Merkonomi vai sairaanhoitaja?
Minulla olisi mahdollisuus nyt valita näistä toinen ala, eli sairaanhoitajaopinnot Amk:ssa (pääsin opiskelemaan) tai sitten merkonomi oppisopimuksena. Olen 40 vuotias alanvaihtaja joka on kotona ollut viimeiset vuodet lasten kanssa. Aiempaa työkokemusta on ulkomailta taloushallinnosta.
Molemmat vaihtoehdot kiinnostavat, merkonomi kestäisi vain 1,5 vuotta ja palkka ainakin sama kuin valmiin sairaanhoitajan... SH palkka mietityttää, miten sillä tulee toimeen pääkaupunkiseudulla? Asun lasten kanssa kolmisin, saan hoitoapua mutta yksin vastaan menoista.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata merkonomiksi lukea, ihan ok nuorelle, joka lähtee jatko-opintoihin vielä siitä mutta aikuiselle jonka tähtäimenä on työllistyä se on surkea valinta.
Eli sairaanhoitajaksi mieluummin. Tradenomina voisit työllistyä, jos kaupallinen puoli kiinnostaa.
Tuon ikäisenä (ei pahalla) pitäisi miettiä eniten sitä millaista se työ oikeasti on.
Toki tradenomin helpompi työllistyä kuin merkonomin, mutta kovasti on työttömiä tradenomeja jo nyt ja tilanne senkun vaikeutuu.
Suuri ero on siinä, että tradenomina pääset edes työhaastatteluun ja merkonomina et.
Koska kansa on niin koulutettua,niin monessa työpaikassa on vaatimuksena vähintään alempi korkeakoulututkinto. Merkonomin hakemukset heti roskiin ja tradenomin ne ehkä edes vilkaisee.
Tradenomin koulutus kestää paljon kauemmin kuin merkonomin. Sitä ap ei kai halunnut? ?
En minä ainakaan heittele merkonomin papereita roskiin, työpaikkavaihtoehtoja on paljon.
Itse valmistun ensi syksynä, taloushallinto.
Olen hyvin motivoitunut ja työnäkymät hyvät koska on hyvät verkostot edelliseltä uralta.
Tosin Helsingissä työnäkymät ovat aina hyvät, oli ala mikä tahansa melkein.
Eiole tullut selväksi missä ap asuu.Asun Helsingissä. Kiitos tästä positiivisesta kommentista, merkonominkin työtä ja koulutusta mollataan aika paljon. Kuitenkin tunnen useita jotka ovat juuri perintätoimistossa tai asiakaspalvelukeskuksessa työssä merkonomin tutkinnolla ja palkka siinä 2000+. Lyhyt koulutus kuitenkin, päivätyö ja palkkakehitys mahdollinen toisin kuin hoitoalalla.
Tradenomi ei ole vaihtoehto ennenkuin saisin vakituisemman työn toki myöhemmin voisin sitä opiskella kun olisi se työpaikka ensin.
-Ap-
Digitalisaatiolla korvataan tulevaisuudessa kaikki mahdollinen työ, joka suinkin pystytään. Tämä tulee ennestään vähentämään toimistotyötä. Mutta kuten jo kerran kirjoitin, niin jos ap ei pysty sairaanhoitajana vuorotyöhön, saattaa työt olla tiukassa jopa pääkaupunkiseudulla. Hoitoalalla on paljon työntekijöitä, jotka eivät enää perhesyiden tai terveyssyiden vuoksi pysty yötyöhön ja säännöllisen päivätyön paikoista on kova kilpailu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata merkonomiksi lukea, ihan ok nuorelle, joka lähtee jatko-opintoihin vielä siitä mutta aikuiselle jonka tähtäimenä on työllistyä se on surkea valinta.
Eli sairaanhoitajaksi mieluummin. Tradenomina voisit työllistyä, jos kaupallinen puoli kiinnostaa.
Tuon ikäisenä (ei pahalla) pitäisi miettiä eniten sitä millaista se työ oikeasti on.
Toki tradenomin helpompi työllistyä kuin merkonomin, mutta kovasti on työttömiä tradenomeja jo nyt ja tilanne senkun vaikeutuu.
Suuri ero on siinä, että tradenomina pääset edes työhaastatteluun ja merkonomina et.
Koska kansa on niin koulutettua,niin monessa työpaikassa on vaatimuksena vähintään alempi korkeakoulututkinto. Merkonomin hakemukset heti roskiin ja tradenomin ne ehkä edes vilkaisee.
Tradenomin koulutus kestää paljon kauemmin kuin merkonomin. Sitä ap ei kai halunnut? ?
En minä ainakaan heittele merkonomin papereita roskiin, työpaikkavaihtoehtoja on paljon.
