Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei mummo-laulu ärsyttää monesta syystä

Vierailija
14.12.2016 |

Ensinnäkin, ärsyttävää että laulun perhe ei vaivaidu mummon luokse kuin kerran vuodessa, kesälomalla. Mummolla on kurja ja yksinäinen joulu. Lisäksi laulussa on säe, joka menee: "vie mökkiin polku iljakas ja jäinen, jossa mummo yksin asustaa". Tuo lause on kieliopillisesti väärin, koska tuossa lauseessa mummo asustaa iljakkaassa ja jäisessä polussa. "Hei mummo" on masentavampi joululaulu kuin Sylvian joululaulu ja varpunen jouluaamuna yhteensä.

Kommentit (101)

Vierailija
21/101 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo ei ole mitään verrattuna siihen yksinkertaiseen lapseen, joka on innoissaan menossa kertomaan isälle kuinka äiti pussailee vierasta miestä ka luulee vielä että isä alkaa nauramaan onnesta kun saa tietää!

Vierailija
22/101 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan sillä mummolla uusi mies, koska ei kai nykyään kukaan teitittele iso vanhempiaan? Alussa kerran kysyy että mitä kuuluu sinne teille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/101 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Hei mummo" on masentavampi joululaulu kuin Sylvian joululaulu ja varpunen jouluaamuna yhteensä.

Valitettavasti myös yhtä realistinen kuin nuo mainitsemasi laulut. Voisin väittää tavanneeni Suvin Kolarin-mummon, kun aika monen mummon elämä on juuri tuollaista. Nuoret ovat lähteneet työn perässä etelään tai mihin lie, eikä kaikki voi / viitsi / ehdi / välitä ajaa toistatuhatta kilometriä muutaman päivä vuoksi jouluna. Lomaahan ei joulunaikaan yleisesti ole kuin kouluissa.

Ap:lla tulee riittämään elämäntyötä vuosikymmeniksi, kun ryhtyy bongaamaan kieliopillisesti vääriä laulunsanoja. Ei tarvitse edes vaihtaa kieltä suomesta mihinkään muuhun jos lisätään vielä maantieteelliset ja biologiset virheet.

Miksei yksinäistä mummoa oteta sinne etelään jouluksi?

Meidän Lapin mummolla on lehmät, joiden takia ei pääse lähtemään.

Niinpä, eikä mummo saa enää lomittajaa navetalle kun on täyttänyt 65 vuotta.

Ei ne Lapinmummot oikein jaksa matkustaa vaan viettävät joulut mieluummin kotonaan niin kuin ovat ennenkin viettäneet. Tämä on aivan uusi villitys, että pitää kiitää pitkin maata paikasta toiseen, jotta ehtii nähdä joulupukin jokaisessa mummolassa.

Vierailija
24/101 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se on teistä omituista, että Mummo haluaa viettää joulunsa Lapissa, vaikka tänäänkin tulee Kittilään puolenkymmentä koneellista brittejä ihailemaan talvista Lappia?

Vierailija
25/101 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä, mikä teitä nyt niin rassaa tässä laulussa. Minä pidän siitä, olen pitänyt alusta lähtien. Laulun kertoma tarina on realismia yllättävän monen mummon kohdalla. Kannattaa ehkä ottaa huomioon, että Suvi Teräsniska laulaa Lapin perspekktiivistä ja siellä monen mummon lapset ovat todella kaukana, satojen, jopa tuhannen kilometrin päässä. Talvikelissä sellaista matkaa ei lähdetä ajamaan lasten kanssa, vaikka olisi miten hyvä ja luotettava auto, ei myöskään lähdetä julkisten kulkuneuvojen tungokseen. Monella aikuisella ei välttämättä ole monen päivän lomaa kuten koululaisilla, joten jos matkaan kuluu yhteen suuntaan koko päivä, niin ei sitä pakkasilla lähdetä pariksi päiväksi pohjoiseen. Kesällä sitten.

