Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äidistäni tuli hirviö. Kukaan muu ollut samankailtaisessa tilanteessa?

Lopullistako?
16.12.2016 |

Yritän selittää taustatiedot mahdollisimman lyhyesti ja selkeästi. Toivottavasti joku jaksaa lukea sillä jonkin sortin vertaistuki olisi tarpeen.Äitini oli joskus se äideistä parhain. Kun täytin 18 äitini tapasi miehen joka muutti minun, siskoni ja äitini luo asumaan. Mies oli vaarianikin vanhempi, mutta hyväksyin asian sillä olihan äitini opettanut ettei ulkonäöllä tai iällä ole merkitystä. Pian kuitenkin hälytys kelloni alkoisoimaan. Miehen oli juotava päivittäin pullo viinaa. Äiti myös alkoi juomaan ja menetti työnsä. Kun hain postia huomasin nimelläni olevia laskuja. Ne olivat perintä toimistolta. Kysyin asiasta äidiltäni, mutta hän vain sanoi ettei minun niistä pitäisi murehtia. Luotin äitiini, koska ikinä ei minun ole tarvinnut äitiäni epäillä. Samaa menoa jatkui. Jouduin huolehtimaan siskostani sekä tekemään kaikki kotityöt ja tietenkin käymään työharjottelussa. Äiti keskittyi pitämään miehensä tyytyväisenä ja ryypiskelemään melkein joka päivä. Tätä aikaisemmin en ollut kuin kerran nähnyt äitini humalassa. Täytin 19 ja sain tietää, että luottotietoni olivat menneet ja siitä alkoi se lopulliselta tuntuva alamäki. Lopetin työharjotteluni sillä yksinkertaisesti aika ei riittänyt siskon hoitamiseen ja kodin pyörittämiseen. Sitten iski vaikea masennus ja pääsin onneksi juttelemaan nuorisoterapeutille. Hänestä ei kumminkaan ollut apua sillä hän vain totesi minun olevani liian tarrautunut äitiini ja myös puhui tapaamisten aikana puolet ajasta puhelimessa. Apua ei siis herunut. Päätin kylmästi muuttaa pois kotoa. Siskoni itki etten lähtisi, mutta oli pakko. Jos haluaisin tulevaisuudessa pitää huolen siskostani hän tarvitsisi siihen minut elävänä ei kuolleena...Jonkin aikaa meni ja lopulta äitini mies kuoli ja luulin saaneeni äitini takaisin. Äitini tapasi uuden miehen joka kohteli äitiä rakkaudella ja sai äitini hyvät puolet taas loistamaan. Eipä kumminkaan kauaa mennyt kun äitini sisäinen hirviö tuli taas esiin. Alkoholi oli elämä ja isäpuoleni oli naama raavittuna joka viikonloppu. Sain itsekkin turpiini jos menin väliin estämään äitini raivokohtauksia. Hypätään tähän päivään. Olen nyt 25 vuotias ja minulla on hyvä elämä aviomieheni kanssa. Äitini on vihannut miestäni siitä lähtien kun tapasimme. Ja suoraan sanottuna uskon sen vain johtuvan siitä että olen hänen kanssaan onnellinen. Äitini piti kovasti aikaisemmista sulhasehdokkaista jotka olivat väkivaltaisia ja saivait itsetuntoni aivan pohjaan. Äitini on jatkuvasti yrittänyt saada minun ja mieheni välille kitkaa. Hän myös tietää, että yritämme lasta ja kärsimme lapsettomuudesta. Vain satuttaakseen minua hän pyysi entisen ystäväni kahville, koska tämä oli raskaana. Äitini siis ei pidä kyseisestä henkilöstä eikä kyseinen ihminen turhaan ole entinen ystäväni. Ja aina hän kutsui kyseisen ihmisen sattumalta kahville kun tiesi minun olevan tulossa mieheni kanssa käymään. Nyt kuitenkin tuli stoppi en halua enään äitä elämääni. Laitoin jokin aikaa sitten välit poikki äitini kanssa. Ja nyt kärsin huonosta omastatunnosta sen takia, vaikka elämäni on paljon helpompaa ilman äitiäni. Kaipaan silti sitä vanhaa ihmistä joka oli viisas ja rakastava eikä ikinä olisi ollut se nykyinen hirviö mikä on.