Itse valmistun ensi syksynä, taloushallinto.
Olen hyvin motivoitunut ja työnäkymät hyvät koska on hyvät verkostot edelliseltä uralta.
Tosin Helsingissä työnäkymät ovat aina hyvät, oli ala mikä tahansa melkein.
Eiole tullut selväksi missä ap asuu.Asun Helsingissä. Kiitos tästä positiivisesta kommentista, merkonominkin työtä ja koulutusta mollataan aika paljon. Kuitenkin tunnen useita jotka ovat juuri perintätoimistossa tai asiakaspalvelukeskuksessa työssä merkonomin tutkinnolla ja palkka siinä 2000+. Lyhyt koulutus kuitenkin, päivätyö ja palkkakehitys mahdollinen toisin kuin hoitoalalla.
Tradenomi ei ole vaihtoehto ennenkuin saisin vakituisemman työn toki myöhemmin voisin sitä opiskella kun olisi se työpaikka ensin.
-Ap-
Digitalisaatiolla korvataan tulevaisuudessa kaikki mahdollinen työ, joka suinkin pystytään. Tämä tulee ennestään vähentämään toimistotyötä. Mutta kuten jo kerran kirjoitin, niin jos ap ei pysty sairaanhoitajana vuorotyöhön, saattaa työt olla tiukassa jopa pääkaupunkiseudulla. Hoitoalalla on paljon työntekijöitä, jotka eivät enää perhesyiden tai terveyssyiden vuoksi pysty yötyöhön ja säännöllisen päivätyön paikoista on kova kilpailu.
Niin, olen 2 lapsen yh (suomalainen ex asuu ulkomailla), molemmat alle kouluikäisiä. Ikävä kyllä olisi mahdotonta jättää lapset keskenään seuraavaan 10 vuoteen illoiksi. Itse asiassa en ymmärrä kuinka vuorotyön tekeminen voisi onnistua keneltäkään yh:ltä vaikka lapset olisivat isompiakin.
Noh, sairaanhoitajan työ on rankkaa, mutta ainakin riittää niin paljon töitä vaan kuin jaksaa tehdä, eli valitsisin sen.
Niin, olen 2 lapsen yh (suomalainen ex asuu ulkomailla), molemmat alle kouluikäisiä. Ikävä kyllä olisi mahdotonta jättää lapset keskenään seuraavaan 10 vuoteen illoiksi. Itse asiassa en ymmärrä kuinka vuorotyön tekeminen voisi onnistua keneltäkään yh:ltä vaikka lapset olisivat isompiakin.[/quote]
Vuoropäiväjoti. Näin tein itse yh äitinä, kun lapset olivat pieniä.
Sh vuodesta -96
Vierailija kirjoitti:
Niin, olen 2 lapsen yh (suomalainen ex asuu ulkomailla), molemmat alle kouluikäisiä. Ikävä kyllä olisi mahdotonta jättää lapset keskenään seuraavaan 10 vuoteen illoiksi. Itse asiassa en ymmärrä kuinka vuorotyön tekeminen voisi onnistua keneltäkään yh:ltä vaikka lapset olisivat isompiakin.
Vuoropäiväjoti. Näin tein itse yh äitinä, kun lapset olivat pieniä.
Sh vuodesta -96[/quo
Täällä Helsingissä ikäraja on 10 vuotta. Aika karua jättää sen ikäinen yksinkään koko illaksi ja yöksi jos on itse ilta/yövuorossa.Siihen ei oma moraali veny.Ja kyllä ne lapset myös murrosiässä tarvitsevat kotiin toisen vanhemman iltaisin.
-Ap-
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sairaanhoitajan tutkinto ja kokemusta akuuttisairaaloista pääkaupunkiseudulla. Tämä sairaanhoitajan työn haukkuminen on aivan absurdin kuuloista itselleni. En ole koskaan kuullut kenenkään mainittavasti valittaneen työstään, hoitoalalla on pitkän uran tehneitä ja yhä motivoituneita hoitajia pilvin pimein, työyhteisöissä on hyvä olla ja kaipaan niihin takaisin. Kyllä se on niin, että täällä puhuvat kaikki muut kuin sairaanhoitajat.
Mikä estää palaamasta, kun kerran niin kivaa oli?
"Merkonomilla on töitä ihan asiakaspalvelukeskuksissa siis puhelimeen vastaamista ja perustoimistotyötä, palkka suunnilleen sama ja opinnot kestäisivät vain 1,5 vuotta ja voisin olla samalla töissä."
.
