E-pillerireseptiä ei uusittu?!
Outoa, tein eilen uusimispyynnön kanta.fi-sivuilla ja tänään tuli tekstiviesti "Reseptiä ei ole uusittu. Jos haluat vielä uusia reseptin ota yhteyttä terveydenhuoltoon". Kävin kesällä tutkimuksissa ja silloin sain pillerireseptini joten ei se voi olla vanhentunutkaan. Ja luulisi että heillä tarvittavat tiedot on. Puhelinaika ehkäisyneuvolaan terveydenhoitajalle on 12-13 joten silloin sitten yhteyttä sinne mutta kyselen nyt aikani kuluksi täältä että mitähän ihmettä?
Kommentit (14)
Oliko reseptin kirjoittamisen yhteydessä puhetta jostakin kontrollista, mikä pitää tehdä ennen uusimista? Esim "käythän papa-kokeessa sitten viimeistään ennen kuin resepti vanhenee" tms.
Eikö kesällä saamasi resepti ole vuodeksi?
Oletko käynyt ensimmäinen reseptin saatuasi (n. kk kuluttua) maksakokeessa?
Jos on ekat pillerit niin eikö siinä ollut joku aika, minkä jälkeen täytyy käydä gynellä, ennen kun saa reseptin taas uusittua pidemmäksi aikaa? En muista kyllä kauanko tämä aika oli
Vierailija kirjoitti:
Oliko reseptin kirjoittamisen yhteydessä puhetta jostakin kontrollista, mikä pitää tehdä ennen uusimista? Esim "käythän papa-kokeessa sitten viimeistään ennen kuin resepti vanhenee" tms.
Papa tsekattu kesällä 2015 ja oli puhdas. Tavallinen sisätutkimus tehtiin tänä kesänä ja kaikki ok eikä puhetta muista kontrolleista.
Ap
Meillä päin ei saa e-pillerireseptiä uusittua ilman hoitajan puhelinaikaa. Siinä kysytään ne peruskysymykset eli onko paino pysynyt samana, onko muutoksia verenpaineessa, tupakoitko, onko esiintynyt uusia oireita (esim päänsärkyä). Joka kolmas vuosi pitää käydä gynellä papanäyte otattamassa. Ehkä teidänkin kunnassa on samanlainen systeemi.
En ole koskaan saanut pillerireseptiä vain muutamaksi kuukaudeksi. Oliko puhetta miksi et vuoden reseptiä saanut?
Onko sinulla migreeni? Onko lähisuvussasi tulppataipumusta? Tupakoitko? Harvoinhan tällaisissa tapauksissa edes pillereitä kirjoitetaan, mutta jos nyt kuitenkin on annettu, niin varmasti halutaan tehdä tutkimus, että kaikki on kunnossa. Entä annettiinko sinulle pillerit ehkäisytarkoitukseen vai hoitona johonkin ongelmaan? Jos olet saanut noin puolen vuoden reseptin, viittaisi se siihen, että pillereillä on hoidettu esim. aknea, runsaita vuotoja tai jotain muuta hormoniperäistä vaivaa. Silloin halutaan myös tutkia, ovatko lääkkeet auttaneet vaivaan.
Minulle tuli tänään ilmoitus, että ihan tavallista astmalääkettäni ei uusittu. Mitä ihmettä?
Mä oon saanut pillerit uusittua jo kahdesti kanta.fi:n kautta. Viimeksi tehty sisätutkimus vuonna 2013 synnytyksen jälkitarkastuksessa. Kohta pitäisi taas jättää uusimispyyntö. Jos eivät uusi niin pitää vaihtaa ehkäisy sellaiseen, joka ei vaadi mitään ronkkimiskäyntejä..
Olemme lopettaneet ehkäisyvalmisteiden tilaamisen Suomeen, koska tarvitsemme uusia veronmaksajia.
T. Sipilä
En lukenut ketjua paremmin mutta oletko katsonut Kanta.fi:stä omat tietosi? Minulle tuli juuri virheellinen viesti, että lääkettäni ei ole uusittu, vaikka oikeasti olikin kun kävin katsomassa. Sitten tuki tk:sta viesti, että Kelan tekstari oli virheellinen.
Itse en ole saanut allergiaan nenäsuihketta, kuin 1 kpl vuodeksi. Jäänyt sitten koko käyttö,kun ovat hintavia. Ja on kyl muuttunut jo krooniseksi. Alunpitäen lääkäri kirjoitti 10 kpl/vuosi.
Valitettavasti palstan päivystävä selvännäkijä ei ole nyt paikalla, joten emme voi antaa vastausta.