ja näin loppui tältä opiskelijalta mahdollisuus tehdä töitä
Olen opiskelija ja asun puolisoni kanssa. Puolisoni valmistuu ensi keväänä ja hänellä on jo tiedossa oman alan osa-aikainen työpaikka ensi vuodeksi, ja palkkaa on tulossa huimat 1400e/kk (mikä on siis oikeasti ihan hyvä ensimmäinen työpaikka hänen alallaan).
Uuden asumistuen myötä tää jättää meidät siihen väliin, että käytännössä mun tuet ei nouse tai laske kummemmin, mutta pienikin lisäys kuukausituloihin on heti pois asumistuesta. Mun ei ole siis millään tavalla kannattavaa jatkaa mun osa-aikatöitä, koska lopputuloksena olisi vaan enemmän töitä, mutta ei tuloja.
Kommentit (14)
Viduddaa tuollaiset kannustinloukut. Nuoret ihmiset makaa mielummin kotona kuin menee töihin. Se on niin väärin. Hallituksella nyt ihan tosissaan tekemistä tämän asian kanssa.
Mekin täällä just lasketaan onko mun kannattavampaa lopettaa osa-aikaiset työt vai ei. Miehellä eka työpaikka eikä palkka huimaa päätä, mutta ollaan pärjätty.
Vierailija kirjoitti:
Olen opiskelija ja asun puolisoni kanssa. Puolisoni valmistuu ensi keväänä ja hänellä on jo tiedossa oman alan osa-aikainen työpaikka ensi vuodeksi, ja palkkaa on tulossa huimat 1400e/kk (mikä on siis oikeasti ihan hyvä ensimmäinen työpaikka hänen alallaan).
Uuden asumistuen myötä tää jättää meidät siihen väliin, että käytännössä mun tuet ei nouse tai laske kummemmin, mutta pienikin lisäys kuukausituloihin on heti pois asumistuesta. Mun ei ole siis millään tavalla kannattavaa jatkaa mun osa-aikatöitä, koska lopputuloksena olisi vaan enemmän töitä, mutta ei tuloja.
Eikös sun muutenkin pitäisi käyttää aikasi opiskeluun?
Olet siis opiskelija ja nyt uliset että et tukiesi lisäksi saa tienata rahaa ilman että tuet laskee? Voi vittu nyt taas kerran, ei ne tuet ole mikään saavutettu etu vaan ne annetaan siksi että pysyisit hengissä ja saisit opiskeltua.
Jos haluat tehdä duunia tukien saamisen sijaan niin se on sinun valintasi, suosittelisin keskittymään siihen opiskeluun kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös sun muutenkin pitäisi käyttää aikasi opiskeluun?
Ai koska se 1-2 6h työiltaa viikossa on täysin mahdotonta yhdistää minkään korkeakoulututkinnon normaaliin suorittamiseen?
Hyvä vain että opiskelijat opiskelevat ja työttömät saavat ne harvat työpaikat. Ja opiskelija olen itsekin ja kokeilin työttömyyttäkin opiskelujen välillä.
Asumistuessa jätetään palkkatuloista huomioimatta 300e/ henkilö. Jos teet osa-aikatyötä ja tienaat tuon 300e se ei vaikuta tukeen ollenkaan. Ja myös miehen palkkatuloista vähennetään tuo 300e.
Jos ei kannata tehdä töitä niin tietysti uhraat sen ajan opiskeluihisi ja valmistut nopeammin, jotta pääset töihin tienaamaan kunnolla. En ymmärrä ongelmaa? Itsekin opiskelija olen ja minun on pakko käydä töissä, sillä asun yksin ja siten joudun maksamaan vuokran yksin.
Miksi valitatte jos opiskelija haluaa tehdä töitä? Joillakin aloilla opiskeluaikana hankittu työkokemus on ensiarvoisen tärkeää työllistymisen kannalta. Ymmärrän hyvin oman alan osa-aikatyöt opiskeluaikana. Muita taskurahatöitä voi tehdä jaksamisen mukaan. Ja sen mukaan onko siitä rahallista hyötyä.
Kuten jo aiemmin tässä keskustelussa todettu: opiskelijan tuet eivät ole palkinto opiskelusta, vaan yhteiskunnan tuki, jotta opiskelijalla olisi edes jonkinlainen toimeentulo ja elintaso, jotta opiskelu olisi mahdollista. Mikäli opiskelija käy töissä ja tienaa niin paljon, että kykenee elättämään itsensä, ei hän tietenkään ole oikeutettu tukeen.
Minä tein töitä koko opiskeluaikani (kaksi tutkintoa), vaikka se esti esim. toimeentulotuen hakemisen kun opintotukikuukaudet oli käytetty. Joku voisi siis sanoa, että kävin töissä hyötymättä siitä rahallisesti. Mutta niin vain kävi, että sain hakemattakin useita hyviä työtarjouksia kun valmistumiseni koitti. Osa opiskelukavereista sen sijaan etsii vieläkin töitä.
Melko lyhytnäköistä kuvitella, että tukien nostaminen on jotenkin kannattavampaa kuin työnteko.
Meidän tytöllä sama kuin kirjoittajalla 12.
Tyttö on opiskelujen ohella tehnyt useampaan paikkaan keikkoja, vaikka talousellisesti saman olisi saanut tekemättäkin. Opiskelukaverit jopa tyhmäksi sättivät. Kappas, tytölle TARJOTTIIN ihan hakematta kahta kokopäiväistä vakipaikkaa valmistumisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Minä tein töitä koko opiskeluaikani (kaksi tutkintoa), vaikka se esti esim. toimeentulotuen hakemisen kun opintotukikuukaudet oli käytetty. Joku voisi siis sanoa, että kävin töissä hyötymättä siitä rahallisesti. Mutta niin vain kävi, että sain hakemattakin useita hyviä työtarjouksia kun valmistumiseni koitti. Osa opiskelukavereista sen sijaan etsii vieläkin töitä.
Melko lyhytnäköistä kuvitella, että tukien nostaminen on jotenkin kannattavampaa kuin työnteko.
tein kolmea erilaista työtä opiskeluaikana. Harmi vain, että valmistuttuani minulle tarjottiin vakipaikkaa R-kioskissa ja hoiva-avustajana, vaikka tutkinto on yliopistosta eikä liity myyntiin tai hoivaan. Jo opiskeluaikana kannattaa tehdä töitä oman alan töissä, ei missä tahansa. Onneksi se kolmas lisäduuni oli omalta alalta ja sieltä löytyy nyt vähän enemmän keikkatöitä kuin ennen.
..ja näin hallitus kannustaa makoilemaan kotona....