Apua! Onkohan siskoni jossain psykoosissa tms?
Tulin käymään siskoni luo 300km päähän ollaan nähty viimeksi marraskuussa kun kävi kotona isänpäivänä. Silloin kaikki vaikutti olevan ok. Mutta nyt kun olen hänen touhujaan reilun vrk katsonut niin olen alkanut todella huolestua tässä pari esimerkkiä:
Sisko uskoo, että naapuri jäädyttää hänen autonsa ovet kiinni kaatamalla niihin vettä.
Sisko on varma, että naapurit varastaa hänen postiaan ja lukevat sitä ja siksi kuulemma koko pihan asukkaat ovat outoja häntä kohtaan.
Hän on teipannut verhot kiinni ikkunaan, ettei kukaan katso sälekaihtimien välistä sisälle.
Hän ei ole käynyt koulussa koko syksynä (selvisi mulle vasta nyt)
Ei juuri uskalla käydä kaupassa kun kaikki siellä kuulemma tuijottaa.
On teipannut autonsa taustapeilin piiloon, että takana tulevat eivät voi vakoilla häntä.
Jos joku auto ajaa hetken samaa reittiä niin sisko lähtee ajamaan sivukujia että saa karistettua seuraajan.
On teipannut puhelimen ja tietokoneen kamerat ettei häntä vakoiltaisi.
Pälyilee kämppäänsä ettei ilmastointi aukoissa ole kameroita.
Puheistaan päätelleen ei ole tavannut yhtään ystäviään koko syksynä.
Pelkää, että digiboksin punainen valo onkin salakamera.
Luulee, että kaikilla sukulaisilla on jotain häntä vastaan jne.
Mitä teen? Olen täällä vielä viikonlopun yli. Olen kysellyt siskolta kaikenlaista ja hän pitää itse itseään kunnossa olevana. ;(
Kommentit (20)
Psykoosiahan se, mitäpä muutakaan.
Raitis ilma auttaa, sinua nimittäin.
Pitääkö ottaa yhteyttä ihan terkkarille vai päivystykseen vai minne?
Ap
Lääkäriin.
Soita jonnekin terveysneuvontasn ja kysy miten toimit jos siskosi ei suostu sieltä löhtemään. Onko suvussa skitsofreniaa?
Miten hän on puolen vuoden ajan elänyt jos ei uskalla köydä kaupassa?
Tuo on ihan klassinen esimerkki miten harhat alkaa määräämään elämää. Kyseessä luultavasti skitsofrenia.. päivystyksestä saat ohjeet miten toimia. Älä ainakaan jätä sitä sinne nyt ilman hoitoa kun löhdet takaisin kotiin.
Niinkuin edellinen sanoi soita terveysneuvonnan numeroon. Toetääkö vanhempasi?
Skitsofrenian oireita.
Yritä saada lääkäriin. Voi olla vaikeaa koska ei tunnista itseään sairaaksi.
Jos ei onnistu niin yritä saada lääkäri käymään.
Psykoosi. Paranoidi sellainen. Hän tarvitsee ehdottomasti apua mutta kykenee tuossa tilassa tuskin yksin sitä hankkimaan. Etsi puhelimesta päivystävän psyk.hoitajan numero tai soita päikkään ja kysy mistä aloittaa.
Voimia. Ihana että välität. ♥
Saisitko jotenkin listattua nuo siskosi tekemät asiat vaikka samaan tapaan jkuin meille tänne, ihan paperille ja näytät hänelle. Sitten kysyt, kuulostaisiko tällainen toimita siskosi mielestä normaalilta, jos joku 'kaverisi' käytäytyisi noin. Ehkä asioiden listaaminen voi jotenkin valaista hänelle hänen tilannettaan, kun kerrot, että hän itse toimii juuri näin.
Tuo ei ehkä toimi, jos on jo tosi pihalla kaikesta.. joskus se saattaa herätellä - ja siinä kohtaa voit ystävällisesti ja huolestumisestasi puhuen ehdottaa, että josko siskosi lähtisi käymään lääkärillä sinun kanssasi, ihan sinun mieliksesi, ettei tarvitsisi olla huolissaan jne.
