttää noita nyt taas, niin käteviä ne on mun mielestä

t.anni 34+

Vierailija
5/7 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä harsojen kiinnityssysteemejä löytyy varmaankin lastentavaraliikkeistä.Huuto.netissä olen käynytkin jo huutamassa vekkulikuoria,sieltä löytyy aika edullisesti kestovaippajuttuja.Ja fleece kangasta käyn ostamassa kangaskaupasta.Itse en ole oikein käsityöihmisiä,mutta tuolta huuto.netistä löytyy halvalla noita villahousuja tai jos itse sittenkin innostuis.Kestovaippa infossakin oli mukavaa juttua kestovaippailuista.Täytyy vain kokeilla mikä sopii sitten meille.Riisipaperiakin vois kokeilla...Kiitos!

Vierailija
6/7 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisen kohdalla sitten aloittaa harsoilla,( eka oli 1,5 vuotias kun aloitin hänen kanssaa nepparillisilla vaipoilla, varta vasten kun (tavallistenkin) teippivaippojen litto oli tuskaa).

Mutta totesin että ei mun juttu noi harsot. en jaksanut taitella ja laittaa niitä. ostin flannelletteja., muotoonommeltuja kun on ja kuivuu nopesti nekin ja kävi pienellekin. Käyttää tyttö vieläkin(nyt 7 kk).

Mutta luomuharsot on kyllä imukykysiä mutta mun aikani ei riiittänyt eri taitteluihin ja niiden opetukseen. ne on edelleen käytössä muussa tarpeellisessa vauvan hoidossa.

muuten otin sit muita muotoonommeltuja vaippoja pienestä pitäen, ja nyt jo käyttää isoveljen käyttämiä.

itsekin tykkään noista hahtuvavillahousuista. itse kudoin ja käytössä kolmet. mutta on myös parit muovikuoret, koska ne ovat ohuempia.

Vierailija
7/7 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestovaippayhdistyksen sivuilta bongasin tsi-ohjeet.Kirpparilta hain vanhoja lasten lakanoita päällyskankaaksi,imuiksi tuli kolme kerrosta froteeta(vanhoista pyyheliinoista)Flanellia sisäpintaan(minun vanhoja vauvakankaita). Anopillekkin vein ommeltavaa,kun oma ompelukone ei aluksi toiminut.Niissä vaipoissa tuli vaipan sisäpintaan microfleece.Sormet syyhyää päästä ompelemaan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi