Köyhyys aiheuttaa sen, että tulee impulsiivisemmaksi ja saattaa käyttää rahansa "väärin"
Tässä köyhiä vääristä rahankäyttötottumuksista syyllistäville muistutus, mistä johtuu se, että saattaa käyttää viimeiset rahansa vaikka tupakkaan ruoan sijaan.
HS:n tiedetomittaja Jani Kaaron artikkelista 17.9.2013:
"KUN IHMISEN ei tarvitse uhrata merkittävää osaa aivokapasiteetistaan taloudellisten huolien miettimiseen, hänen aivonsa toimivat kuin laajakaista. Köyhällä tämä laajakaista kapenee puhelinlangaksi.
Mullainathan ja Sharif kirjoittavat, että köyhien ja rikkaiden ero liittyy nimenomaisesti tähän laajakaistaan. Poista köyhiltä heidän huolensa, ja he saavat päivitettyä puhelinlankansa laajakaistaan. Anna rikkaille köyhien huolet, ja heidän laajakaistanopeutensa hidastuu puhelinlangaksi.
KÖYHYYDEN ongelma ei kuitenkaan ole ainoastaan siinä, miten suuren osan aivokapasiteetista köyhyyden loinen kaappaa itselleen, vaan mitä kaikkea se työntää ulos. Tutkimukset ovat osoittaneet, että kun aivokapasiteetti ylikuormittuu, ihmisten kyky itsehillintään heikkenee. He eivät kykene keskittymään, ja heidän käytöksensä muuttuu aggressiivisemmaksi ja impulsiivisemmiksi.
Näin köyhyys alkaa näyttää kohtalolta. Köyhyyden aivomato heikentää juuri niitä ominaisuuksia, jotka auttaisivat köyhiä suunnittelemaan elämää pidemmälle ja tekemään harkittuja päätöksiä.
NIIDEN puuttuessa ihmiset sortuvat nopeisiin ja impulsiivisiin ratkaisuihin, jotka usein vain syventävät heidän ongelmiaan. Moni sotkee siinä tuoksinassa elämänsä niin pahaan solmuun, ettei sitä avaa enää kuin korkeintaan Jeesus."
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Eli ainoa keino saada köyhä olemaan kuluttamatta rahojaan turhuuteen, on leikata tuet absoluuttiseen minimiin. Onhan nimittäin aivan selvää, että ihminen, joka ei itse tienaa rahojansa, voi saada sellaista tukia, joilla hän ei kokisi oloansa edes hieman taloudellisesti tiukaksi.
Rahan jakaminen näille on siis arveluttavaa. Kannattaisi enemmin jakaa kaurahiutaleita.
Esim. tupakointi on varsin yleistä ihan absoluuttisen köyhillä ihmisilläkin, niilläkin jotka siis asuu kadulla eikä oikeasti ole rahaa.
Ihmisen luonne ei siis vaikuta hänen rahankäyttöönsä, mielenkiintoista.
Impulsiiviset, lyhytjännitteiset mielihyvää tavoittelevat pistävät tilin tyhjäksi, raha suorastaan polttelee pääsyä eteenpäin.
Lehdissä uutisoitiin testistä, jossa lapsille tarjottiin karkkia. Jos karkin jätti syömättä sai hetken kuluttua lisää. Tuo testi korreloi menestystä myöhemmässä elämässä.
Työelämässäkin toiset valittelevat, kun tili on tyhjä kuukauden lopussa, syytetään palkkaa eikä omaa rahankäyttöä.
Ihmisten ajaminen absoluuttiseen köyhyyteen lisää rikollisuutta, jos töitä ei kertakaikkiaan saa ja tilanne jatkuu pitkään, niin eipä ole absoluuttisen köyhällä hirveästi menetettävää, joten aivan hyvin voi oikeuttaa itselleen rahan hankkimisen varastamalla sellaisilta joilla rahaa tuntuu olevan. Jotkut absoluuttisen köyhät tekee ihan tarkoituksella rikoksia ja jää niistä kiinni, jotta pääsevät talveksi vankilan lämpöön.
