Luetellaan asioita, joissa ns. vapaa kilpailu vain hankaloittaa tavallisen ihmisen elämää
Tässä pari, joihin itse olen törmännyt ulkomailla. Ja hinta ei ole näissä ollut yhtään edullisempaa tasoa. Ja näitähän halutaan Suomeenkin.
- Taksit: Kamala vaiva joka kerta erikseen selvittää, että minkä firman taksilla on mitkäkin hinnat ja mistä sellaisen taksin saa ja onko siellä joku pienellä painettu ehto, joka nostaa hinnan moninkertaikseksi. Verrattuna siihen, että on ihan sama, minkä taksin ottaa, hinnan tietää tarkasti, eikä tarvitse pelätä tulevansa huijatuksi.
- Postit: Useampi eri firma, joilla omat postimerkit ja omat postilaatikot. Taas ihan turhaa vaivaa selvittää, mikä merkki kelpaa mihinkin ja missä minkäkin firman laatikot sijaitsee.
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
Britit ei ainakaan ole tyytyväisiä siihen että rautatiet yksityistettiin, junaliikenne kuulemma toimii paljon huonommin kuin ennen.
Suurin virhe tuossa olikin kai se, että nimenomaan rautatiet (siis ne kiskot yms) yksityistettiin, jolloin niiden kunnossapitoa ei enää oikein kukaan hoitanut.
Ilmeisesti yksityistäminen voi toimia niin, että rautatiet pidetään valtiolla, mutta junia operoi firmat.
Koulutuksen yksityistäminen lisää merkittävästi eriarvoistumista, aivan kaikkialla. Ongelmat keskittyvät julkisen puolen oppilaitoksiin ja yksityisissä ne kierretään kaukaa.
Vierailija kirjoitti:
- Taksit: Kamala vaiva joka kerta erikseen selvittää, että minkä firman taksilla on mitkäkin hinnat ja mistä sellaisen taksin saa ja onko siellä joku pienellä painettu ehto, joka nostaa hinnan moninkertaikseksi. Verrattuna siihen, että on ihan sama, minkä taksin ottaa, hinnan tietää tarkasti, eikä tarvitse pelätä tulevansa huijatuksi.
Eihän se nyt vapaan kilpailutilanteen vika ole jos taksiliikenne tuntuu hankalalta!!! Taksithan ne sen palvelun tarjoaa.
Tuo on aika kommunistista ajattelua, että palveluntarjoajat eli yrittäjät eivät osaa tehdä mitään oikein jos valtio ei ole niitä ohjaamassa. Jos itse asuisin maassa jossa on takseilla vapaus hinnoitella kyytinsä itse, niin varmaan perustaisin sellaisen taksi-firman, jonka toiminnan perusta olisi asiakaslähtöinen ajattelu eli ns. customer centric logic. Ei se nyt niin vaikeeta ole....
Julkistalouden proffa Pertti Haaparannan kirjoitus aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Taksit: Kamala vaiva joka kerta erikseen selvittää, että minkä firman taksilla on mitkäkin hinnat ja mistä sellaisen taksin saa ja onko siellä joku pienellä painettu ehto, joka nostaa hinnan moninkertaikseksi. Verrattuna siihen, että on ihan sama, minkä taksin ottaa, hinnan tietää tarkasti, eikä tarvitse pelätä tulevansa huijatuksi.
Eihän se nyt vapaan kilpailutilanteen vika ole jos taksiliikenne tuntuu hankalalta!!! Taksithan ne sen palvelun tarjoaa.
Tuo on aika kommunistista ajattelua, että palveluntarjoajat eli yrittäjät eivät osaa tehdä mitään oikein jos valtio ei ole niitä ohjaamassa. Jos itse asuisin maassa jossa on takseilla vapaus hinnoitella kyytinsä itse, niin varmaan perustaisin sellaisen taksi-firman, jonka toiminnan perusta olisi asiakaslähtöinen ajattelu eli ns. customer centric logic. Ei se nyt niin vaikeeta ole....
