LOKAMAMMOJEN maanantaimutinat
Voihan....Kirjoitin pitkan viestin ja nyt se katos. Nopee pinonaloitus siis.
Keskustelupalstalla ilmeisesti jalleen vain yksi lokapino, kun sunnuntaipinosta oli kadonnut kakkonen (2) perasta.
Hyvaa viikonalkua lokamammoille!
BT
Kommentit (12)
Täältäkin kirjoittelen.
Meillä myös on jalat löytyneet. Ja ne on toosi kivat. :)
Puheesta, meillä tuntuu tulevan ihan sanoja, ei ehkä tarkoituksella, mutta se äiti, maamaa, isosiskon nimi, ja nälkä, ja jotain muuta ääntelyä ja laulelua, tuntuu että poika on aina äänessä, ollut alusta asti sellainen höpöttelijä.
Ja rytmeistä, päivällä syödään aika harvaan, tosi harvaan entiseen verraten, yöllä sitäkin tiheämmin. Ja kerran päivässä olen antanut hedelmä- tai marjasosetta. Sitä menee jo puoli purkkia kerralla, illalla olen antanut juuri ennen sitä tiheää imuttelua. Ja parasta herkkua on kuningatarsose.
Mustasukkaisuudesta vielä: meillä on tää poikakin alkanut osoittaa mustasukkaisuutta! Esikoinen vain tähän asti. Mutta nyt selvästi suuttuu poika, jos otan esikoisen syliini, poikapa haluaa myös olla samaan aikaan ja ilme on vihainen ja huutaa äitii... Hmm... ja jos isosisko alkaa kiusata liialla " hellällä" huolenpidollaan, niin heti huudellaan apuja äidiltä... :) Jotenkin olin ajatellut, että mustasukkaisuus sylistä ja huomiosta kuuluu esikoiselle enimmäkseen, mutta näköjään se kuuluu myös tälle toiselle!
Voi persiinsuti kun olin rustannu pitkän stoorin ja se hävis! Eiku uutta kehiin ja äkkiä!
KUMMEISTA on ollu puhetta. Meillä tytön kummit on ehdottomasti aktiivisimmat tähän asti. Välillä oikeen harmittaa vanhempien lasten puolesta, kun niiden kummit ei oo niin " läsnä" . Toisaalta ymmärän sen, oon itse kummi kahdelle lapselle, ja paremminkin voisin osani hoitaa. Synttärinä, nimipäivänä, jouluna ja viimeksi ystävänpäivänä muistin heitä molempia. Myös reissuilta lähetän aina kortit ja tuon joskus tuliaisia. Muuten kuulumiset tulee hoidettua äitien kesken, ystäviä kun ollaan.
HIUSTENLÄHTÖä oon odotellu kauhulla, mutta vielä on karvat tiukasti päässä. Ulkonäöstä muuten..
KILOT on väärässä paikassa. Miten lie ton " mättään" (Kiitos Truutta täydellisestä kielikuvasta! :)) sais pois? Kirurgin veitsellä kenties.. samalla vois laittaa ne munkit!
Esikoisen jälkeen multakin lähti ylimääräistä niin, että olin ihan riuku. Tokan jälkeen pääsin entisiin mittoihin suht iisisti, (tekemättä juuri mitään sen eteen) mutta nyt! Jestas kun vatsa pömpöttää niinku nelonen ois tulossa!
Noo, täytyy rehellisyyden nimissä tunnustaa, että olen niiin laiska, että vaikka mä triplaisin mun liikuntaharrastukset (?) niin sekään ei olis paljon. Lazy me... :( ruoskaa ja piiskaa tännepäin kiitos!
Mulla on myös tapana selitellä asiat itselleni parhain päin. Siis kolme lasta, ikä, istumatyö jne.jne... Eihän kroppa VOI olla enää entisensä, eihän!? Jihuu! Heti tuli parempi olo!! :)
Jahas. Neidin kutsuhuuto raikuu.. on mentävä. Palailen jos ehdin, voihan se olla, että saan päähäni lähteä kunnon vaunulenkille.. Siis oikeesti!! Aurinkokin paistaa ja kaikkee..
Mukavaa päivää kaikille!
Pähkis, kaikkine kiloineen ja iloineen ;)
Viime yönä juoksin kakka pesulla noin klo 01.00 ja sit n.klo 6.30 ja sit viel aamulla noin klo 10.00 ja sit mittasin kuumeen ja se oli 38.7 :( poitsu on kyl kun ei mitään.