Ja paskat. Köyhtyneenä minusta tuli entistä tarkempi rahankäytössä, oli pakko tarkkailla ihan kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Eli ainoa keino saada köyhä olemaan kuluttamatta rahojaan turhuuteen, on leikata tuet absoluuttiseen minimiin. Onhan nimittäin aivan selvää, että ihminen, joka ei itse tienaa rahojansa, voi saada sellaista tukia, joilla hän ei kokisi oloansa edes hieman taloudellisesti tiukaksi.
Rahan jakaminen näille on siis arveluttavaa. Kannattaisi enemmin jakaa kaurahiutaleita.
Niillä kaurahiutaleillako ihminen nostetaan? Ei!, vaan sillä, että annetaan työtä! Tai saatko jonkin sadistisen tyydytyksen siitä, että on ihmiset, jotka pidetään köyhinä, jolloin sinulla on joku kohde, jota saat vihata?
Ihmisten pitäminen köyhänä on valtavaa resurssien haaskausta.
Minä olen juuri sellainen tuhluri, olen työssäkäyvä mutta tili on useimmiten tyhjänä ennen seuraavaa tilipäivää. Tuhlaaminen näkyy muussakin esim. online-peleissä joissa voi kerätä rahaa, puuttuu sellainen suunnitelmallisuus, saatan jonkin verran kyetä rahaa keräämään, mutta sitten kun sitä on pelissä riittävästi tulee tunne, että johonkin tämä nyt pitäisi käyttää ja sitten tulee kiire käytttää se johonkin ja käytänkin sen johonkin tyhmään, samaa tapahtuu oikeassa elämässäkin. En kykene ajattelemaan tarpeeksi pitkälle päätöksieni seurauksia.
Minulla on adhd.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen luonne ei siis vaikuta hänen rahankäyttöönsä, mielenkiintoista.
Impulsiiviset, lyhytjännitteiset mielihyvää tavoittelevat pistävät tilin tyhjäksi, raha suorastaan polttelee pääsyä eteenpäin.
Lehdissä uutisoitiin testistä, jossa lapsille tarjottiin karkkia. Jos karkin jätti syömättä sai hetken kuluttua lisää. Tuo testi korreloi menestystä myöhemmässä elämässä.
Työelämässäkin toiset valittelevat, kun tili on tyhjä kuukauden lopussa, syytetään palkkaa eikä omaa rahankäyttöä.
Voi luonnekin vaikuttaa osaltaan, mutta tilannetta ei varmaan mitenkään ainakaan paranna köyhyys. Ja onhan riittävän toimeentuleviakin ihmisiä, jotka voivat olla vaikka kuinka impulsiivisia. Monet rikkaammatkin on tuhlanneet miljoonaomaisuuksia. Eivät asiat sulje toisiaan pois, eli joku on voinut pärjätä taloudellisesti, mutta on siltikin impulsiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niillä kaurahiutaleillako ihminen nostetaan? Ei!, vaan sillä, että annetaan työtä! Tai saatko jonkin sadistisen tyydytyksen siitä, että on ihmiset, jotka pidetään köyhinä, jolloin sinulla on joku kohde, jota saat vihata?
Ihmisten pitäminen köyhänä on valtavaa resurssien haaskausta.
Jos olet tuota mieltä, niin ei muuta kuin pistä yritystä sitten pystyyn, työllistä köyhiä, ja lopeta resurssien haaskaus.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten ajaminen absoluuttiseen köyhyyteen lisää rikollisuutta, jos töitä ei kertakaikkiaan saa ja tilanne jatkuu pitkään, niin eipä ole absoluuttisen köyhällä hirveästi menetettävää, joten aivan hyvin voi oikeuttaa itselleen rahan hankkimisen varastamalla sellaisilta joilla rahaa tuntuu olevan. Jotkut absoluuttisen köyhät tekee ihan tarkoituksella rikoksia ja jää niistä kiinni, jotta pääsevät talveksi vankilan lämpöön.
