Sipilä leikkaa, mistä sinä leikkaat?
Taloustilanne on kireä ja leikataan ja leikataan. Me keskituloiset ja pienituloiset kuitenkin pyöritetään ostovoimaa.
Mistä sinä leikkaat eli säästät?
Me ostetaan edelleen herkkuja mutta tarkkaan mietitään mihin rahaa laitetaan.
Ei osteta mitään lehtiä.
Kodinkoneet jos hajoaa niin korjataan.
Autosta yksi erä maksua jäljellä ja uutta ei osteta eikö autoa vaihdeta uudempaan.
Ei osteta mitään krääsää.
Ei ruokita enää vieraita suita.
Kaikki lasten vanha tavara ja vaatteet myydään kirppiksellä.
Suomi ei nouse koska leikataan eli säästetään ja taas ostovoima pienenee.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Onko teidän kaikkien palkkaanne alennettu? Vai miksi leikkaatte menojanne?
Mun palkka ainakin on tasaisesti nousemaan päin. Ei se suuri ole, ihan keskiverto, mutta pärjään sillä oikein hyvin. Eikä mulla ole mitään syytä tai aikomusta "leikata" kulutustani. Kulutan ihan järkevästi jo nyt.
Ensi vuonna työaikani pitenee ja lomarahoja leikataan. Sen lisäksi julkisia palveluja ja työttömyysturvaa ajetaan alas, joten on vain fiksua varautua pahimpaan.
En käy enää elokuvissa. Kaikki vaatteet alusvaatteita lukuun ottamatta kirpparilta. En enää mene pubeihin istumaan, vaan juon halvemmalla kotona.
Käyn kampaajalla entistä harvemmin, ehkä 6 kk välein (pitkät hiukset, niin onnistuu).
Teen mahdollisimman paljon ruokaa kotona ulkona syömisen sijaan.
En käy kahviloissa, vaan keitän kahvit kotona.
En osta enää juuri mitään.Noudatan hallituksen esimerkkiä ja varastan/huijaan kaiken mahdollisen.
Näin säästetyt rahat sijoitan fiksusti tulevaisuuden varalle, niihin samoihin kirjekuoriin mitä Juhallakin on.
En tilaa enää aikakauslehtiä nykyisen tilauksen loppumisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
En mä mistään meinaa leikata. Miksi pitäisi?
No hyvänen aika, sitten voi taas haukkua vaikka hallitusta kun saadaan lisää ihmisiä kilometritehtaalle. Lapsilisiäkin leikataan taas 0,85% eli jotain 80 eurocentiä, kyllä nyt on panikoitava ja pantava suu säkkiä myöden!
Ei, palstan otos on helppo todeta todella pieneksi. Ei tarvitse kuin mennä kaupoille tai kahvilaan niin huomaa, että suomalaisilla on rahaa ja he myös käyttävät sitä. Paitsi nämä kelkasta pudonneet.
Olen siirtynyt ostamaan vaatteet ulkomailta. Kun kerran puolessa vuodessa varaa hövat lennot ja hotellin pariksi päiväksi johonkin hyvään shoppailukaupunkiin, saa isoimmat ostokset hoidettua varsin hyvin. Työtä (esim. remonttiapu, siivous tai muutot) ei kannata teettää vaan tehdä itse tai hoitaa kaverin kanssa pimeästi/vaihtokauppana.
Vaikka työpaikka on niin turvattu kuin se nykyaikana voi olla, on kaikki vähänkin tarpeettomat menot on tullut karsittua aika lailla minimiin.
Kilpailukykysopimus pidensi työaikaa 6min/pv. Ajattelin ottaa vahingon takaisin yhdellä etä- tai saikkupäivällä kuussa, jona en tee töitä vaan hoidan omia asioitani.
Vierailija kirjoitti:
En osta enää juuri mitään.Noudatan hallituksen esimerkkiä ja varastan/huijaan kaiken mahdollisen.
Näin säästetyt rahat sijoitan fiksusti tulevaisuuden varalle, niihin samoihin kirjekuoriin mitä Juhallakin on.
Kaikki puhuvat suu vaahdossa pääministerin vakuutuskuorista, mutta kukaan ei tunnu tietävän mitä ne ovat. Kertoisitko sinä, ihan omin sanoin? Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Onko teidän kaikkien palkkaanne alennettu? Vai miksi leikkaatte menojanne?