Ei tarvi mennä kuin Ruotsiin niin asiakasta kusetetaan vapaalla hinnoittelulla. Useita firmoja, jotka pyytävät lentokenttäkyydistä vaikka satoja euroja. Asiakkaalle pelkästään päänvaivaa selvitellä mistä saa sellaisen firman taksin mikä ei ole täysi vedätys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Taksit: Kamala vaiva joka kerta erikseen selvittää, että minkä firman taksilla on mitkäkin hinnat ja mistä sellaisen taksin saa ja onko siellä joku pienellä painettu ehto, joka nostaa hinnan moninkertaikseksi. Verrattuna siihen, että on ihan sama, minkä taksin ottaa, hinnan tietää tarkasti, eikä tarvitse pelätä tulevansa huijatuksi.
Eihän se nyt vapaan kilpailutilanteen vika ole jos taksiliikenne tuntuu hankalalta!!! Taksithan ne sen palvelun tarjoaa.
Tuo on aika kommunistista ajattelua, että palveluntarjoajat eli yrittäjät eivät osaa tehdä mitään oikein jos valtio ei ole niitä ohjaamassa. Jos itse asuisin maassa jossa on takseilla vapaus hinnoitella kyytinsä itse, niin varmaan perustaisin sellaisen taksi-firman, jonka toiminnan perusta olisi asiakaslähtöinen ajattelu eli ns. customer centric logic. Ei se nyt niin vaikeeta ole....
Ei tarvi mennä kuin Ruotsiin niin asiakasta kusetetaan vapaalla hinnoittelulla. Useita firmoja, jotka pyytävät lentokenttäkyydistä vaikka satoja euroja. Asiakkaalle pelkästään päänvaivaa selvitellä mistä saa sellaisen firman taksin mikä ei ole täysi vedätys.
Monesta maasta tullut ikävä ensivaikutelma / jäänyt ikävä kuva nimenomaan sen takia, että kusettavan taksimiehen kanssa pitänyt tapella hinnasta. Suomessa oikeasti niin helppoa, kun taksikyyti hoituu aina mallikkaasti.
Eihän nuo aloituksen esimerkit hankaloita kenenkään elämää paitsi siinä tapauksessa, että haluaa etsiä juuri sen halvimman. Ja itse asiassa vapaan kilpailun takia ne hinnat eivät kovin paljon toisistaan eroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Taksit: Kamala vaiva joka kerta erikseen selvittää, että minkä firman taksilla on mitkäkin hinnat ja mistä sellaisen taksin saa ja onko siellä joku pienellä painettu ehto, joka nostaa hinnan moninkertaikseksi. Verrattuna siihen, että on ihan sama, minkä taksin ottaa, hinnan tietää tarkasti, eikä tarvitse pelätä tulevansa huijatuksi.
Eihän se nyt vapaan kilpailutilanteen vika ole jos taksiliikenne tuntuu hankalalta!!! Taksithan ne sen palvelun tarjoaa.
Tuo on aika kommunistista ajattelua, että palveluntarjoajat eli yrittäjät eivät osaa tehdä mitään oikein jos valtio ei ole niitä ohjaamassa. Jos itse asuisin maassa jossa on takseilla vapaus hinnoitella kyytinsä itse, niin varmaan perustaisin sellaisen taksi-firman, jonka toiminnan perusta olisi asiakaslähtöinen ajattelu eli ns. customer centric logic. Ei se nyt niin vaikeeta ole....
Ei tarvi mennä kuin Ruotsiin niin asiakasta kusetetaan vapaalla hinnoittelulla. Useita firmoja, jotka pyytävät lentokenttäkyydistä vaikka satoja euroja. Asiakkaalle pelkästään päänvaivaa selvitellä mistä saa sellaisen firman taksin mikä ei ole täysi vedätys.