Onneksi Suomessa ei ole yhtäkään absoluuttisen köyhää.
Ei tuota voi yleistää koskemaan kaikkia. Mulle kokemani köyhyys aiheutti sen että impulssiostot jää taatusti tekemättä vaikka taloudellinen tilanne on parantunut. Kun rahaa on x määrä ja sen pitää riittää x päiväksi kaikkeen niin ei todellakaan tee mieli romuttaa budjettia hetkellisen mielihyvän vuoksi. Köyhänäkään en velkaantunut, edelleenkin jätän turhakkeiksi kokemani asiat kuten monen sadan euron älypuhelimet ja laukut kauppaan.Kaikki ylijäämäraha menee sijoitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi Suomessa ei ole yhtäkään absoluuttisen köyhää.
On, mutta ovat yleensä päihdeongelmaisia. Mutta todella harvalukuinen sakki tämä on. Siksi kirjoitinkin, että absoluuttiseen köyhyyteen AJAMINEN lisäisi rikollisuutta. Itselläni antaisi ainakin sellaisessa tilanteessa helposti moraali periksi ja ryhtyisin varkaisiin. Siinä reunalla olen välillä roikkunut muutenkin, kun olen käynyt kaupan roskiksella varkaissa ja oikeuttanut tämän lain rikkomisen itselleni. Vahinkoakin siitä kaupalle tuli, koska tietenkään en niin paljoa sitten kaupasta ostanut ruokaa, toisaalta yritin kompensoida tätä sillä että keskitin ostokseni kauppaan jonka roskiksesta dyykkasin.
Minulla ajatukset menee niin, että jos huomaan että rahaa on tosi vähän, jotenkin luovutan ja ajattelen että kun rahaa on muutenkin vähän, niin samapa tuo on olla ajattelematta koko asiaa. Jos vaikka joudun käyttämään luottokorttia autohuoltoon niin helposti käytän sitä muutaman sataa euroa lisää johonkin muuhunkin ostokseen kun kerran "muutenkin piti sitä käyttää, niin sama sitten ottaa ilo irti siitäkin".
Jotenkin aivoni eivät kykene ajattelemaan, että helpompihan se olisi maksaa pois vain se autohuoltoon mennyt 300e kuin se 600e luotto jonka vinguttelin kun ostin vaikka uuden maton tai kengät.
Nytkin minulla on suuri hinku ostaa kannettava tietokone, kun tästä edellisestä hajoaa pian kovalevy, päätin jo että ostan uuden joulun alennusmyynneistä sitten tammikuussa. Olisin ostanut jo nyt jos minua olisi neuvottu että mikä ostaa. Nyt vasta mietin, etten ole edes maksanut sitä luottokorttia pois ja se on minulla ollut nyt tehtävänä, en vain malttaisi odottaa, velan pois maksaminen on tylsää ja tuntuu että ne alennusmyynnit on se milloin pitää se uusi kone ostaa, kun kerran on sitten alennuksessa. Luottokorttia minulla on 200e velkaa, että niin pitkäjännitteinen olen :D (saisin sen maksettua seuraavasta palkasta pois, jos jättäisin sen kannettavan ostamatta).
Impulssiivisuudesta ja lyhytnäköisyydestäni huolimatta olen kuitenkin onnistunut pitämään paketin sen verran kasassa, etten ole ylivelkaantunut, vaan olen kyennyt maksamaan velkani pois. Tällä hetkellä autolainaa jäljellä 2000e ja sitten tuo 200e luottokorttivelkaa. Monella adhd:lla on huomattavasti huonompi tilanne. Pikavippeihin en ole koskaan sortunut ja aina olen itse maksanut velkani pois, en ole pyytänyt rahallista apua esim. vanhemmiltani. Joten taustoihini nähden kuitenkin olen hyvin hommani hoitanut, vaikken ihan yllä sisarusteni tasolle jotka ovat huomattavasti säästeliäämpi ja saavat sitä rahaa ihan kunnolla säästöönkin (on minullakin aspilla 4000e tosin).
