Alapää synnytyksen jälkeen.....
Mulla synnytyksestä reilu 3 viikkoa, repesin synnytyksessä aika pahasti, kun vauveli tuli niin vauhdilla maailmaan. Alapää edelleen tosi hellänä, jälkivuotoa on nyt aika niukasti, mutta pitkäaikainen seisominen ja vessanpöntöllä istuminen yhtä tuskaa, kuhea painon tunne ja pakotus. Kokemuksia onko ihan normaalia tai vinkkejä mikä helpottaisi vai parantaako vaan aika " haavat" ?
Kommentit (4)
mulla kans repes tosi pahasti ja syvälle. aikaa kohta neljä viikkoa, eikä paljon naurata. ulkopuolelta tikit parantuneet tosi hyvin, mutta sisäpuolelta olen tosi kipeä, siis emättimestä ja peräsuolen tietämiltä. alapää on arven kohdalta turvoksissa ja kova, ja tosi kipeä. en kärsi edes paperilla pyyhkiä ja ulostaminen on yhtä tuskaa. olen ollut vielä ripulilla joka ei yhtään oo helpottannu oloa.
kolme viikkoa söin vahvoja kipulääkkeitä, nyt olen pärjännyt vähemmällä, mutta seisominen, kävely ja istuminen on " hallaa" . oon myös hautonnu kylmäpussilla, se auttaa vähän.
olen tosi tyrmistynyt että näin kävi, en voinut uskoakkaan että repeän näin pahasti, toipuminen kestää kuulemma kuukausia.
aina sanotaan että alatiesynnytyksestä toipuu nopeammin kuin sektiosta, mutta minä olen kyllä eri mieltä. esikoinen leikattiin hätäsektiolla, ja toivuin siitä tosi nopeasti.
tämä kipu on jo vaikuttanut imetykseenkin, alkuviikot olin niin kipeä ettei imetyksestä tullut mitään, ja vauva sai lisämaitoa, nyt se on kostautunut, maito ei riitä eikä vauva osaa imeä tehokkaasti.
...repesin myös ja monessa kerroksessa. Synnytyksen jälkeen haava ommeltiin mutta jäi sitten vuotamaan sisään joka leikkurissa paikattiin. Istunut en kunnolla moneen viikkoon, imetykset hoitui makuultaan mutta nyt kun aikaa on kulunut alkaa alapääkin tuntua pikkuhiljaa suht normaalilta. Pitkään paineen tunne vaivasi ja myös haava tuntui, ei niinkään kipeänä vaan tuntui. Puoli vuotta meni " paranemiseen" ja seksi on edelleenkin jonkin verran kivuliasta....Mutta kyllä se tästä, terkkakin sanoi että kun seuraavaa teet niin korjaantuu tuokin....
Minä myös repesin kunnolla kun poika imukupilla maailmaan repäistiin.
En halua sinua mitenkään masentaa, mutta itselläni tuntuu vieläkin peräsuolessa tosi paha painontunne illalla kun menen nukkumaan jos en ole ehtinyt päivän aikana yhtään levätä. ;)
Vinkkinä voisin sanoa että aloita jonkinlainen lihaskunnon harjoittelu ja muu kevyt monipuolinen liikunta (esim. uinti), heti kun saat lääkäriltäsi siihen luvan ja sinusta itsestäsi tuntuu siltä että jaksat aloittaa. Itselläni uinti oli se ensimmäinen lääke koska pelkästä kävelystäkin kaikki paino painuu juuri sinne kriittiselle alueelle ja pahentaa vaan olotilaa. Vaikka kuinka sanovat neuvolassakin että lähde vaunuilemaan niin saat raitista ilmaa, pieni lenkki päivittäin on tietysti ihan ok, mutta ei sillä peruskuntoa nosteta.
Lantionpohjanlihaksienkin harjoittelu on vaikeaa jos ei muutenkaan lihaksisito ole kunnossa.
Mitä kokonaisvaltaisemmin harjoitat kehosi lihaksia sitä paremmaksi olo tulee, enkä tarkoita mitään hikistä rehkimistä, vaan jotakin mieleistä mitä voit omaan tahtiin tehdä ja samalla saat ajatuksiasi koottua ja aikaa ihan itsellesi ja oman kehon uudelleen tuntemiseen.
Ja muista myös harjoitella niitä lantionpohjanlihaksiasi, niillähän se koko alapään paketti pysyy koossa.
Aloittaminen on aina hankalaa, mutta hyvä olo tulee kun huomaa että kunto kasvaa ja paikat kiinteytyy :D.
Kuten varmaan sinua sairaalassakin ohjeistettiin niin pidä suolensisältö mahdollisimman löysänä juomalla PALJON vettä ja syömällä hedelmiä ja kuituja.
Itse en kauhean pahasti revennyt mutta olin silti kipeänä useamman viikon juuri liika seisominen ja pitkän aikaa istuminenkin otti tiukoille. en muista koska pystyin aivan täysin kivuitta istumaan synnytyksen jälkeen ensimmäisen kerran mutta aikaa siinä kului.