Oon vuokraamassa asuntoa ja huomasin, ettei ole palovaroitinta
Vuokranantaja ei usko, että se on lakisääteinen. Ei saa porata kuulemma reikiä. No ehkä en ota tätä asuntoa sitten? Tajusin tämän Vuosaaren tapauksen jälkeen tarkistaa asian. Välittäjä, joten en tiedä vielä kuka asuntoa vuokraa. Jos ei kerrota kohta, en taida senkään vuoksi ottaa. Onneksi nyt on vuokralaisen markkinat eikä mulla ole pakko, mulla on jo asunto, haluaisin vain vaihtaa isompaan eri alueelle.
Kommentit (11)
Palovaroitin on asukkaan vastuulla ja ssa tarroilla laittaa kattoon. Nää on hienoja
https://www.finnishdesignshop.fi/sisustus-palovaroittimet-c-895_1127.ht…
Se on sinun hommattava ja huollettava
"Kenen pitää hankkia palovaroitin?
huoneiston haltija eli asukas on velvollinen huolehtimaan siitä, että asunto varustetaan riittävällä määrällä palovaroittimia tai muita laitteita, jotka mahdollisimman aikaisin havaitsevat alkavan tulipalon ja varoittavat asunnossa olevia
majoitustiloissa, hoitolaitoksissa sekä palvelu- ja tukiasumisessa vastaava velvollisuus on toiminnanharjoittajalla (voimaan 1.7.2011)
vuokra-asunnoissa hankintavelvoite on asunnon vuokralaisella, ei asunnon omistajalla
velvoite koskee kaikkia olemassa olevia asuntoja
"
Kenen pitää hankkia palovaroitin?
huoneiston haltija eli asukas on velvollinen huolehtimaan siitä, että asunto varustetaan riittävällä määrällä palovaroittimia tai muita laitteita, jotka mahdollisimman aikaisin havaitsevat alkavan tulipalon ja varoittavat asunnossa olevia
majoitustiloissa, hoitolaitoksissa sekä palvelu- ja tukiasumisessa vastaava velvollisuus on toiminnanharjoittajalla (voimaan 1.7.2011)
vuokra-asunnoissa hankintavelvoite on asunnon vuokralaisella, ei asunnon omistajalla
velvoite koskee kaikkia olemassa olevia asuntoja
palovaroitin on hankittava myös vapaa-ajan asuntoon
palovaroitinta suositellaan myös kaikkiin muihin rakennuksen tiloihin, joissa yövytään joko pysyvästi tai tilapäisesti
palovaroitinta suositellaan muihinkin yöpymiskäytössä oleviin tiloihin esim. asuntovaunuihin ja veneisiin
matkapalovaroitin suojaa lomakohteessa, jossa paloturvallisuustaso ei ehkä ole suomalaisen veroinen
Ok, hommaan sitten itse. Nykyisessä on verkkoon liitetty, ja aeimmissa tarvinnut hommata vain paristoja, joten ei ole tottunut hommaamaan itse.
Älä vuokraa sitä ja hauku se kapitalistiomistajasika.
Luultavasti edellinen asuja on jättänyt sinne kattoon.
Pakkohan on ollut jo ainakin 15 vuotta. Käsittämätöntä, että jostain vielä puuttuu.
Minä vuokraan kaksiota, jossa on neliöitä 55 ja palovaroittimia 3 kpl. Vuokrasopimuksessa lukee, että vuokranantajalla on oikeus paloturvallisuuteen vedoten tulla vaihtamaan olohuoneen palovaroittimen paristot helmikuussa, keittiön kesäkuussa ja makuuhuoneen lokakuussa. Kyse on asukkaan turvallisuudesta enkä vuokranantajana voi ottaa vastuulleni sitä, että vuokralainen menehtyy, koska palovaroittimista ei ole asianmukaisesti huolehdittu.
Laita itse se palovaroitin. Ei sitä varten mitään reikiä tarvi porata. Sen voi asentaa myös vaikka tukevalla kaksipuolisella teipillä.