Haluaisin siis ihmisten kokemuksia tällaisista tilanteista. Tuntuu, että olen niin yksin tämän asian kanssa. Minulla on paljon ihmisiä jotka tukevat minua, mutta he eivät itse ole olleet samanlaisessa tilanteessa. Eli miten siis tästä eteenpäin? Voiko näin tulehtuneet välit saada koskaan parannettua? Kiitos jos jaksoit lukea.

Pahoitteluni jos teksti oli epäselvää lukea.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on hirviömäinen isä, sekoileva, tappeleva ja reuhaava alkoholisti. Mitään rakkautta en enää tunne. Kokonaan en ole saanut häntä karistettua, mutta en tunne huonoa omaatuntoa keksiessäni muka menoja kun hän taas kännissä mesoten soittaa. Kauhistuttaa ajatellakin miten hänen arkensa menee siellä juoppomurjussa, mutta jos joku sukulainen yrittää siivota, hän alkaa taas riehua.

Vierailija
22/34 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla mahdollista tehdä velkaa alaikäisen lapsen nimissä? Miksi sinun pitää niitä velkoja maksella jos et ole niitä ottanut? Äitisi on syyllistynyt petokseen käyttäessään luvatta toisen tietojasi.

Sinuna minä ottaisin yhteyttä ensinnäkin velkaneuvontaan tai oikeastaan poliisiin, ja sitten katkaisisin välit äitiin täysin. Olet vapaa elämään omaa elämääsi eikä sinulla ole mitään velvollisuutta pitää elämässäsi ihmistä, joka haluaa sinulle pahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ihmetellyt, millainen äiti ei halua tyttärelleen parasta? Kehuisiko yksikään tervemielinen äiti tyttärensä väkivaltaista exää ja vähättelisi nykyistä hyvää puolisoa, julkisesti? Seinien sisällähän tätä kyllä tapahtuu kyllä. Saako oikeasti jotkut äidit nautintoa siitä, että tytärtä hakataan suhteessa?

Vierailija
24/34 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla mahdollista tehdä velkaa alaikäisen lapsen nimissä? Miksi sinun pitää niitä velkoja maksella jos et ole niitä ottanut? Äitisi on syyllistynyt petokseen käyttäessään luvatta toisen tietojasi.

Sinuna minä ottaisin yhteyttä ensinnäkin velkaneuvontaan tai oikeastaan poliisiin, ja sitten katkaisisin välit äitiin täysin. Olet vapaa elämään omaa elämääsi eikä sinulla ole mitään velvollisuutta pitää elämässäsi ihmistä, joka haluaa sinulle pahaa.

Olin jo 18 kun äitini esitti minua tilaillessaan asioita. On ollut vaikeaa viedä tätä eteenpäin siskoni takia hän on vielä niin nuori ja äitini käsittelee siskoani nykyään paremmin. Kysyin joskus tutulta asianajajalta neuvoa ja olisin kuulemma voittanut jutun jos oikeuteen sen olisin vienyt. On typerää olla tälläinen kynnysmatto, mutta en tällä hetkellä jaksaisi henkisesti sellaista myllerrystä.

Vierailija
25/34 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti on kamala, äiti käy käsiksi, äiti ryyppää, äiti tekee elämästä helvetin - ja silti äidille mennään kertomaan, että meilläpä kärsitään lapsettomuudesta.

Vierailija
26/34 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaako alkoholi tosiaan ihmisen perusluonteen? Minunkin äitini muuttui aivan kamalaksi kun aikuistuin, mutta syynä ei ollut alkoholi vaan se, että muutettuani pois kotoa aloin vihdoin nähdä hänet sellaisena kuin hän on.

