Raskausmyrkytys/sen uhka ja ruokavalio
Neuvolassa käynti takana ja näyttää siltä, että on kehittelemässä jonkinnäköstä raskausmyrkytystä... Tuli käsky jättää kaikki suolat pois, levätä ja juodan paljon paljon vettä, ensi viikolla uudestaan kontrolliin. Te joilla on ollut raskausmyrkytys tai sen uhka, mitä olette syöneet? Tuntuu että ihan kaikessa on suolaa! Nytkin vedän keitettyjä pakastevihanneksia nälkääni... Kananmunia ja perunaa ohjeistettiin syömään neuvolassa mutta kananmunat varsinkaan ei oikeen uppoa mulle, perunaa nyt syönkin aina kun on. Taitaa jouluherkuttelut jäädä tänä vuonna aika vähiin...
Kamalan stressinkin kehitti, tähän saakka kaikki mennyt kun oppikirjasta, nyt seuraan vauvan liikkeitä koko ajan neuroottisena ja säikähdän pienintäkin päänsärkyä. :(
Kommentit (9)
Ei suolaa voi kokonaan jättää, koska elimistö tarvitsee sitäkin. Ja kun ei sillä suolalla ole mitään tekemistä raskausmyrkytyksen kanssa. Oletkohan ymmärtänyt ihan oikein? Jos neuvolassa tarkoitettiin, että kiinnität huomiota suolan määrään? Eli teet enemmän itse ruokaa jolloin voit seurata sitä suolan suhdetta ja vaikuttaa suolan laatuukin?
Täytyy sun jodiakin saada riittävästi jostain, älä nyt kokonaan suolaa jätä.
Kyllä neuvolantäti ihan selkeästi sanoi, että suola niin minimiin kun mahdollista :o Kumma juttu. Ihan normaalia omatekemää kotiruokaa olen kyllä tähänkin asti syönyt, ainoat "tosi" suolaiset jutut mitä syön lähes päivittäin ovat juusto ja kinkku leivän päällä...
/ap
Raskausmyrkytyksen aiheuttajaa ei tiedetä!! Toki yltiösuolainen ruoka nostaa verenpainetta, mutta syöt ihan normaalisti, lepäilet, juot sitä vettä kohtuudella!! Jos vkl aikana tulee kovaa päänsärkyä, joka ei hellitä särkylääkkeellä, reilua turvotusta, etenkin kasvoihin, kiristävää ylämahakipua, närästyksen tunnetta, näkö-tai kuulohäiriöitä, tai sellaista "outoa, höntsää oloa", olet yhteydessä synnytyssairaalaan.
Harvoinpa raskausmyrkytys etenee pahalle tasolle, toki on edelleen sairaus, joka voi pahimmassa tapauksessa tappaa. Ja voi myös edetä lievästä vakavaksi ihan tunneissa, mutta erittäin harvoin!! Eli siis vakavuudella siihen pitää suhtautua, mutta ei hysteerisesti.
Paljon sulla on viikkoja?
Viikkoja on 32. Ainoat oireet mitä on ollut, on päänsärky, mut en ole itse osannut sitä korkeaan verenpaineeseen tai myrkytykseen yhdistää, ajattelin että on ihan normaalia raskauden aikana... Panadol ei ole kamalasti auttanut, mutta se ei auta normaalistikaan mulla päänsärkyihin, vaan ibuprofeeni auttaa ja sitähän ei suositella. Närästystä on myös ollut sillon tällön, senkin kyllä miellän ihan normaaliksi raskausoireeksi.
Tuntui että neuvolassa täti säikähti tätä niin paljon, että tuli ihan hysteerinen olo itsellekin... :(
/ap
Neuvolantäti ei todellakaan ole kartalla. Elimistö pitää veren natriumin vakiona suolan määrästä riippumatta ja pitää siitä kiinni kynsin hampain. Veren natrium ei laske, vaikka suola eliminoitaisiin kokonaan elimistöstä, vaan päinvastoin elimistö erittää aldosteronia, joka vetää natriumin takaisin elimistöön ennen kuin se ehtii erittyä virtsaan ja poistua elimistöstä. Tämä ilmiö aiheuttaa usein pahemman pöhön kuin suolan liikakäyttö!
Paras vinkki sinulle on ostaa verenpainemittari ja hakea apteekista liuskoja, joilla voit testata virtsan proteiinitasot. T: alan opiskelija
"Veren natrium ei laske, vaikka suola eliminoitaisiin kokonaan elimistöstä" <--- tarkoitin siis ruokavaliosta, en elimistöstä :) T: äskeisen kirjoittaja
Kaikissa valmisruoissa, eineksissä, makkaroissa jne. on enemmän suolaa kuin ihminen tarvitsisi normaalistikaan. Eli jätä ne pois. Tee ruokasi itse aina kun mahdollista, ja ilman lisättyä suolaa. Normaaleissa ruoka-aineissa on luonnostaankin suolaa sen verran, että muutama viikko menee heittämällä ilman lisättyä suolaa.
Jos ei siitä suolan välttämisestä muuta hyötyä ole, niin ainakin se vähentää turvotusta.
Ihan nollalinjaa sen lisätyn suolan suhteen voi olla varsinkin jouluna vaikea pitää, eikä ole tarpeenkaan, mutta jotkut jouluruoat (esim. laatikot) on helppo valmistaa itse suolattomana versiona.
Vähän erikoinen neuvo kun ei se suola sitä raskausmyrkytystä aiheuta tai suolattomuudella ei voi sen kulkua hidastaa koska kyse on istukan "rakenneviasta". On se raskausmyrkytys muutakin kuin verenpaine.
Mulla oli vaikea raskausmyrkytys ja synnytys käynnistettiin rv 34. Kaikki meni kuitenkin ihan hyvin, lapsi terve jne.