Oletko kokeillut hakea noita "puhelimeenvastaamistöitä"? Ne ovat sellaisia, joihin pääsee suoraan lukiosta ja mieluummin nuoria niihin otetaankin. Hakijoita riittää runsaasti jokaiseen yksinkertaiseen toimistohommaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei merkonomin papruilla mitään tee eikä niitä töitä ole etkä saa edes töitä kun ne menee tradenomeille, hoitsuala on parempi, töitä riirrää ja palkkaa on paljon parempi.
Sairaanhoitajan palkka on alkaen 2300 ei siitä verojen jälkeen paljon jää... Aiemmissa työopaikoissa olen tienannut sen nettona suunnilleen tosin ulkomailla. Tuosta 1700 e kun vähentää asumisen ja muut menot niin hui, tiukkaa tekee. Vuorotyötä en voisi lähivuosina tehdä. Merkonomilla on töitä ihan asiakaspalvelukeskuksissa siis puhelimeen vastaamista ja perustoimistotyötä, palkka suunnilleen sama ja opinnot kestäisivät vain 1,5 vuotta ja voisin olla samalla töissä.
Toisaalta sh alana kiinnostaa, mutta sekin epäilyttää että kaikki sairaanhioitajat valittavat työstään ja kehottavat valitsemaan toisen alan.
Eiköhän se vastaus tullut sinulta itseltäso jo tässä. Sairaanhoitajajilla pääsääntöisesti työ on vuorotyötä. Niihin päivätyöpaikkohin on jonossa kokeneempiakin hoitajia ja niistä paikoista taistellaan kynsin ja hampain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merkonomiksi ja siitä jatkat tradenomiksi. Kaupallisella alalla on töitä monipuolisissa tehtävissä. Tarjoaa paljon mielekkäämmän työympäristön kuin sairaanhoitajilla. Mahdollisuus urakehitykseen ja paljon suurempiin palkkoihin kuin hoitsuilla. Työ pääsääntöisesti 8-16 arkipäivisin ja vkl vapaat.
Sairaanhoitoala on todella kuormittava henkisesti. Työ voi olla myös fyysiseti todella raskasta jos joudut nostelemaan ja kääntelemään potilaita. Sairaanhoitajana on miltei mahdoton edetä uralla enempää. Palkkakehitys myös tyssää aika pahasti, koska ainut palkkaa kehittävä juttu on ikälisä. Toki yö- ja iltatöistä ja viikonlopuista saa vähän enemmän, mutta se on vuorotyön rasittavuuteen nähden aika vähän.
Sinä et selvästikään ole hoitoalalla töissä. Palkka on ihan hyvä, jos vuorotöitä haluaa tehdä. Työn sisältö sen sijaan on tuhat kertaa vaativampi kuin tradenomeilla. Ja huomaan, että sinä et työn sisällöstä tiedä mitään. Taidat kuvitella sairaanhoitajan työn olevan jotain sellaista, mitä lähihoitajat tekevät vanhainkodeissa. Sairaanhoitaja voi mennä töihin vaikka kotisairaalaan ja käydä yksin autolla ympäri kaupunkia toteuttamassa erikoissairaanhoitotasoista lääkehoitoa, esim. kotona kuolevat nuoret potilaat. Tai olla Lastenklinikan päivystyksessä - ei paljon nostot haittaa. Tai Auroran psykiatrian osastoilla.
Tässä kirjoitus osoittaa sen tyypillisen asenteen sairaanhoitajilla "minä tiedän kaikesta kaiken ja olen Jumalasta...eikun lääkäristä seuraava". Huvittavinta on, että tämäkin sairaanhoitaja sanoo edellä "sinä et tiedä työn sisällöstä mitään" jne., mutta heti seuraavassa lauseessa kertoo asiantuntevasti tradenomin työnkuvauksesta "työn sisältö sen sijaan on tuhat kertaa vaativampi kuin tradenomeilla". Ei tällaisten kanssa todellakaan jaksa montaa vuotta työskennellä.
Sairaanhoitajaksi, jos on stressinsietokykyä oikeasti, työllistyminen ja palkkaus parempi. Jos psyykkisessä jaksamisessa ongelmia, ei ikinä hoitoalalle. t. sairaanhoitaja
Sairaanhoitajan palkka pk seudulla on päivätyössä 2400e/kk ja vuorotyössä +3000e, miten se muka on huono palkka?! Ihan normaali keskiverto palkka!
Kyllä sairaanhoitajan palkalla todellakin toimeen tulee. Palkka on huono ajatellen työtä ja sen vastuuta, mutta siis ihan pelkkänä lukuna ajatellen palkka on oikein hyvä. Semmonen 2400-3100e/kk.
En jaksa lukea koko ketjua, mutta AP on sen ikäinen, että saman ikäiset nuorena merkonomiksi lukeneet ovat opiskelleet ihan eri tutkinnon kuin mikä merkonomitutkinto on nykyään. Itse olen viimeisimpiä opistoasteen merkonomeja, valmistuin v. 1998. Koulutus kesti 2 vuotta ylioppilaille, peruskoulupohjaisena 3 vuotta. Tällöin koulutettiin vielä myös merkantteja sekä myös tradenomikoulutus oli jo olemassa.