Torstaina käytiin äitini luona joka puhui että heidän töissä on vatsatautia. Mä vähän pelkäsin mennä sinne mut äiti sano et ei hän ole ollenkaan kipeä, no ei kai se tartteekkaan olla voi kai sitä tautia kantaa, no oma vika, ens kerralla taas fiksumpi.
Toivottavasti ei ala oksentaa. Nyt sit pähkäilin et laitanko ulos vai sisälle nukkumaan. No kokeilin nyt sit sisälle jos vaikka sairaana nukkuiskin paremmin sisällä, sais helpommin vahdittua jos oksennuskin tulee. Tissiä olen tarjonnu tosi herkästi että saa nestettä ja ajattelin ihan pullosta antaa kunnon annoksen kun herää. Pakko laittaa se ulos nukkumaan jos ei kunnolla saa sisällä levättyä, nyt on nukkunu vasta 30min ja itkuhälytin antaa jo vähän merkkejä (se puol tuntia on normaali aika minkä se sisällä malttaa nukkua.) Toivottavasti ite ei sais tautia. Ja selvittäis vaan tällä.
Koska pitää muuten antaa kuumetta alentavaa?
Meilläkin Jesse löysi varpaat viime viikolla, kellittiin sängyssä ja se alko hipelöimään varpaita mutta ei ollu niin hirveen kivat kun ei ole erityisemmin niitä enää kokeillu.
Jessellä on vaan yhet kummit, mun sisko ja sen mies, asuvat Joensuussa ja matkaa on siis aika lailla (me asutaan Vantaalla) mutta ne käy aika usein täällä päin kun siskon miehellä on paljon työkeikkaa täällä ja muutenkin olen paljon yhteyksissä sinne päin ja Jesse moikkaa kummiaan web kameran välityksellä. Ja mun kummityttö asuu kans sitten Joensuussa (mutta ei siis ole kumminkaan siskoni tyttö vaan serkkuni). Tuntuu niin pahalta kun en ole paljoo sitä nähny, yhesti vaan, tammikuussa ristiäisissä. Yhteyksissä olen ollut netin kautta serkkuuni ja tiedän kyllä hyvin mitä kummitytölleni kuuluu mutta olis kiva olla enempi läsnä.
Joku puhui hiustenlähdöstä, no mulla ainakin lähtee ihan hirveesti suihkussa ja harja on ihan täynnä hiuksia kerta harjauksen jälkeen. Äitini leikkas mun latvoja noin n.10cm niin ehkä vähemmän nyt lähtee mutta kyllä vieläkin. Jesseltäkin napsastiin pikkusen otsatukkaa kun tahto jo silmille ylettyy.
No nyt se poika sit heräs pikkusen päälle puol tuntia nukkui. Pakko mennä
T.Silja
ettette luule, et kokonaan oon teidät unohtanu ;)...
NEUVOLAKUULUMISIA:
Neidillä on ensimmäinen hammas! Arvaa ottiko päähän, kun oon kytänny joka aamu, että näkyykö mitään ja sitten tänä aamuna kun en kytännyt, niin eikös se ollut yön aikana putkahtahtanut. Neuvolantäti sen sitten huomasi =/. Typyn mitat oli 8340g ja 68,2cm ja jannu melkein kilon kevyempi 7410g ja 69,5cm...
Meillä oli eka hammashoitolakeikkakin tänään ja jannun maidonjuontiongelmiin taisi löytyä selitys: liian kireä kielijänne =O. Se voi myöhemmin aiheuttaa myös puheongelmia, joten se nyt sitten nipsaistaan pois. Aika saatiin tosin vasta huhtikuun lopulle.
KUMMIGALLUUN
Me valittiin kummeiksi mun sisko ja veli, koska ovat meidän läheisimmät ystävät ja käyvät usein (kävivät jo ennen napiaisten syntymää). Itseä harmittaa, kun en näe omaa kummipoikaani kovin usein pitkän välimatkan vuoksi =(.
Älkääs " siskot" ihmetelkö, jos meikäläisen pinoutuminen jää vähälle tällä viikolla. Mies on talvilomalla =)! Nautiskelkaa auringosta, sehän alkaa jo pikkuhiljaa lämmittää =)!
<kohta taas mentävä,toinen jalka jo oven raossa..(onneks ei sentäs haudassa..)..
