Iloq avain kadonnut
Minulla katosi iloq avain (kotiavain joka käy myös kerrostalomme talonyhtiön yhteisille roskiksille ja varastoon). Luin netistä, että iloq avaimissa on jonkunlainen sähköinen asennus että kadonneen avaimen voi sähköisesti asentaa lukkoon käyttökelvottomaksi? Tilanteessani ei siis varmaan tarvitse lukkoja kokonaan uusia, jos kadonneen avaimen voi tehdä käyttökelvottomaksi? Eli riski että joku sillä kadonneella avaimella tulisi kämppääni on 0%, sillon kun avaimen asentaa käyttökelvottomaki? Pitääkö tässä tilanteessa siis vaan hankkia uusi avain? Paljonko hintaa tälle tulee?
Kommentit (53)
En asu, kämpässä asuu kaksi muutakin. Meillä on yksi ylimääräinen vara-avain mitä minä tällä hetkellä käytän. Pitääkö minun hankkia uusi avain meille kaikille?
Iloqin idea on juurikin se, että kadonneen avaimen voi helposti deaktivoida eli tehdä toimimattomaksi. Jos kyseessä on taloyhtiö niin selvitä kuka hallinnoi iloq koodeja ja pyydä kadottamasi avaimen poistamista järjestelmästänne. Ei tarvita kalliita sarjoituksia.
Ole yhteydessä isännöitsijään ja kysy miten menetellä.
iLoq avaumet ovat mekaanisesti sanmanlaisia, mutta niissä on siru, jonka lukko tunnistaa. Lukot joihin avaimella on päässyt voidaan ohjelmoida helposti ohjelmointiavaimella ja poistaa niistä hukattu avain. Samalla kertaa tietysti lisätään uusi avain sitä tarvitsevalle. Kustannukset ovat kokonaisuutena pienemmät kun lukkojen mekaaninen sarjoittaminen uudestaan ja kaikkien avaimien vaihtaminen samalla kertaa.
Kiitos vastauksesta! Osaisitko vielä sanoa kuinka paljon hintaa koko lystille tulee?
Ootko sä humalassa mikä himputti on iloq
Soitappa isännöitsijälle, se tietää ja voi tehdä asialle jotain.
Meilläki kerran katos kyseinen avain. Kiinnitettiin se kissan kaulapantaan ja kissa pääsi karkaamaan. Vitutti
Oikeasti vaivaa ja hintaa tulisi 0 euron edestä sillä kysessä on pari napautusta tietokoneella. Mutta taloyhtiössä on toki mahdollista, että issari tms. veloittaa jotain kauheita...
En uskalla vielä ottaa isännöitsijään yhteyttä, koska jos mulla pamahtaa joku 200e lasku käteen niin et pysty sitä tällä hetkellä edes maksamaan vaan joudun hetken odotella seuraavaa palkkaa.
Hemmetti.. Jos yli sadan euron lasku tästä tulee niin en tiedä mitä teen..
iloqin kalliin lukon idea on juuri siinä, että ei haittaa jos hukkuu. Huoltomies koodaa uuden.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti vaivaa ja hintaa tulisi 0 euron edestä sillä kysessä on pari napautusta tietokoneella. Mutta taloyhtiössä on toki mahdollista, että issari tms. veloittaa jotain kauheita...
Valitettavasti se uusi avaimen runko maksaa jotain, kuin myös sen lukkojen hallintaan käytettävän ohjemiston käyttö maksaa (se piti ostaa ja siitä pitää maksaa vuosittain ylläpitomaksua, että saa päivityksiä ja valmistajalta saa tukea jos/kun sitä tarvitaan), eikä se koneitaan (PC) sille kiinteistöfirmalle taivaasta tipahtanut, kuluja siitäkin on eikä vain ostohinta vaan myös jonkun verran kätönaikaisia kuluja. Niin ja sen näpyttelijähän, sille maksetaan palkkaa ja myös sille kiinteistöhuollon kaverille joka lompsii joka lukolle ohjelmoimaan ne lukot ohjelmointiavaimella. Mutta sinähän tietysti tekisit kaiken sen pelkästä auttamisen ilosta ja maksaisit omasta pussistasi kaikki kulut vai kuinka?