Vierailija kirjoitti:
Tässä köyhiä vääristä rahankäyttötottumuksista syyllistäville muistutus, mistä johtuu se, että saattaa käyttää viimeiset rahansa vaikka tupakkaan ruoan sijaan.
HS:n tiedetomittaja Jani Kaaron artikkelista 17.9.2013:
"KUN IHMISEN ei tarvitse uhrata merkittävää osaa aivokapasiteetistaan taloudellisten huolien miettimiseen, hänen aivonsa toimivat kuin laajakaista. Köyhällä tämä laajakaista kapenee puhelinlangaksi.
Mullainathan ja Sharif kirjoittavat, että köyhien ja rikkaiden ero liittyy nimenomaisesti tähän laajakaistaan. Poista köyhiltä heidän huolensa, ja he saavat päivitettyä puhelinlankansa laajakaistaan. Anna rikkaille köyhien huolet, ja heidän laajakaistanopeutensa hidastuu puhelinlangaksi.
KÖYHYYDEN ongelma ei kuitenkaan ole ainoastaan siinä, miten suuren osan aivokapasiteetista köyhyyden loinen kaappaa itselleen, vaan mitä kaikkea se työntää ulos. Tutkimukset ovat osoittaneet, että kun aivokapasiteetti ylikuormittuu, ihmisten kyky itsehillintään heikkenee. He eivät kykene keskittymään, ja heidän käytöksensä muuttuu aggressiivisemmaksi ja impulsiivisemmiksi.
Näin köyhyys alkaa näyttää kohtalolta. Köyhyyden aivomato heikentää juuri niitä ominaisuuksia, jotka auttaisivat köyhiä suunnittelemaan elämää pidemmälle ja tekemään harkittuja päätöksiä.
NIIDEN puuttuessa ihmiset sortuvat nopeisiin ja impulsiivisiin ratkaisuihin, jotka usein vain syventävät heidän ongelmiaan. Moni sotkee siinä tuoksinassa elämänsä niin pahaan solmuun, ettei sitä avaa enää kuin korkeintaan Jeesus."
Jassoo vai sellainen "tiedetoimittaja". Pelkkää bullshittiä tuo "laajakaista" analogia. Aivot on lihaksen kaltainen elin, jota nimenomaan ahkera käyttö pitää vireessä.
Suomessa toimeentulotuen asiakkaalla ei saa olla euroakaan omia säästöjä eikä toimeentulotuesta myöskään kannata säästää, koska sekin lasketaan tuloksi myöhemmin- kuten myös mm. veronpalautukset. Tässä on epäkohta, joka pitäisi korjata heti! On myös törkeää että lapsiperheissä nuoren kesätyöpalkka voidaan katsoa perheen tuloksi, vaikka summa olisi aivan mitätön, eivätkä vanhemmat ottaisi siitä euroakaan itselleen.
Kaks lasta ja minä, tulot n. 1700e/kk.
Rahat riittää hyvin, ku laskee kaikki pennintarkasti.
Yllättävät menot kyllä sekoittaa pakkaa, jo n. 40-50e jo riittää aiheuttamaan lievää paniikkia.
Luottokorttia ei ole, enkä hommaa, olen muutenkin varsin impulsiivinen ja taipuvainen tuhlaamiseen niin olisin varsin nopeasti lirissä.
Aikanaan ennen lapsia tein itselleni n. 3000e pikavippivelat pelkästään juomalla...
Mutta, hassua kyllä, luottotiedot on tallessa ja velka maksettu jo vuosia sitten. Tuo tapaus teki äärimmäisen järjestelmälliseksi, velkaa oli kolmesta eri firmasta niin piti pysyä kärryillä mitä oli velkaa mihinkin ja mikä piti seuraavaksi maksaa. Opetus oli kova, mutta selvisimpähän.
En allekirjottaisi tuota, pätee ehkä niihin jotka ovat jo luovuttaneet ja vetävät joka suunnasta rahat ja tavarat ulos mitä saavat ennenkuin luottotiedot menee.