Esimerkiksi tuo, että hän koitti liittoutua ystäväsi ja miestesi kanssa sinua vastaan, on minullekin tuttua. Uskon, että äitini on narsisti, ja sinun myös.

Vierailija
27/34 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kyseessä on petos, et ole velvollinen noita velkojasi maksamaan. Rikosilmoitusta vaan tekemään, sillä se selviää. Välit äitiin on jo menetetty. 

Vierailija
28/34 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti on kamala, äiti käy käsiksi, äiti ryyppää, äiti tekee elämästä helvetin - ja silti äidille mennään kertomaan, että meilläpä kärsitään lapsettomuudesta.

Niin se vaan on, että lapsi rakastaa ehdoitta narsistiäitiänsä ja kuvittelee kaikkien äitien rakastavan lapsiaan. Kunnes lapsi ymmärtää vasta aikuisena, mitä vahinkoa narsistiäiti on todella tehnyt.

Vierailija
29/34 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin se vaan on, että lapsi rakastaa ehdoitta narsistiäitiänsä ja kuvittelee kaikkien äitien rakastavan lapsiaan. Kunnes lapsi ymmärtää vasta aikuisena, mitä vahinkoa narsistiäiti on todella tehnyt.

Juurikin näin. Rakastan ja ikävöin äitiäni kaikesta huolimatta ja sen takia kaikki tämä sattuukin. Äidillä on ollut valiosiakin päiviä jolloin olen halunnut puhua äidilleni niinkuin ennen pystyin ja kyllä olen huomannut ettei siihen yhteen valoisaan päivään kannata luottaa.  

Vierailija
30/34 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Identiteettivarkaus on rikos, samoin petos. 

Tekisit asialle jotain, opi puolustamaan itseäsi.

Voimia.

Vierailija
31/34 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi jonkinmoinen kohtalotoveri. Olin nuori kun perheeni joutui kohtaamaan ison kolhun elämältä, jonka seurauksena kummastakin vanhemmastani tuli alkoholisti. Sen verran voin valottaa että tämä asia liittyi minuun ja siksi pidinkin vanhempieni alkoholisoitumista omana syynäni. Minua ei koskaan haukuttu mistään, mutta toisiaan syyttelivät asiasta ja puhuivat selän takana pahaa toisistaan. Masennuin ja halusin vain kuolla. Olisin todennäköisesti kuollutkin, jollen olisi päässyt pois. Perheessä oli on edelleen myös uhkapeli ongelma, joka on aiheuttanut suuria velkoja ja luottotietojen menetyksen. Myös oma äitini tehtaili pikavippejä nimissäni ja varasti pankkitunnuksenikin.

Sinänsä nyt menee paremmin kun toinen joutui pakkohoitoon, jonka avulla toivottavasti pääsee taas kiinni elämään. Olen pyrkinyt pitämään asiallisen etäiset, mutta lämpivät välit, nähdään kerran vuodessa näin joulun aikaan. Myöskin muilla sukulaisilla esiintyy alkoholi ja muita päihde ongelmia, olen menettänyt monta sukulaista tämän vuoksi.

Tsemppiä!

Vierailija
32/34 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt vain herranjumala mene maksamaan äitisi petoksella tekemiä velkoja. Poliisiin yhteys ja nopeasti. Nyt kaikki säälintunteet äitiisi pois. Tuollainen äiti ei sääliä tarvitse.

Vierailija
33/34 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten selvisit niistä veloista?

No ei ne velat nyt niin kauheita ole, jotkut nyt ei vaan halua lapsia.

(ei-AP)

Vierailija
34/34 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota etäisyyttä, samalla pääset lopullisesti eroon läheisriippuvuisuudesta. Minullakin on ollut sairaalloisen läheinen suhde äitiini, ja sitä kautta olen menettänyt paljon mahdollisuuksia elämässäni. Nyt vihdoin viisikymppisenä olen onnistunut irrottautumaan, mutta jotkut noista mahdollisuuksista ovat ikuisesti menetettyjä.

Tee sinä toisin, irroittaudu kun olet vielä nuori.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi