Miksi työttömäksi jäätyään pitäisi...?
... juopotella, tupakoida, lakata harrastamasta liikuntaa, jättää asunto siivoamatta, syödä einesruokaa tai ylipäätään tehdä mitään muutakaan tyhmyyksiä?
Itse olen muutama vuosi sitten ollut varsin pitkän pätkän työttömänä, joten omakohtaista kokemusta työttömyydestä on. Enkä tuolloin ollenkaan ymmärtänyt, miksi minun olisi pitänyt ryhtyä yllä mainittuihin toimiin työttömäksi jäädessäni.
Työttömänä minulla oli tietysti paljon aikaa, joten työnhaun ohella kerkesin paljon muutakin. Asuntoni oli aina todella siisti ja fyysisesti olin huippu kunnossa, koska liikuntaan jäi paljon aikaa. Kaupasta hain keltaisen tarran kanafileitä ja edullisia kasvispitoisia raaka-aineita, ja kokkasin itse terveelliset ja hyvät sapuskat edullisesti. Tupakat ja viinakset jätin kauppaan, sillä ne eivät mielestäni edistä työn saantia, tai hyvinvointia ja maksavatkin vielä melkoisesti! (olenkin monesti ihmetellyt, miksi työttömänä pitäisi juoda kaljaa ja tupakoida - kuinka siihen muka on varaa?)
Kirjastossa opiskelin työnhakuani edistääkseni melko usein ja avoimen yliopiston kurssejakin kerkeää tehdä. Avoimen yliopiston kurssit toki maksoivat tuolloin kympin per opintopiste, mutta säästin rahat kun en kitannut kaljaa lähiökuppilassa. Ja kirjasto - siellä on uskomaton määrä tietokirjallisuutta täysin ilmaiseksi! Voitteko uskoa!
Tällä hetkellä töitä taas on. Ei suuria rikkauksia toki näillä palkoilla tee, mutta kun ottaa itseään niskasta kiinni ja laittaa joka palkkapäivä rahaa syrjään, niin mahdollisesta seuraavasta työttömyydestäkin selviää vähemmillä kolhuilla. Vai mitä mieltä te muut olette näistä mietteistä?
Kommentit (39)
Vihaan ihmisiä jotka tekivät minulle tämän. Sadisteja. En tiedä millä maksan kuukausimaksuni salille ja lapsiparkkiin. Töihin jäi huonosti koulutettuja kaksinaamaisia sohvaperunoita. Toivottavasti firma ehtii tehdä työt, mutta totuus oli että yksi lapsettomuudesta kärsivä alemmin koulutettu kusipää päätti savustaa mut ulos. Laittomat potkut jotka maalattiin niin että olisin itse irtisanoutunut.
Muuten ihan kiva, mutta kai muistit ilmoittaa opintopisteesi työkkärille? Niitä, kun pystyy aika harvoja suorittamaan ilman sanktioita. Itsekin olisin mielelläni tehnyt opintopisteitä, vaikka esim. väyläopintoja varten, mutta ei ollut mahdollista. - Tyydyin sitten opiskelemaan kurssien kirjoja itsenäisesti. Harmittaa vieläkin. Onneksi pääsin opiskelemaan täysipäiväisesti, joten sekin ongelma poistui.
Vierailija kirjoitti:
Vihaan ihmisiä jotka tekivät minulle tämän. Sadisteja. En tiedä millä maksan kuukausimaksuni salille ja lapsiparkkiin. Töihin jäi huonosti koulutettuja kaksinaamaisia sohvaperunoita. Toivottavasti firma ehtii tehdä työt, mutta totuus oli että yksi lapsettomuudesta kärsivä alemmin koulutettu kusipää päätti savustaa mut ulos. Laittomat potkut jotka maalattiin niin että olisin itse irtisanoutunut.
Sinähän saat asumiskulujen jälkeen 480e käyttörahaa. Siitä menee yhden aikuisen ruokiin noin 150e kuukaudessa ja lapsille 50e naamaa kohden. Kuinka kallis se sinun salikorttisi oikein on?
Jokainen tekee vointinsa ja kykynsä mukaan. Sinä olet näköjään ollut itse täydellisyys työttömänäkin, kaikki eivät jaksa käyttäytyä siten. Ja on stereotypia, että työttömät olisivat jotenkin laiskoja tai muuten holtittomia, kyllä suurin osa on ihan tavallisia ihmisiä, jotka tekisivät mieluummin työtä. En ymmärrä mitä haet kirjoituksellasi, kruunun kiillotustako vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän saat asumiskulujen jälkeen 480e käyttörahaa. Siitä menee yhden aikuisen ruokiin noin 150e kuukaudessa ja lapsille 50e naamaa kohden. Kuinka kallis se sinun salikorttisi oikein on?
Hei, näytä naamas noita! Ihmisillä on lainoja, jotka on mitoitettu tuloihin. Yllättävä työttömyys on traagista myös lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, näytä naamas noita! Ihmisillä on lainoja, jotka on mitoitettu tuloihin. Yllättävä työttömyys on traagista myös lapsille.
Ai mitä lainoja? Ainoa järkevä laina on asuntolaina ja asunnon voi myydä. Ei ole pakotietä tuhlari. Myönnä tosiasiat.
Joskus mitattiin miten voimakasta stressiä ihminen kokee missäkin tilanteessa. Yllättävät potkut ilman yt:itä olivat äärimmäisen stressaavat koska niihin ei ollut mieli sopeutunut. Siksi tälläisen tilanteen jälkeen menee usein pari kuukautta kun edes pystyy hakemaan töitä.
Työttömäksi jääneen kannattaa ehdottomasti juopotella ja tuprutella tupakkaa. Tämä pitäisi melkein pistää ehdoksi työttömyysturvalle. Työttömät kun ei kerta veroja maksa, on ainoa keino kerätä heille lahjoitetuista rahoista suuri osa takaisin alko- ja tupakkaveron muodossa. Ja koska töitä ei tule enää kaikille kuitenkaan riittämään, ihan hyvä että tuhoavat terveytensä ja kupsahtavat pois. Ja turha pelätä alkon ja tupakin aiheuttamien sairauksien hintaa. Pitkällä tähtäimellä säästyy kuitenkin eläkkeet sun muut, joita jouduttaisiin maksamaan, mikäli nämä porskuttaisivat 120 vuotiaiksi, ihan vaan siksi kun päättivät työttöminä panostaa turhaa terveyteensä.
Itsellä just työttömänä asunto on siisti ja tulee tehtyä kunnon ruokaa kun töistä tullessa ei jaksa siivota eikä tehdä ruokaa niin sortuu eineksiin ja asunto on sekasempi.
Vierailija kirjoitti:
En siis missään nimessä tarkoita, että päähäni kuuluu sädekehä tai että olisin erityisen älykäs tai muita parempi. Itse asiassa, jos kaikki suomalaiset laitettaisiin jonoon älykkyysjärjestykseen, niin varmaan jälkimmäiselle puoliskolle jäisin.
Mutta keskinkertaisista lahjoistani huolimatta olen aina pyrkinyt tekemään tekemään fiksuja ratkaisuja ja aikuisena ihmisenä ottamaan vastuun itsestäni. Olen toki monesti epäonnistunut ja asiat ovat menneet täysin päin vittua. Mutta olen aina pyrkinyt miettimään, miten voisin toimia järkevämmin jatkossa, sen sijaan että katkerana ajattelisin miksi yhteiskunta/joku muu itsestäni riippumaton taho teki tämän minulle.
ap
Nyt haiskahtaa jo vähän trollaamiselta. Kyllä se alussakin hieman, mutta nyt jo vahvemmin.
Minä työtön pummi aloitan jokaisen aamuni klo 7.00. Kaksivuotiaamme herää silloin. Teen puuroa ja keitän kahvia. Syömme.
Klo 9.00 mennessä vauvamme (10kk) herää ja syötän ja juotan hänet. Sitten alkaakin vaipanvaihtorumba ja leikkiminen. Leikin jälkeen syömme lounaan.
Lounaan jälkeen käymme ahkerasti keskustelua mennäänkö ulos. Välillä voitan välillä en. Joko vauva simahtaa ennen kuin kaksivuotias on antautunut puettavaksi tai sitten onnistutaan pääsemään pihalle. Yleensä käyn vaunulenkillä.
Seuraavaksi ohjelmassa on välipala. Ensin tietysti neuvottelen kaksivuotiaan sisälle ja riisuutumaan.
Välipalan jälkeen alankin tehdä iltaruokaa ja sitten onkin syönti. Ruuan jälkeen yritämme lähteä uudestaan ulos esim pulkkamäkeen.
Ilta meneekin puurottaessa, pestessä penskoja ja kotihommissa kunnes pääsen nukkumaan 22-23 alkavan katkonaisen yön ja heräämään taas klo 7.00 että voin toistaa kaiken edellisenä päivänä tekemäni.
Terv. Laiska tupakanhajuinen ja krapulainen työtön pummi.
Miksi työttömän pitäisi olla jotenkin aktiivinen, ketä varten? Ai, muita ihmisiä varten, että olisi hyväksytty. Tai miksi työssä käyvän pitäisi olla tehokas tai täyttää vapaa-aikansa jatkuvalla toiminnalla? Mielistelläkseen muita ihmisiä vai? Ei ihme, että ihmiset on niin takakireitä, hermostuneita ja stressaantuneita, kun kokoajan pitäisi suorittaa jotain. Kyllä se loppu on edessä jokatapauksessa, vaikka kuinka juoksisi kuin vauhko jänis sinne tänne kokoajan.
[/quote]
Hienoa, että sinunkin lähipiirissäsi pidetään elämänhallinnasta kiinni! Minullakin on vastaavan kaltaisia koulutettuja tuttavia, jotka silti pärjäävät erinomaisesti. Ei ole tänä päivänä korkeakoulututkintokaan mikään aukoton turva työttömyyttä vastaan, edes DI-tutkinto. Mutta sitä juopottelevaa työttömien sakkia kyllä piisaa valtavia määriä ainakin tässä lähiössä, jossa itse asun. Ja kyllähän korrelaatio on aika monissa sosiologisissa tutkimuksissa todettu, mitä tulee työttömyyteen ja huonoihin elämäntapoihin.
ap[/quote]
Mitä ihmeen "hienoa" siinä on ettei muuta elämäntyyliään sen vuoksi että on nyt työnhakijan asemassa kun työpaikka meni alta?
Pidetään elämänhallinnasta kiinni?
Jotain syvästi traagista on siinä, että ihmiset kouluttautuvat moniosaajiksi työttömiksi ja nyt ovat opintolainat niskassa typerysten sylkykuppeina, joihin suhtaudutaan alentuvasti vain siksi ,että kaikille ei riitä tässä taloustilanteessa (mikä on globaali eli ei vain suomessa ole lama) työpaikkoja.
Työttömyyden kyllä kestää muttei sitä, että alentuvasti hölmöläiset käyvät taputtamassa päälaelle että on se vaan hienoo että pidät tosta sun elämänhallinnasta kiinni kun et ole ratkennut ryyppäämään lähibaarissa ja käyttämään huumeita.
[/quote]
Varmaan monesti riittääkin eikä siinä teeveen katselussa sinänsä mitään pahaa ole. Mutta kun jotkut "ei kerkeä" käydä lenkillä tai kirjastossa, kun salkkarit´, exiä rannalla ja OC:n täydelliset naiset on vaan niin must.
Sitä vaan toivoisin, että aikuiset ihmiset voisivat vähän nykyistä enemmän ottaa vastuuta omasta elämästään ja valinnoistaan.[/quote]
Miten kieli pitkällä puuskuttaen lenkillä pururataa kiertämällä tai kuntosalilla fitnes stringit paukkuen puntteja nostellen se ihmisen fiksuus ja vastuullisuus yhtäkkiä kasvaa.
Mitä fiksua siinä on verrattuna ihmisiin jotka tykkäävät katsoa OC:n täydellisiä naisia?
Ihme stereotyypittelyä ja vielä hölmöä sellaista.
Olen tuottava ja vastuullinen yhteiskunnan jäsen = työttömänäkin käyn kirjastossa kuten fiksun ihmisen kuuluu, siinä Helsinkimaratonille treenauksen välissä. Saanko päänsilityksen ja hyväksyntänne kun lisään vielä että vihaan ylikaiken Salkkareita.
Jopas on tyhmä keskustelu, jengi kerskastelee käytöksellään hypoteettisessa tilanteessa tai kertovat vähemmän kiinnostavasta päiväaikataulustaan.
Mieslukija kirjoitti:
Jopas on tyhmä keskustelu, jengi kerskastelee käytöksellään hypoteettisessa tilanteessa tai kertovat vähemmän kiinnostavasta päiväaikataulustaan.
Ja siinäpä mitäänsanomattoman kliseinen kommenttien kerskastelija päätti pölähtää palstalle.
Unohdit kertoa kuka mielestäsi on saanut "herneen nenään".
Kyllä mulla riittää työttömänä aikaa niin terveellisiin, kuin epäterveellisiinkin harrastuksiin. Sitä voi päivän suorittaa kaikkea kehittävää ja terveellistä ja illalla ottaa pikaiset kalsarikännit tölsyn ääressä. Työssäkäydessä ei voinut näin täysivaltaisesti harrastaa mieleisiä juttuja.
Tulkitsinko oikein, ap:kin kuuluu siihen sarjaan joka olettaa työttömien tekevän noin ja pitää itseään ns. parempana työttömänä kuin muita? Voi kuule, tuollaisia tavallisia ihmisiä, jotka eivät tee noita luettelemiaasi asioista on kymmeniätuhansia. Aika moni heistä kuvittelee olevansa uniikki. Eipä tämä uusi asia ole, että työttömätkin nostavat itseään toisten työttömien joukosta. Minäkin olin työtön ja nykään töissä. Olin aktiivinen, mutta en todellakaan kuvitellut olevani ainoa aktiivinen ahkerasti työtä hakeva harrastva ja liikkuva aamuvirkku.