Loukkaantuisitko seuraavanlaisesta?
Olemme kolme vuotta seurustellut pariskunta, jossa molemmilla on lapsia edellisestä liitosta. Olemme nyt muuttamassa yhteen ja yhä edelleen mies pitää minut "piilossa" eksältään. Esim. tulevaan koulun joulujuhlaan en taas saa tulla, jottei hänen eksänsä saa kohtausta. Mies kyllä on alusta asti osallistunut minun lasteni joulujuhliin yms. Onko teistä asiallista käytöstä tulevalta avopuolisolta? Minä kyllä vedin herneen nenään kuullessani, että taas kerran joudun istumaan miehen kodissa ajan, jonka hän on lastensa joulujuhlassa. Meillä lasten joulujuhlassakin on aina sekä minun eksäni että hänen puolisonsa ja me kaksi. Miten muilla uusperheellisillä toimitaan?
Kommentit (31)
Mikä on syy siihen, että et ole tervetullut?
Vierailija kirjoitti:
En minä mihinkään kynnyksen olisi astumassakaan, mutta ulko-ovelle olisi minusta kohteliasta mennä. Mies kuitenkin esim. itse kuljettelee minun lapsiani joskus käymään isällään.
ap
Kohteliasta olisi olla menemättä edes kynnykselle, jos ei ole tervetullut. Ei se sinulta ole pois. En ymmärrä sellaisia ihmisiä, jotka väkisin haluaa tunkea itsensä mukaan tilanteisiin minne ei ole toivottu. Tai varsinkaan tuputtaa itseään ihmiselle, joka ei halua olla tekemisissä. Onko se jotain tarvetta kontrolloida?
Vierailija kirjoitti:
Piti myös lisätä, että jos esim. viemme/haemme miehen lapsia äidiltään, niin silloinkin minun pitää jäädä istumaan autoon. Minusta tämä ei vaan ole aikuista toimintaa.
ap
Saanko kysyä miksi hitossa teidän molempien pitäisi mennä lasta vastaan tai saattamaan?
Lapsen mielipide on edelleen epäselvää.
En loukaantuisi. En myöskään ihmettelisi miksi mies on eronnut naisesta joka järjestää kohtauksen vaikka lasten joulujuhlassa.
Miedän lasten kouluissa on ainakin rajattu, että 2hlö/per lapsi.
Enkä muutenkaan ymmärrä tuota sinun hinkua "tunkea" ex-rouvan elämään.
Minä menisin joulujuhlaan, katsomaan lapsen juhlaa - lapsen vuoksi. En istuisi miehen vieressä tai likistelisi häntä, katsoisin juhlaa jostain sivummalta ja osaisin lapselle kertoa että tykkäsin esim. tonttukuorosta tai muutoin osaisin kuvailla esityksiä.
Lapselle on etua että
a) hänen vanhempansa (lähi-, etä-, puoli-) ei järjestä kohtausta ja
b) että hänen tärkeät aikuisensa pääsevät näkemään lapsen tärkeän juhlan.
Ikävä muisto jää lapsellekin että äitipuoli joka on aika oleellinen osa lapsen elämää, haluaisi tulla katsomaan mutta ei saa, ettei tule ikävyyksiä.
Mikäli bonuslapseni biovanhempi uhkaa kohtauksella, niin kysyisin että onko tosiaan lapsen etu ja lapselle paras että minä en juhlaan mene, ja suosittelisin hakemaan keskusteluapua kohtausvaaransa vuoksi. Ei ole ihmisellä itsellään pään sisällä asiat kunnossa jos jonkun ihmisen ilmestyessä näköpiiriin saadaan kilahdus - ellei kyseessä ole rikokseen syyllistynyt ja rikoksen uhri.
Tismalleen edellinen kirjoittaja. Ehkäpä teenkin juuri noin. Myös minun mielestäni on hätävarjelun liioittelua, että mieheni eksä järjestäisi kohtauksen. Ennemminkin olisi miehelle taas vaikea kaikissa kaikissa myöhemmissä lasta koskevissa asioissa. Tälle naiselle kun on äärimmäisen tärkeää esittää ulospäin kaiken olevan hyvin. Ei siis varmasti raivoaisi koululla vaan vasta sen jälkeen. Ja en käsitä mitä väliä sillä on, raivoaako myöhemmin. Ei aikuisen ihmisen voi antaa säädellä kaikkea, niin kuin tuon hemmotellun eksän on annettu.
ap
No jos miehesi eksä on sanonut että sitä "uutta akkaasi" et tänne sitten tuo niin eikös silloin ole parempi että et mene. Eihän se toki aikuismaista käyttäytymistä ole mutta mitä siitä loukkaantumaan...
Aina? ja vasta kolme vuotta olette olleet yhdessä? Miksi edes olette tutustuneet jo toistenne lapsiin?
No minä ainakin loukkaantuisin. Jos uusperheenä eletään, niin kyllä silloin käydään kaikkien lasten joulujuhlissa.