Monesta maasta tullut ikävä ensivaikutelma / jäänyt ikävä kuva nimenomaan sen takia, että kusettavan taksimiehen kanssa pitänyt tapella hinnasta. Suomessa oikeasti niin helppoa, kun taksikyyti hoituu aina mallikkaasti.
Suomessa se on aina järkyttävän kallista. Taksikyyti.
En muista missä maassa se oli, mutta jossain oli sellainen, että kun turistina ostin kortit ja merkit, piti tarkkaan katsoa, minkä firman laatikkoon niilöä merkeillä sai postin laittaa.
Olisi hankalaa, jos perusterveyspalvelut yksityistetään. Miten sitä sitten vertaa, mihin kannattaa mennä hoitoon.
Älkääkä luulko, että ne yksityiset kunnan seteleillä toimivat paikat olisi tasokkaampia kun nykyinen terveyskeskus. Ne olisi huonompia. Sijoittajat vetämässä välistä.
Sähkö. Täällä ei varmaan moni enää muista aikaa, kun oli sähkölaitos. Asiat sujuivat hienosti ja laskut olivat kohtuulliset.
Vierailija kirjoitti:
Eihän nuo aloituksen esimerkit hankaloita kenenkään elämää paitsi siinä tapauksessa, että haluaa etsiä juuri sen halvimman. Ja itse asiassa vapaan kilpailun takia ne hinnat eivät kovin paljon toisistaan eroa.
Kuten edellä todettiin, esim. Ruotsissa kusetetaan satoja euroja taksikyydeistä.
No suunnilleen kaikki. "Kilpailun vapauttaminen" on kapitalistisessa markkinataloudessa synonyymi päätösvallan siirtämiselle yksityisten yritysten käsiin.
Vierailija kirjoitti:
Sähkö. Täällä ei varmaan moni enää muista aikaa, kun oli sähkölaitos. Asiat sujuivat hienosti ja laskut olivat kohtuulliset.
No ei. Jos sähköyhtiöillä olisi siirron lisäksi myös myyntimonopoli niin sähköstä maksettaisiin varmasti vaikka kuinka paljon enemmän kuin nyt tai sitten energian hinta pitäisi olla lailla määritelty. Jo nyt siirrosta kiskotaan hirveitä hintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän nuo aloituksen esimerkit hankaloita kenenkään elämää paitsi siinä tapauksessa, että haluaa etsiä juuri sen halvimman. Ja itse asiassa vapaan kilpailun takia ne hinnat eivät kovin paljon toisistaan eroa.
Kuten edellä todettiin, esim. Ruotsissa kusetetaan satoja euroja taksikyydeistä.
Eihän tuossa ole ongelmana vapaa kilpailu, vaan kusetus. Sehän ratkeaisi sillä, että asiakkaan on mahdollista saada tieto hinnasta ennen palvelun käyttämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän nuo aloituksen esimerkit hankaloita kenenkään elämää paitsi siinä tapauksessa, että haluaa etsiä juuri sen halvimman. Ja itse asiassa vapaan kilpailun takia ne hinnat eivät kovin paljon toisistaan eroa.
Kuten edellä todettiin, esim. Ruotsissa kusetetaan satoja euroja taksikyydeistä.
Eihän tuossa ole ongelmana vapaa kilpailu, vaan kusetus. Sehän ratkeaisi sillä, että asiakkaan on mahdollista saada tieto hinnasta ennen palvelun käyttämistä.
No mietipä tilannetta, että saavut lentokoneella lentoasemalle ja haluat päästä taksilla johonkin paikkaan. Miten käytännössä selvität siinä 10 taksifirman hinnat, ehdot ja autojen lähtöpaikat, kun vieläpä et ehkä osaa maan kieltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän nuo aloituksen esimerkit hankaloita kenenkään elämää paitsi siinä tapauksessa, että haluaa etsiä juuri sen halvimman. Ja itse asiassa vapaan kilpailun takia ne hinnat eivät kovin paljon toisistaan eroa.
