Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt kun opintorahan määrä romahtaa, pitääkö ruveta säästämään lapsille pienestä pitäen opintotilille jenkkilän tyyliin?

Vierailija
14.12.2016 |

Onko korkeakoulutus jatkossa mahdollista vain rikkaiden lapsille?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen tehnyt niin koko ajan. Lapset nyt teinejä.

Vierailija
2/23 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintoraha olisi pitänyt poistaa kokonaan ja ottaa opiskelijat tasa-arvoisesti mukaan toimentulotukiasiakkaiksi ja siten että pakolliset opiskelumenot tulee korvattavien kulujen piiriin.

Aivan käsittämätön vääryys että opiskelijan oletetaan ostavan ruokansa pankkilainalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole lapset saaneet lanttiakaan opintotukea koska ovat asuneet kotona meidän vanhempien elätettävänä.

t. keskituloinen

Vierailija
4/23 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen mennessä kun meidän lapsi olisi yliopistoikäinen, niin en ihmettelisi vaikka täällä olisi lukukausimaksut ja muut mukavat. Lapsia vain yksi, hänen opintonsa mahdollisesti pystyisimme rahoittamaan.

Vierailija
5/23 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se mihinkään romahda. Osalle saattaa jopa nousta. Minusta on ihan reilua, että kaikki saa samaa asumistukea. Ennemmin suosittelin säästämään itselleen eläkettä, jos sijoittaa rahansa sopivasti voi niiden tuotosta tietysti auttaa lapsiakin. Opiskelija voi käydä töissä, mutta vanhuksena se on vaikeampaa. Opiskelijaa voi myös vanhemmat auttaa joka kuukausi hieman.

Suomessa ei ole lukukausimaksuja, täällä on edelleen opintotuki + mahdollisuus yleiseen asumistukeen, tilanne on aivan eri kuin Jenkkilässä. Lisäksi meillä on julkinen terveydenhuolto.

Vierailija
6/23 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me säästettiin. Aloitettiin hyvissä ajoin, toinen ei ollut vielä edes koulussa. Niin vain pienistä tuloista saatiin säästöön kummallekin melkein kymppitonni, josta osa annettiin 18-vuotislahjaksi ja loput kolme vuotta myöhemmin. Osalla ostettiin lapsille kaikenlaista tarpeellista kotoa poismuuttaessa.

Tuo oli paras päätös ikinä niin meidän vanhempien kuin lasten mielestä.

Vierailija
7/23 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävi opintorahan kanssa miten tahansa, niin lapselle säästäminen on aina hyvä ratkaisu. Jos ei enempää, niin lapsilisät ainakin säästöön.

Vierailija
8/23 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ei kuulu säästää saati maksaa omia kulujaan kuten opintoja. Yhteiskunnan tehtävä on maksaa opinnot ja asumiset!!!

Vierailija
9/23 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona saa asua koska opiskelee yliopistossa ja sitten opintolainaa.

Vierailija
10/23 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan pitää jättää lapset kokonaan tekemättä...

Vierailija
11/23 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon järkevämpää olisi säästää hankkimalla vaikka sijoitusasunto lasten ollessa pieniä. Laina on maksettu heidän ollessa opiskeluikäisiä ja asunnon tuotto voidaan käyttää lasten taloudelliseen tukemiseen heidän opiskellessa. Sama asunto toimisi lisätuloina vanhempien eläköityessä ja lopulta lapset perisivät sen.

Rahan säästäminen tilille on aivan turhaa, vähintään pitäisi sijoittaa. Lisäksi se opiskelija saattaa tuhlata rahat turhuuksiin ja sitten ne ovat loppu ja opinnot kesken. Itse ainakin muistan useita opiskelukavereita, jotka käyttivät reilusti rahaa baareissa, vaatteisiin ja elektroniikkaan, joillain oli oma autokin? Jos on varaa säästää niin pystyy auttamaan lapsiaan opiskeluaikana muutenkin. Meillä äiti antoi opiskelijoiden ottaa kotoa ruokaa mukaan. Osti siis tarkoituksellisesti liikaa. Lisäksi maksoi puhelinlaskut ja antoi kuukausirahaa sen verran kuussa, että opiskelija selvisi vuokrastaan (minulle antoi 100e kuussa).

