Mitä lapselleni tapahtui?
Tyttäremme laski liukurilla mäkeä, jossa oli hyppyri. Seurasin vierestä ja olin juuri huutamassa varoituksen tuosta nyppylästä, kun tyttö oli jo ilmassa.
Sitten tärähti. Tyttö nousi, naamaltaan täysin valkeana. Hän lähti kävelemään minua kohti ja sai sanottua; äiti, nyt sattuu. Sen jälkeen hän vain katsoi silmiini ja oli kuin ei olisi hengittänyt hetkeen. Menin paniikkiin ja aloin ravistella varovasti tyttöä. Hengitys alkoi taas kulkea, mutta jonkun aikaa tyttö käveli arkaillen ja sanoi tuntevan kipua rinnassaan. Noin vartin päästä kipua ei enää tuntunut.
Tästä on nyt 5 päivää. Olen kysellyt jokapäivä useastikkin, onko rinnassa kipua. Tyttö säikähti paljon itsekkin, eikä oikein uskalla sanoa kivuistaan. Tänään kuitenkin kertoi, että juokseminen ja hyppiminen sattuu rintaan ja taas tuli itku.
Mikä voisi olla " vikana" ? Ajateltiin viedä tyttö huomenna lääkäriin / röntgeniin, mutta jos jollakin olisi jotain epäilystä tai kokemusta tälläisesta, niin kiitos avusta!
Kommentit (9)
Tosiaan kun keuhkoista lähtee ilmat tulee ns. tukehtumisen tunne, mutta kipuja siitä ei jää. Voi olla että kylkiluita murtunut taikka voihan olla pientä sisäistä verenvuotoa
Minäkin tuota " ilmojen lähtöä" eniten epäilin, ja kun kipuja ei ollut kauan, eikä tyttö valitellut vointiaan ennenkuin tänään, niin ei sitten aiemmin lääkäriin lähdetty.
Mutta huomenna tosiaan kyllä mennään, nyt alkoi jo nuo verenvuodot ym pelottaa...:-(
Muuten tyttö ollut kyllä ihan pirteä, mutta parempi varmistaa.
Lisää kokemuksia, kiitos.
ap
kyselette täältä?Luulisi nyt ,kun lapsi kyseessä niin järki jo sanoisi mitä tehdä..koskaan ei tiedä,pienestäkin voi tulla iso juttu.Joskus kuulee kauhu juttuja miten on käynny,kun ei ajoissa toimita.Yksi tapaus oli,kun tyttö kaatui luistellessa ja löi päänsä..siitä seurasi pientä päänsärkyä,mutta lekuriin ei menty,aamulla oli tyttö kuolleena sängyssä.
En todellakaan käsitä ollenkaan, miten jotkut äidit kysyvät joltain helkutin Aihe Vapaa- palstalta, että mitähän pitäisi tehdä. Voi pyhä lehmä mitä tyhmyyttä!
Jos minun lapseni valittaisi, että koskee ja sattuu, en hengailisi koneella ja kyselisi tyhmiä jollain keskustelupalstalla, vaan olisin yhteydessä terveyskeskukseen ja lääkäriin.
Voi tsiisös taas.
toivottavasti lapsesi on ok ja kyse vain tärähdyksestä.
Mielestäni tosi tärkeää. Itse putosin lapsena pahasti päiväkodissa, mutta hoitajat eivät kertoneet vanhemmilleni. Ei jäänyt päälle päin mitään jälkiä, mutta vaikutti paljon kasvuuni ja ryhtiini myöhemmällä iällä. Kiropraktiikalla tämä olisi voitu estää. Myöhemmin olenkin sitten joutunut käymään paljon kiropraktikolla että saatiin korjattua se, mikä vielä oli korjattavissa.
Ja silloin nimenomaan hyppimiset ym. tärinät sattuu! Lääkäriin ja vaadit rangan kuvauksen.
Mutta lapsi on tosiaan ollut ihan normaali, virkeä itsensä jo heti tapahtuman jälkeen. Itsellenikin on näitä täräyksiä lapsena sattunut, ja eteenpäin on menty.
Tietysti jos tilanne olisi ollut vakavampi, olisi heti lähdetty lääkäriin. Ja asia on kuitenkin vaivannut mieltäni ja olen kysellyt useasti vointia. Tyttö on jo melkein ärsyybtynyt jatkuviin uteluihini, kunnes tänään sitten kaverien kanssa temmeltäessä tunsi kipua. Tyttö on 10-vuotias, joten ihan pienestä ei kyse. Eli osaa kyllä sanoa, jos jossain mättää.
En puolustele milläänlailla sitä, etten heti mennyt lääkäriin, mutta useamman lapsen äitinä, ihan " oikeitakin" vakavia tilanteita kokeneena, luotin lapseeni ja vaistooni, että mitään todella kamalaa ei sattunut.
Kiitos kuitenkin edelleen vastanneille.
ap
on " ilmat lähteny kehkoista" , en tiedä oikeeta termiä mut kaikki varmaan tietää mitä tarkoitan.. saa aikaan hetkellisen tukehtumisen tunteen. Mut jos tosiaan vielä valittaa käy ihmees näyttää ettei esim. ole kylkiluu murtunu tms.