Siljan Jesselle pikaista parantumista!! Vatsatauti on kyllä yks pahimpia vitsauksia, mitä voipi kohdalle osua..Meillä on onneksi tosi harvoin tauti ollut, mutta jos se meille tulee, niin kuinka kummassa oksentelu alkaa AINA yöllä, että varmaan saa mahdollisimman paljon pyykkiä ja sotkua aikaseksi..Sitten kun kiertää joka lapsen, niin ah sitä pyykkivuoren määrää ja ihania hajuja, kun koko kämppä haisee jo ulko-ovella ykälle... Mä sain itse vatsataudin viimeksi silloin, kun meijän nelonen vietti 1-vuotispäivää ja vitosta ootin kuudennella kuulla..Olin niin huonossa kunnossa, että makoilin vessan lattialla ja funtsin, kuinka paljon ihminen voi oksentaa ilman, että sisällä kasvava vauva siitä saa jotain ongelmaa.
Onneksi noi yleensä ei aikuisiin tartu...
Ihan haikea mieli, kun laittelin Milon pieniksi jääneitä vaatteita laatikkoon..Snif! Ei oo kohta mulla enää vauvaa, ikinä!!
Pähkis se taas hyviä teorioita esitti: aattelit sitte, että sen mättään ku leikkaa irti, niin siitähän vois munkit muokata:o)). Mäkin voisin jotain täytettä sipasta noihin " kansallispuvun taskun" -mallisiin tisseihin..
Tuli veroilmoituskin katottavaksi..Voi hyvät hyssykät, kuinka ne osaakin niin kapulakieltä käyttää yksinkertasimmissakin asioissa, etten ikinä selviä sen tarkastelusta ilman äitin apua!
Tänään maisteltiin ruusunmarja-vadelma-sosetta, muttei yhtä hyvin uponnu kun se kuningatar..Peruna-porkkanavelli on kyllä listan kärjessä, ehdottomasti!
Nyt on jo toinenkin jalka iskettävä ovesta ulos ja suhattava koululle..
Moido!
Truutta
Kansallispuvun taskut!! Truutta!! Mä kuolen naauuruuun! :D
Nyt lenkille siskokulta!
P.Ähkis
Siis ihan kauheina maarina. Aamulla, kun heraa niin saa putsata tyynyn niista. Ja suihkussa hirmuinen nippu hiuksia lattialla! Tuntuu etta ponnarikin on jo selvasti ohentunut. No, kaikki utut on sanonu, etta hiukset palaa normaaleiksi imettamisen lopettamisen jalkeen.
ROM: oliko teidan vauvalla sydamen vajaatoiminta? Sopiiko jos kysyn onko selvinnyt, mika on syyna? Anteeksi, jos koet taman tungettelevana ja ymmarran kylla jos et halua asiasta puhua.
Tana aamuna meilla jaatiin poikkeuksellisen kauan tuijottelemaan varpaita. Viela ei niihin kosketa, mutta eikohan kohta..
KUMMEISTA: Itse olen kolmen lapsen kummi ja miehellani viela yksi lisaksi (kaytannossa siis 4 kummilasta) ja kylla olen huono velvollisuuksiani hoitamaan. Muistan juuri ja juurijouluna ja synttareina. Joten en siis voi kauheasti enempaa vaatia tytonkaan kummeilta.
MIHIN PAIVAN AIKAAN SOSEANNOS: miten te olette aloittaneet kiinteiden antamisen? Itse olen antanut annoksen sosetta iltaisin ennen nukkumaanmenoa, mutta nyt kuulin Suomen ystavaltani, etta hanelle oli neuvolassa neuvottu aloittamaan ruuat paivalla niin nakee jos tulee allergisia oireita. Kauhean huono omatunto tuli, kun en ollut sita alynnyt tehda. No, kaikki on mennyt hyvin ja mistaan ei mitaan ongelmia ole tullut niin uskallan jatkossakin antaa samoja ruoka-aineita illalla. Uusia kokeilen nyt sitten paivalla.
APPIVANHEMMISTA: Meilla appivanhemmat lahtevat huomenna. Yllattavan hyvin on aika mennyt, mutta sanotaan vaikka nain, etta kylla luonto on tarkoittanut, etteivat lapset ja vanhemmat enaa taman ikaisina saman katon alla asu ;) Kylla nyt jo kaipaa sita omaa arkea. Saa syoda milloin haluaa ja mita haluaa jne. Kuinkas moni teista jaksaisi appivanhemiaan 2 viikkoa ;) ? Harmittaa tietysti, kun nakevat lapsenlastaan niin harvoin ja varsinkin nyt, kun tytto kasvaa ja kehittyy vauhdilla.