Kuten edellä todettiin, esim. Ruotsissa kusetetaan satoja euroja taksikyydeistä.Eihän tuossa ole ongelmana vapaa kilpailu, vaan kusetus. Sehän ratkeaisi sillä, että asiakkaan on mahdollista saada tieto hinnasta ennen palvelun käyttämistä.
No mietipä tilannetta, että saavut lentokoneella lentoasemalle ja haluat päästä taksilla johonkin paikkaan. Miten käytännössä selvität siinä 10 taksifirman hinnat, ehdot ja autojen lähtöpaikat, kun vieläpä et ehkä osaa maan kieltä?
Hintaa ei tarvitse kysyä kuin parilta firmalta ja parhaassa tapauksessa vain yhdeltä. Se, että ehdoissa on jotain porsaanreikiä, on lainsäädännöllinen ongelma eikä liity vapaaseen kilpailuun. Myöskään taksin lähtöpaikka ei liity asiaan mitenkään. Samalla tavalla se noutopaikka pitää kysyä joka tapauksessa.
En ymmärrä, miten tuo olisi sen suurempi ongelma, kuin esimerkiksi sopivan ravintolan etsiminen. Jos marssit ravintolaan, niin voihan sielläkin hinnat olla ihan mitä tahansa ja voit tulla huijatuksi. Miten selvität 10 ravintolan hinnat ja ehdot ja sijainnit, kun et ehkä osaa maan kieltä? Kaikesta saa ihan niin vaikeaa, kuin siitä tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän nuo aloituksen esimerkit hankaloita kenenkään elämää paitsi siinä tapauksessa, että haluaa etsiä juuri sen halvimman. Ja itse asiassa vapaan kilpailun takia ne hinnat eivät kovin paljon toisistaan eroa.
Kuten edellä todettiin, esim. Ruotsissa kusetetaan satoja euroja taksikyydeistä.
Eihän tuossa ole ongelmana vapaa kilpailu, vaan kusetus. Sehän ratkeaisi sillä, että asiakkaan on mahdollista saada tieto hinnasta ennen palvelun käyttämistä.
No mietipä tilannetta, että saavut lentokoneella lentoasemalle ja haluat päästä taksilla johonkin paikkaan. Miten käytännössä selvität siinä 10 taksifirman hinnat, ehdot ja autojen lähtöpaikat, kun vieläpä et ehkä osaa maan kieltä?
Hintaa ei tarvitse kysyä kuin parilta firmalta ja parhaassa tapauksessa vain yhdeltä. Se, että ehdoissa on jotain porsaanreikiä, on lainsäädännöllinen ongelma eikä liity vapaaseen kilpailuun. Myöskään taksin lähtöpaikka ei liity asiaan mitenkään. Samalla tavalla se noutopaikka pitää kysyä joka tapauksessa.
En ymmärrä, miten tuo olisi sen suurempi ongelma, kuin esimerkiksi sopivan ravintolan etsiminen. Jos marssit ravintolaan, niin voihan sielläkin hinnat olla ihan mitä tahansa ja voit tulla huijatuksi. Miten selvität 10 ravintolan hinnat ja ehdot ja sijainnit, kun et ehkä osaa maan kieltä? Kaikesta saa ihan niin vaikeaa, kuin siitä tekee.
Vapaa kilpailu nimenomaan tulee lainsäädännön kautta. Tämänhän nyt tajuaa jokainen. Pimeät taksit tietenkin erikseen, tuskin niitä tarkoitat.
Ravintolahinnat on eri asia kuin taksi. Ymmärrät varmasti tämänkin. Ravintolassa et mene sokkona vieraassa paikassa, vaaan luet ruokalistaa ja katsot hinnat. Jos yrittävät vedättää, nostat metelin ja näytät mitä listassa lukee. Vieraassa kaupungissa yksin matkustavana naisena nämä "vapaat taksit" ovat paljon isompi ongelma kuin ravintolassa muutaman euron huijaaminen.
