Tyttöjenkin pitäisi luistella hokkareilla, sanoo liikunnanopettaja Hesarissa
http://www.hs.fi/elama/art-2000005008207.html
Piikillisillä luistimilla lapsi ei välttämättä opi luistelemaan ollenkaan, vaan töpöttelemään eteenpäin. Mulla oli ala-asteella hokkarit ehkä vitosesta eteenpäin, mutta meidän opettajamme kauhisteli luistimiani ja ennusti, että yläasteella ei sitten enää käy päinsä, että tytöllä on hokkarit. Toisin kävi, yläasteen liikkaopettaja oli sitä mieltä, että kaikilla muillakin pitäisi olla hokkarit. Taisin silti olla ainoa tyttö, jolla ei kaunokkaita ollut.
Kommentit (11)
Jos hokkarit ei kelpaa ryhmäpaineen alla, niin kärkipiikit voi hio pois.
Itse elin lapsuuden 70-luvulla ja kadehdin poikien luistimia. Inhosin kaunoluistimia, en vaan oppinut niillä luistelemaan. Silloin ei vain tullut kuuloonkaan, että tytöillä olisi poikien luistimet tai päinvastoin. Hienoa, että nykyään on toisin.
Meillä kans ne tytöt jotka ei osanu luistella oikein kaunoluistimilla vaihtoi ala-asteella hokkareihin. Tää oli 90-luvun alkupuolta. Ja meillä se oli olevinaan vaan hienoa kun sai luistella kunnon luistimilla.
En kanssa ymmärrä piikkien tarvetta kuin taitoluistelussa.
Vierailija kirjoitti:
Itse elin lapsuuden 70-luvulla ja kadehdin poikien luistimia. Inhosin kaunoluistimia, en vaan oppinut niillä luistelemaan. Silloin ei vain tullut kuuloonkaan, että tytöillä olisi poikien luistimet tai päinvastoin. Hienoa, että nykyään on toisin.
Tämä ei kuitenkaan näy luistinkaupassa, jutussa kerrotaan, että arvion mukaan 95 % tytöistä ostaa kaunoluistimet. Ensiluistimet ovat usein kyllä hokkarimallisia, kuten joku tuossa yllä mainitsikin.
Ap
Minulta isä viilasi rautaviilalla kaksi alinta piikkiä pois, juuri ne pahiten tökkivät niin sujui harjoittelu paremmin. Saman olen aikuisena tehnyt itse omille kaunoluistimilleni.
Ai niin, ja mä vaihdoin aikoinaan hokkareihin löysien nilkkojen takia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minulta isä viilasi rautaviilalla kaksi alinta piikkiä pois, juuri ne pahiten tökkivät niin sujui harjoittelu paremmin. Saman olen aikuisena tehnyt itse omille kaunoluistimilleni.
Mä muistelisin, että mullakin oli ainakin joistain luistimista alimmat piikit viilattu.
Ap
Liikunnanopettaja on täysin oikeassa. Ne yleispiikilliset ei oikein kunnolla sovellu hyvään taitoluisteluunkaan, oikeasti taitoluisteluun tarkoitetuissa piikit ovat pidemmät ja niitä on enemmän. Typerää luistimien myyjiltä, että eivät myy hokkareita eri värisinä ja myös kauniinpina. olisi varmasti markkinoita, myös aikuisilla.
Vierailija kirjoitti:
Liikunnanopettaja on täysin oikeassa. Ne yleispiikilliset ei oikein kunnolla sovellu hyvään taitoluisteluunkaan, oikeasti taitoluisteluun tarkoitetuissa piikit ovat pidemmät ja niitä on enemmän. Typerää luistimien myyjiltä, että eivät myy hokkareita eri värisinä ja myös kauniinpina. olisi varmasti markkinoita, myös aikuisilla.
Oon nähnyt "tyttöjenvärisiä" hokkareita kaupoissa ja käytössä, vaikka musta se värikoodaus on kyllä vähän... Ja punavalkoinen taitaa olla yksi perinteisistä hokkariväreistä.
Ap
Meidän tyttöjen ensiluistimet olivat kaikki hokkarimallisia, ilman kärkipiikkejä ja kova nilkkoja tukeva rakenne. Oli helppo oppia luistelemaan ja luistelupotku oikein.