Terkuin,
BT
Ihan mielettömän ihana ilma, tuntuu todellakin että kevät voisi jopa tehdä tuloaan, ja huomiselle luvattu samanlaista ja ke-to jo plussa-asteita. Poju nukkui kun kävin katsomassa niitä pinnarisuojia, ei ollut mun makuun. Jatkoimme sitten pidemmälle lenkille.
Nyt juuri heräsi toisilta päikkäreiltään pinnasängystään...ihme että sinne nukahti varsinkin kun tämä huone on jo tosi lämmin kun aurinko paistaa koko päivän tähän.
Pojan sydämestä kysyttiin, hänellä siis reikä kammioiden välissä. Eivät osaa sanoa mistä/milloin/miten tullut. Monesti tällaiset viat saattavat itsestäänkin kasvaa umpeen jos on lihaksessa tämä reikä, tämä kuitenkin kalvossa ja todnäköisyys kasvaa umpeen itsestään on aika pieni.
Jep nyt narisee jonkun saranat...muuttuisivatkohan hiljaiseksi maidolla?!
Palailen kenties vielä tänään.
..eikäs oo ees mitään asiaa:o/
Ai juu, meinas vallan unohtua:Paljon, paljon Onnea kaikille vauvoille jotka syntyi 13.10 ja naisille, joista tuli äiti samaisena päivänä!!
ROM: mäkin ostin ne meijän pinnansuojukset jo joskus viime syksynä, ja oli kyllä ihan kivat semmoset valkeat, joissa vaaleansinistä ja tais olla jotain nalleja tai pupuja koristeena, ja sitte kivan korkea ja aikas muhkeaa , plus että mielestäni oli aika iso kappale sitä, että luulen riittävän pinnasängyn ympäri kokonaan..Meil ei oo vielä kasattu pinnistä, niin en oikein tarkkaan muista, kun ei tuu tuijoteltua vielä suojia päivittäin. Se maksoi 6.90 ja Hobbarista ostin.. En oo käyny katsomassa, millasta nyt on tarjolla..Jos oisin kovinkin kätevä käsistäni, niin varmaan ompelisin itse, niin sais ainaskin mieleiset..Olen niin " pääsiäiskäsi" alias mämmikoura, etten osaa ommella, neuloa tmv...Koulussa kun piti kutoa lapaset, niin eka lapanen ku oli mulla puolivälissä, opettaja lohduttavasti totesi, että " tehdäänpäs tästä sittenkin kukkaro" !!! Kuvitelkaa siis, miten taitava olen käsistäni.
Ens viikolla oiskin miehen talviloma, Jihuu, saapi se välillä toimia koulukyytikuskina! Ja sitten pääsen käymään Milon kanssa treffaamassa sitä mun Kättärin huonekaveria ja Milon tyttöystävää:o).
Meillä alkoi taas iltaulinat alakerrassa, joten ajatus ei nyt kauhian kirkkaana kulje, että toivotankin samaan hengenvetoon iloiset illanjatkot kuin myös rauhaisat yöunet!!!
Huomenna taas linjoilla...
Truutta ja Milo
Sähän oon truutta sitten melkein yhtä kätevä käsistäs kuin minä! ;) Mäkin nyhrystin yhtä sukkaa niin kauan että se oli vaan sellanen hikinen klimppi siinä ajassa kun muut oli neulonu jo villapaitoja sun muuta. :) Hyvä me!
Juu EI nää meidän puudelit ole sellasia pallopeppuja. :D Aika kaukana siitä kuvitelmasta. Ihan kotiturkissa eli suht tasaseksi leikatussa turkissa (mitä nyt koloja ja tupsuja siellä täällä, kätevä kun käsistäni olen... ;)) eikä kumpikaan ole näyttelyareenoita edes eläissään nähnytkään!
Joo en, kestäis appivahempia kahta viikkoa! Nou nou, ei tulis kuuloonkaan. Ihan mukvia ovat mutta mulla on ehkä sitten niin suuri itsenäisyyden tarve et mä en jaksais sitä vouhotusta. NOUP!