ps. iLoq lukot on omavoimaisia, niihin ei johda mitään piuhoja joita pitkin ne voisi ohjelmoida etänä. Omavoimaisuus ja yhteensopivuus mm. Abloy lukkopesään tarkoittaa sitä, että ne voidaan vaihtaa sen tavallisen lukkopesän tilalle hyvin edullisesti.
pps. en ole lukkomies enkä edusta mitään näistä tuotteista, mutta töissä olen ollut tekemisisssä erilaisten myös lukitusvaihtoehtojen valitsemisen kanssa ja laskeskellut tuvvallisuuspäällikkömme kanssa kokonaiskustannuksia kullekin vaihtoehdolle. iLoq on ollut joissakin kohteissa kokeilumielessä käytössä, sillä on etunsa mutta toki myös omat ongelmansa.
Maksaa itse asiassa yllättävän paljon, koska sen lisäksi, että pitää ohjelmoida uudestaan kotiovesi lukko, myös kaikki talon yhteistilojen lukot joihin avaimesi käy, täytyy ohjelmoida uudestaan. Näin avaintasi ei voida enää käyttää mihinkään lukkoon. Hinta on noin 400 e. Lisäksi täytyy tietysti hankkia uusi avain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti se uusi avaimen runko maksaa jotain, kuin myös sen lukkojen hallintaan käytettävän ohjemiston käyttö maksaa (se piti ostaa ja siitä pitää maksaa vuosittain ylläpitomaksua, että saa päivityksiä ja valmistajalta saa tukea jos/kun sitä tarvitaan), eikä se koneitaan (PC) sille kiinteistöfirmalle taivaasta tipahtanut, kuluja siitäkin on eikä vain ostohinta vaan myös jonkun verran kätönaikaisia kuluja. Niin ja sen näpyttelijähän, sille maksetaan palkkaa ja myös sille kiinteistöhuollon kaverille joka lompsii joka lukolle ohjelmoimaan ne lukot ohjelmointiavaimella. Mutta sinähän tietysti tekisit kaiken sen pelkästä auttamisen ilosta ja maksaisit omasta pussistasi kaikki kulut vai kuinka?
ps. iLoq lukot on omavoimaisia, niihin ei johda mitään piuhoja joita pitkin ne voisi ohjelmoida etänä. Omavoimaisuus ja yhteensopivuus mm. Abloy lukkopesään tarkoittaa sitä, että ne voidaan vaihtaa sen tavallisen lukkopesän tilalle hyvin edullisesti.
pps. en ole lukkomies enkä edusta mitään näistä tuotteista, mutta töissä olen ollut tekemisisssä erilaisten myös lukitusvaihtoehtojen valitsemisen kanssa ja laskeskellut tuvvallisuuspäällikkömme kanssa kokonaiskustannuksia kullekin vaihtoehdolle. iLoq on ollut joissakin kohteissa kokeilumielessä käytössä, sillä on etunsa mutta toki myös omat ongelmansa.
Kyllä tekisin itse, koska asun omakotitalossa. Tässä vaihtoehdossa ei pienet työt maksa 30 eur tunti + alv.
Nyt tulee vähä ristiriitaisia kommentteja täällä. Mitähän sitten pitäisi uskoa? Mulla on ennenkin avaimet kadonnut enkä oo koko talonyhtiön kämppien lukkoja joutunu vaihtaa, ja uskon että monella muullakin talonyhtiössä asuvalla on avaimet jossain vaiheessa elämää kadonnut. En tuohon kyllä usko että jokaisen asukkaan lukko takiani vaihdetaan kun meillä kaikilla sama avain kuitenkaan ole. Onko täällä kellään kokemusta iloq avaimen kadottamisesta? Miten toimittiin ja paljonko maksoi?
Jos kadonneen avaimen voi ohjelmoida käyttökelvottomaksi, miksi pitäisi lukkoja alkaa ohjelmoimaan? Eikö riitä että uusi avain ohjelmoidaan lukkoihin sopivaksi.
Itsepähän kadotit