Mun palkka ainakin on tasaisesti nousemaan päin. Ei se suuri ole, ihan keskiverto, mutta pärjään sillä oikein hyvin. Eikä mulla ole mitään syytä tai aikomusta "leikata" kulutustani. Kulutan ihan järkevästi jo nyt.
Varaudun pahan päivän varalle. Mulla ei ole kahteen vuoteen palkka noussut yhtään. Työtä on vaikea saada tässä iässä ja pätkätyötaustalla, joten on vain oltava tyytyväine, että edes jotain on. Olen kokenut sen, että iso firma menee alta päivässä. En tuon kokemuksen jälkeen pidä mitään varmana.
Hienoa että te tuette Suomea köyhempien maiden kansalaisten työllisyyttä kuin kunnon globalisaation tukijat ainakin, esim. kiinalaiset ovat varmasti tyytyväisiä kun töitä riittää ja palkat nousevat.
Lomamatkoja ei tehdä
Ruoasta ostan useimmiten päiväystuotteita
Vaatteita vain tarpeeseen ja nekin ensisijaisesti kirpparilta
Tarhamaksusta kun ei pidetä koko päivää
Bussilipusta, ajan pummilla lyhyet matkat
Sähköstä
Kaikki siivousaine, hygienia yms tuotteet alesta
Sisustus/kodinkone/huonekaluja ei osteta
Lehtiä/maksutvtä ei tilata
Ei kampaamo/kosmetologi/hierojakäyntejä
Ei leffoja/teattereita/oopperaa tms
Ei museoita paitsi ilmaispäivinä
Eli on leikattu ihan kaikesta tähän mennessä.
En osta uusia vaatteita.
En osta lehtiä.
Jos kodinkone hajoaa niin ei korjata sitä.
Syön halvinta ruokaa.
-ostetaan suomalaista
-shamppoo laimennetaan puolet vettä
-ruoka mahdollisimman tarkasti ette jää yli tai mene vanhaksi
-vaatteita ei osteta vaikka rintsikatkin huutaa jo armoa
-pesuaineet ostetaan prismasta kun asiakasomistaja päivät -20% alessa, vuoden satsi kerralla
Pakko leikata ihan kaikesta ja yrittää säästää vähän pahan päivän varalle :(
Kahden opiskelijan taloudessa ei oikein enää ole mistä leikata. Kahden hengen ruokaan, papereihin ja pesuaineisiin yms menee tällä hetkellä yhteensä n. 40€/viikko, en tiedä voisiko tuosta vielä leikata. Ei omisteta autoa, eikä tilata lehtiä. Opiskelijabileissä ei tule kalleuden takia käytyä kuin todella harvoin. Ehkä voisi siitä leikata ja olla käymättä ja ryhtyä absolutistiksi. Vaatteitakaan ei tule ostettua kuin vain pakon edessä. Kevällä sitten edessä kesätyökilpailu tuhansien muiden kanssa ja syksyllä luultavasti lainaa.
Ongelmahan ei ole joku tietty (esim lapsiliesien) leikkaus vaan se, että kulut lisääntyvät vähän siellä ja täällä jolloin lopputuloksena onkin aikamoinen lovi perheen talouteen. Tähän kun vielä yhdistetään epävarma tulevaisuus niin ei hyvä heilu. Varmakin työpaikka voi lähteä heti huomisaamusta alta eikä uutta saa vaikka kaikkensa yrittäisi.
Ostan enemmän ulkomailta kotimaisten kauppojen sijaan.
En leikkaa mistään.
Uusi autoni tulee helmikuussa, käyn kampaajalla n 8 viikon välein ja muu perhe tarpeen mukaan, samat lehdet on tilattu viimeiset 15 vuotta, koko perheemme syö ravintolassa 2-3 kertaa kuukaudessa, joku perheestämme saa uusia vaatteita/kenkiä/urheiluvälineitä vähän väliä (tarpeeseen), käymme elokuvissa ja liian harvoin teatterissa, ostan leikkokukkia (ja leivoksiakin melkein) joka viikonloppu, ostan ruokakaupasta lehtien irtonumeroita ja AA:n taskukirjoja, jouluksi odotan uutta ruokapöytää ja tuoleja Vepsäläiseltä (missä viipyy?!), aloin taas ratsastaa muutaman vuoden jälkeen ja polttopuut ostan verkkosäkeissä rautakaupasta (tulee varmasti verot maksettua), ulkomailla kävimme tänä vuonna 3 kertaa ja niin edelleen...