Vierailija
12/23 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia tulee Suomeen tällä hetkellä sellainen ylimäärä ettei kotimainen tuotanto kannata ja siksi se ajetaan alas. Ja kansa hurraa koska suomalainen on oikeasti kateellinen vain toiselle suomalaiselle, joka lisäksi on häntä köyhempi.

Vierailija
13/23 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä säästin kyllä itse kesätyörahat 15-vuotiaasta alkaen,

T. 22v. Opiskelijatyttö

Vierailija
14/23 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peli-poikki kirjoitti:

Itse ei kuulu säästää saati maksaa omia kulujaan kuten opintoja. Yhteiskunnan tehtävä on maksaa opinnot ja asumiset!!!

Kaikki hyvä on saatava ilman todellista vastuuta ja taattava, että hyvät ajat on ikuisiksi ajoiksi ansaittuja. Asuminen, vakuutukset, netit ja puhelimet yms perustarpeet on saatava yhteiskunnan kustantamana! Hups ja yhtäkkiä suomi onkin tässä tilanteessa, jossa joka sentti on laskettava. Kiitos itsekeskimälle idiologialla, jota ohjaa itsekyys ja rahavalta.

T. vahingon ilo on iloa puhtaimillaan!

15/23 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei vaan kävisi niin, jotta lapset asuvat vanhempiensa luona vielä 25 vuotiaina. Ei ole varaa muuttaa pois, töitä saa huonosti ja opintolainaa ei uskalleta nostaa.

Vierailija
16/23 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. 22v. Opiskelijatyttö

Minäkin aloitin 14-vuotiaana. 28- vuotiaana olin velaton omakotitalon omistaja ja 32-vuotiaana tein lapsia, jotka on nyt ekoista kesätyöpaikoistaan on aloittanut säästämisen. Meille 60-luvulla syntyneille tuli kodin perintönä, että säästeliäisyys on hyve.

Vierailija
17/23 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. 22v. Opiskelijatyttö

Tätä pitäisi nuorten tehdä enemmän, eikä tuhlata rahoja turhuuksiin. Jos säästää kaikki teini-iän kesätyö rahat on siinä säästössä jo hyvä summa jolla kyllä selviää opintotuen lisäksi.

Vierailija
18/23 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintorahan käteen jäävän osan laskun saat katettua säästämällä lapsen 18 ensimmäisen elinvuoden ajan lapselle 16 euroa kuussa mikäli lapsi siis lukee itsensä maisteriksi. Tämä nyt ei varmasti kenenkään vastuullisen vanhemman kukkaroon tee minkäänlaista lovea joten säästä ihmeessä!

Sitten kun otetaan huomioon että yleistä asumistukea voi saada noin 200 euroa kuussa enemmän kuin opintotuen asumislisää ja tämä tekee viiden vuoden opiskeluajalle kolme kertaa enemmän lisärahaa kuin mitä opintorahan leikkaus vähentää opiskelijan saamaa rahamäärää, niin oikeastaan voit laittaa nuo säästöt vaikka muumimukeihin.

Vierailija
19/23 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse selvisin hyvin opintotuella ja omilla säästöillä (jotka olivat nuorena tienattuja kesätyörahoja + ylioppilaslahjarahat yms) ja joka kesä tietenkin kesätöitä.

Vierailija
20/23 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me säästettiin. Aloitettiin hyvissä ajoin, toinen ei ollut vielä edes koulussa. Niin vain pienistä tuloista saatiin säästöön kummallekin melkein kymppitonni, josta osa annettiin 18-vuotislahjaksi ja loput kolme vuotta myöhemmin. Osalla ostettiin lapsille kaikenlaista tarpeellista kotoa poismuuttaessa.

Tuo oli paras päätös ikinä niin meidän vanhempien kuin lasten mielestä.

Olisi tietysti ollut aivan kamalan huono päätös sijoittaa nuo säästöt, 20000e olisi pitänyt jo vuosien aikana saada tuotta, joka sitte sijoitetaan jälleen. Lasten ollessa opiskelijoita olisi vähävarainen perhe pystynyt miettimään, voivatko säästämisen sijaan auttaa lapsia hieman joka kuukausi, ja tarvittaessa irrottaa rahaa siboituksista sitä varten. Pienituloisen ei missään tapauksessa kannattaisi käyttää rahaa näin holtittomasti. 5000e 18-v lahjaksi?!?!