Asuin itse useita vuosia napapiirin pohjoispuolella. Koska minulla oli pitkä vapaa joulun aikaan, kävin joka vuosi etelässä lapsuudenkodissa ynnä sukuloimassa, vaikka matka vei hyvälläkin kelillä yli kymmenen tuntia. Minä kuitenkin ajelin yksin. Ennen kuin joku älähtää, miksen matkustanut bussilla, junalla tai peräti lentäen: tutkin kaikki vaihtoehdot ja kävi ilmi, että oma auto on ehdottomasti nopein vaihtoehto, niin uskomattomalta kuin se tuntuukin. Perheellisenä en olisi lähtenyt tuohon matkaruljanssiin, varsinkin kun yllätyksiä matkaan muutaman kerran mahtui. Ehkä muistelen noita Lapin vuosiani, kun kuuntelen Mummoa haikein mielin. Ei ole mummoa, ei edes äitiä enää, on vain muistot. Mieluummin tällaisia haikeita lauluja kuin sitä jatkuvaa kauppojen rämpäti rämpätiä.

Vierailija
26/101 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhea ongelma yhdestä joululaulusta...! :D pitäisikö itsekin provosoitua, ihan vaan vaikka koska en itse vietä joulua ja piäisi kai ärsyyntyå senkin puolesta noista renkutuksiata. Tai sitten ei.

Vierailija
27/101 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos mummo haluaakin viettää ihanan joulun kaikessa rauhassa, ilman passattavaa jälkikasvua ja kiljuvia kersoja?!

On tässä vietetty niin monta joulua keittiöorjana, että tiedän mistä puhun.

Tykkään Suvin Mummo-laulusta kylläkin.

Vierailija
28/101 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaisia ruikutuksia monet suom. joululaulut ovat. Mummo jätetään yksin, pikkuveli kuollut ja muuttunut linnuksi ja saa vain yhden siemenen ruuakseen, äiti makaa sairaalan sängyssä tekemässä kuolemaa ja "nyt on hyvä lentosää", pikkupoika hautausmaalla kun isä kuollut ja miljoonat tuikut loistavat yössä, ja sitä rataa.

Tanssitaan me nissepolkkaa!

Just näin! Mua raivostuttaa tuo kummallinen kuolemafanitus, joka suomalaisissa joululauluissa on. Suurin osa sopisi hautajaisiin. Että hyvää joulua vain.

Vierailija
29/101 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kuuntelen mieluummin sitä Hejsan hopsan palleralleraatakin kuin Suvi Teräspaskaa

Vierailija
30/101 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä jos mummo haluaakin viettää ihanan joulun kaikessa rauhassa, ilman passattavaa jälkikasvua ja kiljuvia kersoja?

Niinpä, mutta tuntuu, että kappaleella yritetään oikein saada huonoa omaatuntoa meihin etelän lapsiin. Minun isäni (äiti on jo kuollut) asuu yksin pohjoisessa eikä missään nimessä halua meitä lapsia saati lapsenlapsia luokseen. Ei myöskään suostu tulemaan meille kylään. Tosi kiva kun sukulaiset voivottelee yksinäistä pappaa, vaikka pappa erittäin selkeästi sanoo, että hän ei meitä siedä. Me sentään laitetaan papalle lahja ja kortti. Tänne päin ei mitään muistamisia tule koskaan (varaa olisi).

Tuo polussa asuminen pistää myös minun korvaan aina.

Vierailija
31/101 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvi itse on sanonu olevansa läheinen mummonsa kanssa ja pitävänsä tiiviisti yhteyttä.

Melko sivistymätön tollo pitää olla jos ei ymmärrä, ettei se mikään kiva pikku päiväreissu ole piipahtaa helsingistä johonkin kolariin. Varsinkaan kahden pienen lapsen kanssa, joista toinen vauva. Väsyttää ja aika riskitouhua pari vapaapäivää ajaa ruuhkassa ja huonossa säässä läpi suomen.

