Tiukimmat/hulluimmat/typerimmät säännöt perheissä
Mikä on typerin, hulluin tai tiukkapipoisin sääntö minkä tiedät jossain perheessä olevan? Esimerkiksi kotiintuloajoista, ruokailuista jne, kerro ihmeessä, näitä on mukava lukea!
Oman tyttäreni 16-vuotias kaveri joutuu lähtemään kotiinsa syömään aina ruoka-aikana, vaikka vierailusta olisi aiemmin sovittu ja tarjoaisin ruoan täällä meillä. Vaikka hän söisi, joutuu menemään siltikin kotiinsa syömään koska perheen äidin mielestä yhteiset ruokahetket ovat niin tärkeitä, ja jos niistä alkaa lipsumaan, ei tyttö söisi enää ollenkaan kotona(???).
Ja työkaverin 19-vuotiaalla tytöllä on todella tiukat kotiintuloajat, esimerkiksi arkena täytyy olla kotona yhdeksältä ja viikonloppuisin yhdeltätoista. Asuu kotona vielä koska on lähdössä alkuvuodesta aupairiksi ulkomaille, määrääköhän äiti sinnekin kotiintuloajat..
Kommentit (30)
Ainakun sanoo sanan "paska" niin joutuu fyysisen pahoinpitelyn uhriksi.
Mitä hullua ja typerää on siinä, että halutaan perhe saman pöydän ääreen kerran päivässä? Minusta on hyvä..
Tuntuu että monessa perheessä on sääntöjä vain nipottamisen ilosta. Mitään todellista syytä sille ei tarvitse olla, kunhan vaan halutaan kontrolloida jälkikasvua.
Enkä nyt siis puhu esim. kotiintuloajasta tai muusta isommasta jutusta, vaan joistain ihme rajoituksista vaikkapa koskien tietyillä leluilla leikkimistä joissakin huoneissa.
En saanut käydä kaverilla vessassa 80-luvulla vaan pissahädän takia piti lähteä kotiin. Perhe itse sai vetää pöntön vasta ison asian jälkeen, muuten pissi lillui siellä iloisesti, kaikkien sekaisin!
Vierailija kirjoitti:
Mikä on typerin, hulluin tai tiukkapipoisin sääntö minkä tiedät jossain perheessä olevan? Esimerkiksi kotiintuloajoista, ruokailuista jne, kerro ihmeessä, näitä on mukava lukea!
Oman tyttäreni 16-vuotias kaveri joutuu lähtemään kotiinsa syömään aina ruoka-aikana, vaikka vierailusta olisi aiemmin sovittu ja tarjoaisin ruoan täällä meillä. Vaikka hän söisi, joutuu menemään siltikin kotiinsa syömään koska perheen äidin mielestä yhteiset ruokahetket ovat niin tärkeitä, ja jos niistä alkaa lipsumaan, ei tyttö söisi enää ollenkaan kotona(???).
Ja työkaverin 19-vuotiaalla tytöllä on todella tiukat kotiintuloajat, esimerkiksi arkena täytyy olla kotona yhdeksältä ja viikonloppuisin yhdeltätoista. Asuu kotona vielä koska on lähdössä alkuvuodesta aupairiksi ulkomaille, määrääköhän äiti sinnekin kotiintuloajat..
Jos vanhemmat haluavat koko perheen edes kerran päivässä koolle ja juttelemaan miten on päivä mennyt yms?
Ja tässä syy voi olla se että muulla perheellä voi olla töitä tai muuta menoa aamusta eivätkä halua herätä keskellä yötä kun joku tulee kotiin?
Ruoka piti syödä keittiön pöydän ääressä. Kun muutin kotoa pois, olen syönyt aina olohuoneessa telkkaria katsellen ja nettiä selaillen.
Kaverin perheessä oli pakko pitää huoneiden ovet aina auki. Meillä ei saanut pitää mustia vaatteita, vanhemmat pelkäsivät hullun lailla saatananpalvontaa.
Laihojen lasten syömisiä rajoitetaan juhlissa. Kielletään ottamasta yhtä keksiä.
Nämä kaikki samassa perheessä. Lapsuudenystäväni perhe. Ystävä oli perheen vanhin lapsi. Yh äiti, kaksi tytärtä ja poika.
1. Perheen tyttäret joutuvat käyttämään pikkuhiusunsuojia heti kun on vähääkään valkovuotoa. Ja kun ne alkaa niin aina on housuissa se suoja tai menkkojen aikaan side. Koskaan ei saa alapää tuulettua. Syy: äiti sanoo:"minähän en teidän limaisia alkkareita pese!" (Perheen äiti ei itse asiassa edes pyykkiä pessyt vaan vanhin tytär )
2. Koulun jälkeen ensin syötiin, tehtiin kotitehtävät ja sitten siivottiin ja vasta sitten sai lähteä kavereille, kunhan tuli kuudeksi viikolla ja seitsemäksi viikonloppuna kotiin. Mutta kavereille sai mennä vain kerran tai pari viikossa. Tietenkään lapset eivät koskaan päässeet mihinkään koska noihin mitä piti tehdä ensin meni ainakin sinne kuuteen. Ainoastaan jos vanhin tytär meni nuorempien sisarusten kanssa ulos niin silloin saivat mennä myöhemmin.
