yksin kotona uutena vuotena?
Hei
Voiko mielestänne jättää nuoren yksin kotiin 4päiväksi?
Kommentit (2)
Ainakin siinä 15v. tietämillä olen jo jättänyt yöksi kotiin. Mummo valjastettu päivystämään, mutta noin muuten kumpikin pojista vain iloisia, kun saa olla yksin kotona. Tuota 17v. en enää holhoa. Osaa avata jääkaapin kuten nuorempikin, mutta en rajoita hänen menemisiään juuri ollnekaan. Lähteissäni vain ilmiotan, että olen pari päivää työmatkalla tai mökillä. 15v. vielä kysyn, että haluaako meille jonkun jos isovelikään ei ole kotona. Esikoinen oli 16v. ensimmäisen kerran koko viikon yksin, eikä mitään ongelmaa, vaikka olinkin ääriä myöten huolestunut.
Paras tapa on soittaa oman kunnan sosiaalitopimeen ja kertoa tilanne. He osaavat sanoa miten tulee toimia. Jos jotain sattuu, niin kaikki tietävät mitä tehdä. Minulle neuvottiin, että pitää olla joku nimetty huoltaja, jonne mennä jos kotona esim. tulipalo tai vedenpaisumus. He myös olivat ennalta tietoisia, että meillä teinit jää yksin. Itse sossutäti asui meidän lähellä, joten nauroi, että kerrankin olisi hälytys ihan lähellä :) Yleinen sääntöhän on, ettei sossu puutu yli 13v. yksin jättöön automaattisesti, eli se ei ole laitonta, mutta olet silti vastuussa, jos jotain sattuu. He puuttuvat siinä vaiheessa vasta.
kuinka nuoren