Miten onnistutte syömään terveellisesti arjessa?
Ennen lapsia painoa oli 3-4 kiloa vähemmän. Liikuntaa tuli n. 1 kerta viikkoon enemmän, mutta oleellisemmin, söin paljon paremmin. Lapseni eivät perusta vihanneksista ja ruuhkavuodet ja tekosyitä ja yms, niin min. 700 g hedelmiä ja vihanneksia päivässä on muuttunut muotoon "einespitsan päälläkin on tomaattikastiketta". Yritän ja yritän tsempata, mut en vaan onnistu. Normaalipainoisena mun on tosi vaikea motivoitua ulkonäkösyistä (vaikka satunkin olemaan sitä mallia et ne parikaan kiloa ei ihan rehellisesti ole eduksi). Mut nyt oon alkanut saamaan myös epämääräisiä vatsaoireita, varmaan huonohkojen syömisten ja liian kahvin vuoksi, ja yhä oon ihan avuton ja saamaton muuttamaan tapojani. Mistä te saatte motivaatiota käyttää aikaa (tai rahaa) terveellisten eväiden väsäämiseen? Tai onko teillä hyviä ajansäästökikkoja? Äidit: syökö teidän muksut suosiolla kasvikset, vai teettekö itselle eri ruokia?
Kommentit (11)
En tajua mikä siinä sen enempää aikaa tai vaivaa lisää valita ja valmistaa terveellistä ruokaa. Meillä on kaikki ruoka aina terveellistä, en näe mitään syytä syödä muunlaista. Kasvikset kypsyy vartissa, niiden seuraksi kalaa, kanaa, äyriäisiä, ei mene koskaan puolta tuntia kauempaa. Lapset syö mitä laitetaan, se on itsestäänselvyys pienestä asti.
Lapseni syö lähinnä kasvisruokaa joten tuo ei ole ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tekemällä normaalia kotiruokaa. Olen laskenut että meillä syötävä ruoka on lopulta todella vähäkalorista ja n 1500 kalorilla saa aikuinen syödä jo 2 isoa lämmintä ruokaa päivässä.
Esim pataruuat joissa on paljon kasviksia mutta ei smetanaa tai kermaa on vain n 200-250 kaloria/annos (+ 1 peruna tai 2dl riisiä 100 kcal). Keitot 125-200 kaloria /annos eli 3dl.
Aina on tehty vain 1 ruoka tarjolle, kaikki syö samaa. Vauvat ruvenneet n 10 kuisina syömään samaa kuin muutkin. Alussa muutaman kerran laitoin suolan vasta vauvan annoksen ottamisen jälkeen mutta yleensä mausteet oli alusta saakka ruuassa. Ei meillä ole edes kyselty tai mietitty maistuuko joku kasvis tai ei - lapset syö ja saattavat jälkikäteen todeta etteivät tykänneet hirveästi. Ja syövät taas seuraavalla aterialla ihan ok.
Ruokaa laitetaan aina 2 pväksi kerrallaan ettei tarvitse olla keittiössä joka päivä.
Terveellisyyttä ei mitata kaloreilla.
Vierailija kirjoitti:
En tajua mikä siinä sen enempää aikaa tai vaivaa lisää valita ja valmistaa terveellistä ruokaa. Meillä on kaikki ruoka aina terveellistä, en näe mitään syytä syödä muunlaista. Kasvikset kypsyy vartissa, niiden seuraksi kalaa, kanaa, äyriäisiä, ei mene koskaan puolta tuntia kauempaa. Lapset syö mitä laitetaan, se on itsestäänselvyys pienestä asti.
Samaa meinasin kirjoittaa.
Perusruokaa syödään meilläkin mutta kun painoa alkoi kertymään aloin leikkiä lasten mukana rajumpia ulkoleikkejä ja paino putosi. Lapset 5 ja 8 ovat oikein tyytyväisiä kun äitikin on välillä vuorenvalloitusta ja lumisotaa.