Eriasia nää joiden isovanhemmat asuu alle 2h matkan päässä eivätkä siltikään ehdi edes kerran vuodessa kunnolla kylään.

Itse laulu on minusta kaunis jossa suvi muistelee miten kivaa on mummon kanssa aina ollut. Enkä ymmärrä tuota täyshoitoriistola-ajatusta. Kyllä läheisissä suvuissa tehdään asioita aina porukalla ja jokaisella se oma bravuurinsa jonka tuovat pöytään.

Vierailija
32/101 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut ylempiä, mutta se melodisesti kamala, ei herätä tunteita, en ole ikinä jaksanut keskittyä edes sanoihin asti. Radiosta vaihtuu kanava, kuten Joulukonsertti / poistun vaikka vessaan. Joulun surma.

Vierailija
33/101 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin tulossa kirjoittamaan ihan samaa kuin nro 2. Tuo laulu kuvaa todella monen yksinäisen isovanhemman tilannetta: lapset on lähteneet ja käyvät harvoin vaikkei ajomatkaakaan olisi edes pitkälti. Soitellaan sentään välilllä mutta käymään ei ehditä kuin ehkä kerran vuodessa lomalla.

Kolikolla on toinenkin puoli: joskus se mummo (tai pappa) on omalla käytöksellään aiheuttanut oman tilansa. Jos on 70-80 vuotta kerännyt katkeruutta sisälleen niin sellainen ihminen onnistuu luomaan aika myrkyllisen ilmapiirin. Sitten nämä isovanhemmat heittäytyvät marttyyreiksi, kun ei ne lapset koskaan käy eikä ne koskaan soita. Tietysti vika siis on näiden lasten/lastenlapsien jotka ovat herttaisen mummoparan täysin jättäneet heitteille...

Itse aiheeseen: laulu on kyllä harvinaisen kamala, jopa joululauluksi.

Vierailija
34/101 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mummon on pakko asua jumalan selän takana? Ei sitä helppoa ole ajella 1000km lasten kanssa joka lomalla sinne korpeen vaikka mummon haluaisikin nähdä.

Tottakai lapset ovat muuttaneet työn ja opiskelujen perässä pois kuolevasta muuttotappiokunnasta.

Turhaa sääliä mummoa joka väkisin siellä tahtoo asua yksinäisyydessään. Kaupungissa saisi nähdä lapsia ja lapsenlapsia ja saada heiltä apua. Myös kotipalvelut, terveyskeskuspalvelut yms on paremmin järjestetty ja kaupat ym lähempänä. Palvelutalossa olisi seuraa ja järjestettyä ohjelmaa.

Oma valinta asua korvessa.

Vierailija
35/101 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo voi olla myös tätä mieltä

Vierailija
36/101 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummolla voi olla ihan oma elämä. Lapset lapsineen vaan luulevat olevansa mummon elämän ainoa sisältö.

Vierailija
37/101 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä mummon oma mielipide asiaan:

Vierailija
38/101 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh mitä kommentteja! Ensin säälitään, kun ei kukaan mene mummon luo ja sitten samaan hengenvetoon taivastellaan, että kesällä sitten mennään viikoksi täyshoitoon. Eli pitääkö/saako sinne mennä vai ei?

Vierailija
39/101 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvatenki ap ja muut laulua vihaavat eivät koskaan liikutu elokuvissa tai näytelmää katsoessa?

Empatiakyvyn puute on nykyään iso ongelma ja kannattaa tarkistaa onko taustalla esim. masennusta.

Vierailija
40/101 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvatenki ap ja muut laulua vihaavat eivät koskaan liikutu elokuvissa tai näytelmää katsoessa?

Empatiakyvyn puute on nykyään iso ongelma ja kannattaa tarkistaa onko taustalla esim. masennusta.

Miten tuo liittyy huonoon musiikkiin?