Suomessa on tosi vaikea saada ketään väkisin hoitoon, ellei ole todisteita siitä, että henkilö on itselleen tai muille vaaraksi. Siskosi ei ehkä vielä ole itselleen vaaraksi, mutta sinne suuntaan tuntuisi olevan menossa. Olisi tärkeä saada apua mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.
Voit myös ottaa yhteyttä paikalliseen mielenterveyshoitajaan ja kysyä häneltä neuvoa, miten tässä tilanteessa voisi edetä. Näytä samainen lista myös sille, jolta asiasta tiedustelet - jotta tajuavvat, ettei ole ihan muutamasta pikkujutusta kyse!
Jaksamista, ja ota tosiaan yhteyttä jonnekin hoitotahoon, jos et saa siskoasi vapaaehtoisesti mukaasi. Tuo kun ei itsestään siitä yks kaks parane. tsemppiä! Ja käythän kertomassa tällä meillekin, miten tilanne etenee, sitten kun ehdit ja jaksat.
Nyt vedä henkeä.Täällä jo annettiin skitsifrenia diagnoosi,mutta psykoosi ei sitä vielä tarkoita.Voi olla pelkkä reaktiivinen psykoosi joka voi tulla kenelle vaan.
Soita kunnan terveysneuvontaan ja siskoa älä nyt jätä yksin.
Taitaa sisko olla juuri psykoosissa. Hoitoon saaminen ilman aikaisempaa mt-taustaa papereissa on haasteellista, vaikka sisko olisi itse yhteistyöhaluinen.
Oireisiin kuuluu että kaikki vainoavat ja jos suostuttelet hoitoon skitsosisko helposti ajattelee, että olet häntä vastaan.
Yleensä vaaditaan ikäviä tapahtumia ennen kuin ihminen, jolla on puhdas sairaushistoria saadaan hoitoon ja vaikka historiassa olisi hiljattain puolen vuoden hoitojakso suljetulla, ei ihmistä kovin helposti saa hoitoon. Osaavat hämätä lääkäreitä.
Olen veljeä vienyt päivystykseen ja tämä om kävellyt sieltä pois, mutta kolmen tunnin päästä vienyt uudestaan ja jäänyt kuukausiksi hoitoon.
On käynyt niinkin että olen vienyt lääkäriin ja kaikki hyvin, mutta samana päivänä poliisit ovat toimittaneet jälleen kuukausien hoitoon.
Nuo harhat vain yltyvät paranoidissa skitsofreniassa ja lopulta mieli saattaa hajota kokonaan psykoosissa ja se psyykkisesti hyvin ahdistava ja tuskallinen tila, josta ei välttämättä ole enää paluuta entiseen.
Kannattaa hakea apua mahdollisimman ajoissa, skitsofrenialääkityksellä siskosi kuntoutuu normaaliin elämään.
T. Avläinen, jonka tädille on tehty lobotomia - viimeisiä sellaisia Suomessa ennen kieltämistä.
Onko hän nero? Viisaus ja hulluus käyvät käsi kädessä.
Hirveä tilanne. Sisko opiskelee hoitajaksi ja muutos entiseen on järisyttävä. En olisi ikinä uskonut, että häneltä jäisi opinnot kesken. Ennen niin iloinen ja sosiaalinen ihminen on muuttunut epäileväksi ja eristäytyneeksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hirveä tilanne. Sisko opiskelee hoitajaksi ja muutos entiseen on järisyttävä. En olisi ikinä uskonut, että häneltä jäisi opinnot kesken. Ennen niin iloinen ja sosiaalinen ihminen on muuttunut epäileväksi ja eristäytyneeksi.
Ap
Se varmaan palstailee.
Saitko yhteyttä lääkäriin? Toinen vaihtoehto on soitella psykiatriseen päivystykseen, löytyy ainakin lähimmältä isommalta paikkakunnalta jos nyt sattuisitte jossain pienellä kylällä olemaan. Psypässä tekevät mm. hoidontarpeen arviointeja ja sieltä saa nopealla aikataululla väliaikaista apua.
Paranoidi skitsofrenia.... ja vaikka ei oiskaan ihan tuo niin kunnossa ei siskosi ole