Uudenvuodenjuhlat
Jepjee. Mieheni kaveri Kari ehdotti, että pitäisimmekö uudenvuoden juhlat joihin voisi tulla hän ja avokkinsa, heidän lapsensa ja yhteinen tuttavapariskunta. Mies kysyi asiaa minulta, myönnyin.
Oma vika joo. Ärsyttää vaan, koska viime kesänä Kari avokkeineen ehdotti kolmeen kertaan, että pitäisimmekö illanistujaiset meillä. Ekalla kerta pyydettin heitä. Istuivat siis kesällä meillä neljä kertaa iltaa, ruoat ja juomat olivat parhaimmasta päästä.
En käsitä, miksi tämä Kari ei itse pidä uudenvuodenjuhliaan. Heilläkin on 200 m2 hieno talo. Rahaa heillä on kuin roskaa. Avokkinsa Kari on kehunut loistavaksi huushollerskaksi, hoituu siivous ja kokkaus. Heillä on lapsia monta vähemmän kuin meillä, joten voimavaroja juhlien järjestämiseen on reilusti enemmän, eivät käy töissä vaan elelevät myydystä yrityksestä tulleilla rahoilla.
Olen tullut tulokseen, että tämä Kari hyväksikäyttää miestäni ja mua, koska ei kehdata sanoa ei. Kari on ns. röyhkeä, joka kehtaa.
Miten voisin vähän näpäyttää Karia asiasta? Voisinko kesken juhlien kysyä julkisesti Karilta, että järjestäisikö Kari meille isot juhlat samalla porukalla ensi kesänä? Ja mainita, että nyt olisi heidän vuoronsa.
Kommentit (10)
Teillä on paljon mukavampaa kuin heillä!
Sama tilanne täällä, olen kyllä hyvä juhlien järjestäjä ja vieraat viihtyvät meillä. Ja teen sitä mielelläni, useinmite.
Mutta olen myös opetellut sanomaan ettei sovi, en jaksa tällä kertaa.
Ja todellakin voit sanoa kesken juhlien esimerkiksi näin: "Meillä kun on niin mukavaa tällä porukalla, niin sovitaanko, että ensi kesänä sinä, Kari, järjestät kivat, isot juhlat tälle porukalle?! Meistä ainakin olisi tosi kiva tulla teille!"
Onhan se kieltämättä aika erikoista aikuisilta ihmisiltä ehdottaa juhlia toisen luona. Ellei olla todella läheisiä ystäviä- Kai Kari edes tuo mukanaan reilut tuliaiset?
Joko käyttää teitä hyväkseen tai sitten on vaan niin tyhmä, että ajattelee, että teistä on helppoa järjestää juhlat, kun se sujuu niin hyvin.
Oon tullu tulokseen, että Kari vaan ajattelee, että heille itselleen on helpompi tulla juhlimaan meille, kuin että alkaisivat itse järkkäämään juhlia :) no tottakai, kun me kokataan hyvät ruoat säästelemättä ja kaikenlaiset juomat löytyy. En vaan käsitä, että eikö tää Kari käsitä, että nää hommat on suurinpiirtein vastavuoroisia. Minustakin on kivempaa mennä vieraaksi jonnekin, kuin että passata isoa porukkaa vieraita.
Niin ja mitään parempia tuliaisia eivät paljolti tuo, korkeintaan pullon viiniä. Viime kesänä pyydettiin, että tuokaa jälkkari, toivat kaupan valmiskakun. Täytynee seuraavalla kerralla tarjota heille kaupan valmispitsaa ;)
Ap
Ilmoitat että juhlat ovat nyyttäriperiaatteella, eli jokainen vieras tuo omat alkoholinsa/juomansa ja jotain yhteistä syötävää. Ostat juomat vain sulle ja miehellesi, ja teette vaikka piirakan ja ostatte raksupussin yhteiseksi.
Pyydä nyt vieraita ainakin tuomaan juomat tullessaan! Ihan hyvin voit sanoa: "me huolehditaan ruoista, toisitteko te Kari ja Minna kuohuvaa ja valkkaria ja Pete ja Liisa vaikka punkkua ja konjakkia?" Meillä kaveripiirissä samat tyypit pitävät juhlia ja illanistujaisia, mutta vieraat osallistuvat aina, tuovat juomia, jälkiruokaa ja mitä nyt vaan pyydetäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitat että juhlat ovat nyyttäriperiaatteella, eli jokainen vieras tuo omat alkoholinsa/juomansa ja jotain yhteistä syötävää. Ostat juomat vain sulle ja miehellesi, ja teette vaikka piirakan ja ostatte raksupussin yhteiseksi.
Pulma ei ole se, että tarjottavat maksaa. Pulma on se, että ollaan ukkoni kanssa niin tyhmiä, ettei tajuta sanoa, että "Kari, järkkääppä juhlat ihan itse, koska se on sun vuoro, me kyllä tullaan paikalle parin punkkupullon ja kukkapuskan kanssa!" :D
Enkä lisäksi ole saanut selville, että onko K vaan niin röyhkeä, että pitää ookoona sitä, että hän aina Järkkäyttää meillä kemuja, vai että onko K vaan niin tyhmä, ettei tajua, että nää hommat on vastavuoroisia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Pyydä nyt vieraita ainakin tuomaan juomat tullessaan! Ihan hyvin voit sanoa: "me huolehditaan ruoista, toisitteko te Kari ja Minna kuohuvaa ja valkkaria ja Pete ja Liisa vaikka punkkua ja konjakkia?" Meillä kaveripiirissä samat tyypit pitävät juhlia ja illanistujaisia, mutta vieraat osallistuvat aina, tuovat juomia, jälkiruokaa ja mitä nyt vaan pyydetäänkin.
Niin ja mulle itselleni isoin homma näissä on aina siivoaminen. Mies käy kaupassa ja kokkaa, mä teen korkeintaan etanat tai salaatin. Koska ollaan monilapsinen lapsiperhe, niin rojua on aina jokapaikassa. Tästä koituu se, että siivousprosessi ennen isoja juhlia kestää viikon (pari h / pv), että tavarakasat saa piiloon. Ja mies ei tähän osallistu ollenkaan. Oonki päättänyt, etten enää siivoa pilkkua nyssyttäen, joulusiivo riittäköön, siivoon vaan vessat ja pahimmat lelut. Älytköön vieraat, että tää on lapsiperheen koti, ei mikään yleinen täydenpalvelun bilepaikka.
Ap
Kuinkahan monta lasta teillä on jos Karilla on "lapsia monta vähemmän" kuin teillä :D?
Niin, ihan oma vikasi jos pidät heille illanistujaiset. Tapana ei ole näpäyttää vieraita, jotka ovat kutsuttuina tulleet.
Tärkeä pointti unohtui: Kari avokkeineen on istunut meillä iltaa viimeisen 5 v aikana ainakin 15 krt. Koko tänä aikan me ollaan oltu heillä illanistujaisissa 2 krt.
Ap