Ei ole mitään ongelmaa tehdä terveellistä ruokaa. Arkena syömme yhdessä aamiaisen ja päivällisen.
Aamiaisella luonnonjugurttiin laitetaan marjoja, leivän päälle juustoa ja tuoretta kuten paprikaa tai tomaattia ja aina salaatinlehti juustoviipaleen alle.
Päivällisellä lautasille laitetaan aina iso keko tuoresalaattia, sitten vaikka peruna ja lohipihvi tai riisiä ja currykanaa. Jälkkäriksi on viipaloituja hedelmiä.
Terveellistä kotiruokaa salaatteja ja hedelmiä säännöllisesti,eineksiä ei käytetä ollenkaan kun nautitaan ruuanlaitosta
Jos ei arkena ole aikaa kokkailla, viikonloppuisin voi tehdä pakastimet ja jääkaapit täyteen terveellistä ruokaa. Viikolla sitten nopeasti vain lämmitys ja kylkeen ehkä joku salaatin teko.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se kasvisten kypsyminen aikaa vie, vaan se peseminen, kuoriminen ja pilkkominen. Joo myönnän, mä olen tällä hetkellä niin väsynyt, että teen ongelmista isompia kun ovatkaan... Yritän kuitenkin tehdä terveellistä, joten välillä meidän arkilounas on esim. höytytettyä parsakaalia ja eilen keitettyjä munia. Siihen vielä lasi maitoa kylkeen ja hedelmä jälkkäriksi, niin on ravintoympyrä täynnä :D Onneksi tuo pieni tykkää parsakaalista :)
t. toinen, jota laiskottaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se kasvisten kypsyminen aikaa vie, vaan se peseminen, kuoriminen ja pilkkominen. Joo myönnän, mä olen tällä hetkellä niin väsynyt, että teen ongelmista isompia kun ovatkaan... Yritän kuitenkin tehdä terveellistä, joten välillä meidän arkilounas on esim. höytytettyä parsakaalia ja eilen keitettyjä munia. Siihen vielä lasi maitoa kylkeen ja hedelmä jälkkäriksi, niin on ravintoympyrä täynnä :D Onneksi tuo pieni tykkää parsakaalista :)
t. toinen, jota laiskottaa
Jaa, no meitä on kaksi aikuista pesemässä ja kuorimassa, eikä kaikkia kasviksia edes tarvitse kuoria. Ei se mun mielestä liikaa ole, jos kerran päivässä pistää puoli tuntia siihen, että perhe saa terveellistä ja tuoretta ruokaa. Se on kuitenkin yksi tärkeimmistä asioista terveyden ylläpidon kannalta. Mulla ei laiskuus mene omien lasteni terveyden eteen koskaan.
Ihan tekemällä normaalia kotiruokaa. Olen laskenut että meillä syötävä ruoka on lopulta todella vähäkalorista ja n 1500 kalorilla saa aikuinen syödä jo 2 isoa lämmintä ruokaa päivässä.
Esim pataruuat joissa on paljon kasviksia mutta ei smetanaa tai kermaa on vain n 200-250 kaloria/annos (+ 1 peruna tai 2dl riisiä 100 kcal). Keitot 125-200 kaloria /annos eli 3dl.
Aina on tehty vain 1 ruoka tarjolle, kaikki syö samaa. Vauvat ruvenneet n 10 kuisina syömään samaa kuin muutkin. Alussa muutaman kerran laitoin suolan vasta vauvan annoksen ottamisen jälkeen mutta yleensä mausteet oli alusta saakka ruuassa. Ei meillä ole edes kyselty tai mietitty maistuuko joku kasvis tai ei - lapset syö ja saattavat jälkikäteen todeta etteivät tykänneet hirveästi. Ja syövät taas seuraavalla aterialla ihan ok.
Ruokaa laitetaan aina 2 pväksi kerrallaan ettei tarvitse olla keittiössä joka päivä.