Jossain tuossa vuosituhannen vaihteen paikkeilla opistoaste poistui kokonaan. Tästä johtuen merkantin tutkinto poistui kokonaan ja merkonomista tuli jotakin opistomerkonomin ja merkantin välimaastosta. Opistomerkonomeja toimii paljon samoissa tehtävissä, mihin nykyään palkataan tradenomeja. Taasen nykyisellä merkonomin tutkinnolla päässee samoihin tehtäviin, missä ennen vanhaan toimi merkantteja.
Sairaanhoitajilla on hyvä työllisyys, keskiverto hyvä palkkaus sekä erittäin paljon työmahdollisuuksia. Voit työskennellä poliklinikoilla, terveyskeskuksissa, vakuutusyhtiöllä, yksityisillä lääkäriasemilla, sairaaloissa (ylläri :D), kotisairaanhoidossa.....
No sairaanhoitajaksi ehdottomasti muuten MUTTA sairaanhoitaja ja merkonomi on todella erilaiset ammatit! Kaukana toisistaan, ja jos noin epäilet niin en usko sinun soveltuvan hoitoalalle. Hoitoalalle tulee olla jonkin sortin kutsumus tai ainakin suuri kiinnostus ja motivaatio
Sopisko sulle röntgenhoitajan ammatti?
Olen pitänyt työstäni, päivääkään en ole alavalintaani katunut. Työelämää nyt takana viitisen vuotta ja mukavaa on ollut. Sain heti valmustuttuani töitä, työkaverit ovat erittäin mukavia ja muutenkin ala vastaa täysin odotuksiani.
- Sairaanhoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajan duuni on raskasta ja vittumaista ja hyvin moni alanvaihtaja on katunut sinne kouluttautumistaan. Se mitä sinulle markkinoidaan hoitoalasta, ei pidä paikkaansa käytännössä ja moni on saanut shokin kun realismi on paljastunut. Varaudu siihen.
Muuten onnea jatkoon!
Juuri tuo arveluttaa. Käytännössä kun kaikki sairaanhoitajat haukkuvat työtään. Eipä ole tullut vastaan hoitajaa joka olisi tyytyväinen alavalintaansa.
Huh en tiedä mitä tehdä.
"kaikki sairaanhoitajat" :D kai tajuat että av palstalla haukutaan kaikkia ammatteja eivätkä nämä ihmiset ole tehneet kyseisiä töitä yhtäkään päivää koskaan ikinä?! Sairaanhoitaja on miesten mielestä seksikkäin ammatti naisilla ja sekös av mammoja vtuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merkonomi saa töitä sattumalta, jos on joku ekstrataito päälle niin sitten voi onnistuakin jtk muuta tekemään kuin olee siinä kaupan kassalla.
Minulla on erään harvinisemman kielen taito erinomainen, joten se olisi itselle se apu työllistymiseen. Myös vientiala kiinnostaisi kielitaidon takia. Tunnen merkonomeja jotka ovat töissä ihan perintätoimistoissa tms jatkuvasti taitaa olla niihin hakuja?
SH opintojen pituus on kuitenkin 3,5 vuotta. Arveluttaa kun elätettäviäkin on. Saisin ekaksi 2 vuodeksi omaehtoisen opiskelun tuen Te- toimistosta mutta sen jälkeen pitäisi käydä opintojen ohella töissä.
Mua kiinnostaa mikä on se harvinaisempi kieli josta ois apua merkonomin työllistymises. Englanniksi kun kuitenkin suurin osa asioista tupataan hoitamaan. Venäjää taas osaa kovin moni Suomessa joten ei sekään taida suuri valtti olla. Kiina?
Jos korkeekouluun lähtee niin valitse joku muu kun sh jos raha kiinnostaa... ite oon sekä merkonomi että sh ja tienasin merkonomina myymälävastaavana samanverran ku nyt sairaanhoitajana yksityisel 2-vuorotyössä. Suurin virhe mitä oon tehny oli tuhlata 3 vuotta sairaanhoitaja opintoihin, ennemmin nyt kun mietin niin olisin lukenu tradenomiks tai insinööriks, ne ainaki tienaa edes jotain tekemät töitä kaikki helveti illat ja viikonloput 😄
Mollaaminen johtuu varmasti osittain siksi että meitä,jotka ovat aikuisopintoina merkonomitutkinnon suorittaneet, on paljon ja useimmat ovat joutuneet pettymään kyseisen tutkinnon todelliseen vaikutukseen työmarkkinoilla.