Turvonnut imusolmuke leuan alla
Mitä tämän kanssa tulisi tehdä?
Tänään huomasin päivällä että outo herneen kokoinen pahkura tuntuu leuan alla selvemmin ja nyt kun pesin kasvoja alkoi tuntumaan pienen pientä kipua.
Enemmän tuo tuntuu paiseelta kuin kivulta.
Odotanko että meneekö itsestään ohi vai onko minun syytä soittaa terveyskeskukseen?
Kellään ollut vastaavaa?
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli parikymppisenä. Virustauti kuulemma. Meni ohi.
Söitkö antibiootteja että parani vai menikö lääkittä ohitse?
Mulla tuli tänä syksynä ekaa kertaa tuollainen. Oli ollut joku tosi pieni flunssa ja sen jälkeen oli yhtäkkiä herneen kokoinen patti leukaluun alla. Googletin ja "kuolo korjaa" tuntui olevan yleisin tulos, mutta myös "ihan normaalia, turvonnut imusolmuke" toistui usein. Hävisi muutamassa päivässä, ohjeistus netissä tuntui olevan tyyliin "jos ei oo viikossa hävinnyt, mee lekurille".
Se voi olla myös synnynnäinen poikkeama imusuonistossa, joka paisuu tulehdusarvojen noustessa ja laskee taas itsestään tai lääkekuurin myötä. Joskus hoidetaan ruiskuhoidolla, leikkauksella tai ei ollenkaan.
Tuskin mitään vaarallista. Mulla on pienestä lapsesta asti ollut kaulassa peukalonpään kokoinen selvästi tuntunut hieman liikkuva imusolmuke.. Tutkittiin, ei ole koskaan oireillut mitenkään ja vaaraton.
Mulla on ollut lähes kymmenen vuotta jo suurentunut imusolmuke kaulalla, enkä toistaiseks ole kuollut. Tuli jonkun pöpön myötä ja siihen jäi.
Kiitos viestistäsi! Minulla kävi mielessä myös sylkirauhanen, mutta voiko se turvota samanlailla kuin imusolmuke? Olen kyllä ollut reipas kk sitten todella kovassa flunssassa, mutten oikein jaksa uskoa että tämä on sen jälki oireita -ap
Tulehdusarvojen ollessa koholla voi imusolmukkeet turvota. Kylläkin muualtakin kuin leuan alta, oletko tarkkaillut olisiko "herneitä" muuallakin?
Mulla tulee juuri siihen leuan alle patti aina kun on joku isompi finni (eli siis tulehdus) naamassa. Menee omia aikojaan pois. Mut niinkuin yllä jo sanottiin, mee näytille jos ei häviä itsestään.
Kiitos teille vastanneille! Alan tarkkailla tilannetta! Ja sinulle nro 9, ei ole muualla kuin leuan alla. Ja naamani on kieltämättä huonossa kunnossa tällähetkellä että lieneekö siinä syy. -ap
Mulla oli parikymppisenä. Virustauti kuulemma. Meni ohi.