Meilläkin on varpaita ihasteltu jo muutama viikko. :) Ja masulle pyörähdetää nykyään välittömästi kun laitetaan selälleen ja välillä yölläkin saa käydä kääntämässä typyä kun se ettii tuttiaan ja kääntyy masulleen. Aamulla löydän hänet myös nykyään aina mahaltaan äheltämästä. Ja kun se selälleen kääntyminen on nyt unohtunut niin välillä tulee kauhee itku sitten kun ei jaksakaan olla masullaan vaikka just siihen käänty. :/
Ja kaikki pitää saada käsiin! Kiva vaihtaa vaippaa kun kaikki hoitopöydän tavarat pitää saada käsiin ja sitten jos ei anna (esim, kosteuspyyhe pakettia joka rapisee kivasti) niin sitten tulee katkera itku. :( Sniif!
Oma tahto on kyllä selvästi vahvistunut nyt viime aikoina! Sitä julistetaan välillä hyvinkin kovan ääneen.
Tuntuu että nyt ollaan jossain muutosvaiheessa, eli joku pikkuvauvasta isommaksi vauvaksi vaiheessa. Aletaan hahmottaa maailmaa jo vähän ja tiedetään mitä halutaan ja halutaan vähän enemmän kuin mihin pystytään. ;) On tää kyllä haikeeta että kohta meillä tosiaan ei enää ole VAUVOJA. :`(
Mut nyt jaarittelu sikseen ja koirien kanssa ilta lenkille!
Huomiseen siskot!
T: Mari
mentiin kuitenkin ulos äsken ja meikäläinen kyttäili koko ajan taivaalle että missä se tvisteri on :) Mutta oli vain kaunis auringonpaiste.
Meillä tapahtui viime yönä sellainen ihme että poju meni nukkumaan 20.00 ja heräsi ensimmäisen kerran vasta 4.30. Olisikohan iltapuuro vaikuttanut asiaan? Minä kävin jo kahden aikaan tarkistamssa että hengittäkö vauva vielä.
Juu, en minäkään jaksaisi appivanhempien kanssa asustella kahta viikkoa. Mutta silloin harvoin kun tavataan ( asuvat Australiassa), niin tulee vietettyä monta viikkoa yhdessä.
SOSEISTA meillä syödään soseita lounasaikaan. Tänään maistettiin uututena porkkanaa ja hyvin upposi. Onko muuten mitään rajaa paljon soseita saa syöttää tämän ikäiselle, (siis niitä mitä on syönyt ennenkin)? Niin paljon kuin uppoaa vai?
Ohhhoo, nytten jyrisee ulkona niin uhkaavasti että on varmaan viisainta pistää kone kiinni!
Tere,
Bonnie
Täällä pyörii jo pesukone ja oltu vajaa tunti hereillä. On se kamalaa näin aamu-uniselle....
Nyt sitten taas arki jatkuu, teki niin hyvää tuo viikonlopun maisemanvaihdos että nyt jo täytyisi suunnitella jo jotain uutta. Tosin taitaa mennä sinne pääsiäiseen jolloin menemme anopin luo ja mökille.
Kesäksi suunnittelimme perinteistä reissua Tahkolle, sinne nyt avattu myös kylpylä joten meillä mammoillakin on nyt jotain kun miehillä golf.
Tuntuu hullulta että mihin tämäkin kuukausi on hurahtanut, puoliväli jo tällä viikolla.
Poika löysi jalkansa/varpaansa viikonloppuna, ei taida kuitenkaan tajuta että ovat hänen vaan jotain uutta kivaa räplättävää.
Tänään alkaa rooman kadonneen kropan metsästys...eli mässyt mässäilty nyt hetkeksi. Nyt olen kailottanut sitä ympäri maata joten pakko toteuttaa...hmrph. TRUUTTA: olet oikeassa, kyllä kuuden lapsen jäljet pitää jotenkin näkyä, nostan hattua teille että niinkin monta olette tehneet. Välillä itsellä tuntuu että miten jaksan tämän yhden kanssa, joka tosin on päivä päivältä ihanempi (mutta aina pieni harmaa pilvi yllä sen sydämen takia..sniif, siksi emme varmaan uskalla toista edes yrittää).
Muttamutta, aurinko tuo näyttää paistavan ja toivottavasti alkaisi lunta jo sulattamaan. Täytyypi tehdä vaunulenkki sinne Hobby Halliin katsomaan niitä pinnarisuojuksia, netistä katsoinkin jo mutta täytyy nähdä livenä. Taisivat olla ' puolikkaita' , täytyy ostaaa vissiin kaksi jotta saan koko pinniksen ympärille.
No nyt kahvin keittoon ja pojalle lämmintä aamumaitua. Palailen!