3. Huusholluin tehtiin kerran kuukaudessa suuri siivous jolloin käytiin kaikki läpi ja kaverini joutui pesemään vessan kloritilla ja hammasharjalla.
4. Mikäli kaverini lähti jonnekin oli se sitten oma kaveri tai muu meno niin hänen piti ottaa nuorempi sisarensa mukaan mikäli tällä ei ollut kaveria jonka kanssa leikkiä. Vaikka tämä nuorempi sisar oli jo sen ikäinen että olisi voinut hyvin keksiä itselleen tekemistä tai leikkiä vaikka pihalla yksin tai toisen sisarensa kanssa. Mutta ei. Oli vanhimman tehtävä huvittaa nuorempiaan.
5. Mikäli kaverini meni jonnekin kylään hänen piti sielä siivota äitinsä käskystä. Jos oli esim tiskiä niin hänen piti tiskata. Tämä hiersi aina koska minun vanhempani inhosivat kun lapsen kaveri alkaa ilman lupaa imuroimaan/tiskaamaan/pyyhkimään pölyjä.
6. Kaverini joutui tekemään siivoaminen ja pyykkäämisen lisäksi myös suurimmaksi osaksi perheen ruuat. Äiti keitti puuron aamulla ja siihen se yleensä jäikin.
Oli heillä muitakin outoja sääntöjä mutta siinä joitain
Kaverini äiti ei hyväksynyt homoseksuaalisuaaleja, lisäksi kaverini on tietenkin lesbo. Kaapista ulos tullessaan ja tyttöystävänsä esiteltyään äiti pakotti perheen muuttamaan eri paikkakunnalle ja kaverini puhelinta valvotaan.
Toisen kaverini äiti luki tämän viestejä eikä antanut kaverini pitää suojausta puhelimessaan, jos halusi puhelinta pitää mukanaan, jottei voi piilottaa mitään vanhemmiltaan.
Mulle kerran luvattiin minikananeitsyys ja se mun ainoo goal tällä hetkellä.
Mustia vaatteita ei saanut käyttää edes teininä koska ne olivat liian synkkiä. Yksinollessa ei saanut katsoa videoita, ja jos yhtä kirjaa luki liikaa se takavarikoitiin.
Kaverini perheessä ei koskaan tarjottu ruokaa tai mitään syötävää vieraille. Perheen äiti kyllä lähetti iloisesti lapsensa aina muiden helmoihin syömään, jopa niin usein että omat vanhempani tuskastuivat epäreiluun tilanteeseen ja kielsivät tuomasta kaveriani meille ruoka-aikoina jatkossa. Meillä kun siis esim. kesällä grillattiin usein pihvejä jne. ja kaverin luona ei saanut edes näkkärinpalasta ottaa... tosi epäreilu ja kurja tilanne kahdelle lapselle, omien lasteni kanssa aion toimia toisin (ei, en ruoki koko kylää, mutta edes sitä näkkäriä tarjoan!).
Miksi se 19v ei muuttanut pois kotoa, jos ei kodin säännöt kelvanneet? Outoa ajatella, että 19v asuu vanhempien kotona, ei maksa sinne euroakaan olemisestaan ja elämisestään ja olettaa, että saa tehdä mitä tahansa.
Jos ei itse maksa omia menojaan, saa tyytyä niihin sääntöihin, jotka maksaja laatii.
Naapuriperheessä lapsena vieraat lapset ei saanut syödä tai juoda mitään. Itsellä onneksi oli helppoa kun oli lyhyt matka kotiin mutta oli hullua kun ei saanut edes vesilasiakaan ottaa.
Ja siis perhe oli hieman keskitulosen yläpuolella joten olisi nyt ollut varaa maksaa yhen lasillisen verran vedestä.
Ja säälitti niitä lapsia jotka siellä kävi joilla oli pitkä matka kotiin. Saattoi iltaan asti siellä leikkiä eikä saanut syödä tai juoda mitään.
Täällä on ihan hulluja juttuja!
Minä en saanut teininä ajella jaloista karvoja. Minulla on ihan tummat, melkein mustat karvat ja aivan hirveän näköiset. Rakas äitini tuli seuraavana vuonna (noin yhden kesän olin siis ajelematta jalkoja, talvellahan se ei haitannut kun ei mihinkään näy) järkiinsä ja sanoi että olen tarpeeksi vanha päättämään itse. Huh kun olin helpottunut. Mutta en kyllä ikinä ymmärtänyt että miksi niitä ei saisi/kannattaisi ajella.
Muutamassa perheessä on niin, ettei saa kävellä lumessa, puhumattakaan esim. pulkan vetämisestä ja lumienkeleiden teosta. Muutenhan lumi menee sotketun näköiseksi.
naapurin poika ei saa ikinä arkena olla kavereiden kanssa vaan aina on kotona. viikonlopuiksi vanhemmat suunnittelevat niin paljon menoja ettei poika silloinkaan kavereita näe.