Isyystesti
Pystyykö isyystestin tehdä heti lapsen syntymän yhteydessä sairaalassa vai pitääkö tilata jonkinlainen kotitesti?
Kommentit (6)
Se tehdään lastenvalvojalla käynnin jälkeen, eiköhän se lastenvalvoja sitten ohjeista kuinka itse testi hoidetaan. Eivät tee sitä sairaalassa, vaan tosiaan vaatii lastenvalvojan "lähetteen". Toki voitte itse tilata jonkun nettitestin ja tehdä sen. Tulokset lienee kohtuu luotettavia, mutta eivät ne viranomaisille kelpaa. Viranomaisille kelpaa vaan tuo lastenvalvojan hoitama virallinen dna-testi.
Onko lapsi syntynyt avioliiton ulkopuolella? Siinä tapauksessa homma laitetaan liikkeelle samalla kun käytte keskustelemassa lapsen tunnustamisesta. Jos olet mies, kannattaa halustasi pyytää isyystesti jutella lapsen äidille etukäteen, että ei tule järkytyksenä. Testi on maksuton.
Jos olette avioliitossa, joudut itse järjestämään koko homman.
Isyystutkimuksessa otetaan vanhemmista ja lapsesta näyte se on sivelynäyte suusta nykyisin, ennen oli verikoe. Näytteet lähetetään laboratorioon tutkittavaksi. En usko, että vastausta voi saada heti.
Sitä en tiedä, millä perusteella ja kenen kustannuksella synnytyssairaalassa otettaisiin näyte ja tilattaisiin laboratoriotutkimus.
Jos oikeudessa on vireillä isyyden vahvistamis- tai kumoamiskanne, käräjäoikeus määrää tutkimuksiin ja lasku jää valtion vastattavaksi.
Tuttava tilasi jostakin netistä testipakkauksen ja näytteet otettiin kotioloissa ja lähetettiin tutkittavaksi. Hintaa en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsi syntynyt avioliiton ulkopuolella? Siinä tapauksessa homma laitetaan liikkeelle samalla kun käytte keskustelemassa lapsen tunnustamisesta. Jos olet mies, kannattaa halustasi pyytää isyystesti jutella lapsen äidille etukäteen, että ei tule järkytyksenä. Testi on maksuton.
Jos olette avioliitossa, joudut itse järjestämään koko homman.
Maksuton isyystesti?
Minä pyysin testin pari vuotta sitten: aviomiehelleni, josta olin juuri eronnut,
lapselleni sekä aiemmalle ex-miehelleni,
jonka luota karkasin mennäkseni toisen kanssa naimisiin -
tietämättä että olin hänelle raskaana.
Maksoin testeistä lähes 300€/ kappale Suomen Kansanterveyslaitokselle.
Millä kumman perusteella joku saa sen ilmaiseksi?
Sairaala on luotettavampi ehkä, mutta voi kotitestinäkin kokeilla... Kokeile kumpaakin!