10h lennon jälkeen olisi helpottavaa astua vain taksiin, eikä arvuutella minne se ajaa ja paljonko se maksaa ja onko tämä nyt laillinen taksi jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän nuo aloituksen esimerkit hankaloita kenenkään elämää paitsi siinä tapauksessa, että haluaa etsiä juuri sen halvimman. Ja itse asiassa vapaan kilpailun takia ne hinnat eivät kovin paljon toisistaan eroa.
Kuten edellä todettiin, esim. Ruotsissa kusetetaan satoja euroja taksikyydeistä.
Eihän tuossa ole ongelmana vapaa kilpailu, vaan kusetus. Sehän ratkeaisi sillä, että asiakkaan on mahdollista saada tieto hinnasta ennen palvelun käyttämistä.
No mietipä tilannetta, että saavut lentokoneella lentoasemalle ja haluat päästä taksilla johonkin paikkaan. Miten käytännössä selvität siinä 10 taksifirman hinnat, ehdot ja autojen lähtöpaikat, kun vieläpä et ehkä osaa maan kieltä?Hintaa ei tarvitse kysyä kuin parilta firmalta ja parhaassa tapauksessa vain yhdeltä. Se, että ehdoissa on jotain porsaanreikiä, on lainsäädännöllinen ongelma eikä liity vapaaseen kilpailuun. Myöskään taksin lähtöpaikka ei liity asiaan mitenkään. Samalla tavalla se noutopaikka pitää kysyä joka tapauksessa.
En ymmärrä, miten tuo olisi sen suurempi ongelma, kuin esimerkiksi sopivan ravintolan etsiminen. Jos marssit ravintolaan, niin voihan sielläkin hinnat olla ihan mitä tahansa ja voit tulla huijatuksi. Miten selvität 10 ravintolan hinnat ja ehdot ja sijainnit, kun et ehkä osaa maan kieltä? Kaikesta saa ihan niin vaikeaa, kuin siitä tekee.Vapaa kilpailu nimenomaan tulee lainsäädännön kautta. Tämänhän nyt tajuaa jokainen. Pimeät taksit tietenkin erikseen, tuskin niitä tarkoitat.
Ravintolahinnat on eri asia kuin taksi. Ymmärrät varmasti tämänkin. Ravintolassa et mene sokkona vieraassa paikassa, vaaan luet ruokalistaa ja katsot hinnat. Jos yrittävät vedättää, nostat metelin ja näytät mitä listassa lukee. Vieraassa kaupungissa yksin matkustavana naisena nämä "vapaat taksit" ovat paljon isompi ongelma kuin ravintolassa muutaman euron huijaaminen.
10h lennon jälkeen olisi helpottavaa astua vain taksiin, eikä arvuutella minne se ajaa ja paljonko se maksaa ja onko tämä nyt laillinen taksi jne.
Mutta kuluttajansuoja tulee myös lainsäädännön kautta. Vaikka kilpailu olisi miten vapaata, silti kuluttajakaupan hinnoittelussa pätevät tietyt säännöt. Tuossa puhuttiin kusettamisesta, mitä ei kyllä pääse vapaassa kilpailussa syntymään sen kummemmin kuin muutenkaan, jos kaikki noudattavat alan pelisääntöjä.
Ei sinun tarvitse hypätä taksiinkaan, jos et ensin voi kysyä, mitä matka suunnilleen tulee maksamaan. Jos yrittävät kusettaa, voit vedota siihen etukäteisarvioon. Taksin laillisuudenkin voi varmasti tarkistaa, vaikka vapailla markkinoilla ollaankin. Nämä asiat eivät ole kytköksissä vapaaseen kilpailuun, vaan huonoon lainsäädäntöön, jos noin vain pyydetään hurjia summia, vaikka etukäteen on mainittu ihan eri hinta.
Britit ei ainakaan ole tyytyväisiä siihen että rautatiet yksityistettiin, junaliikenne kuulemma toimii paljon huonommin kuin ennen.