Olen 49v enkä ole koskaan katsonut Tuntematonta sotilasta
Kommentit (20)
en minäkään. Ajattelin kyllä kattoa sen uusimman versioinnin, kunhan saavat sen teattereihin.
Kiinnostaako mikään, esim elokuvat, kulttuuri, historia?
Mä katsoin joskus ala-asteikäisenä alkuperäisversion. Yksi kerta riitti. Siitä on kauan.
46v enkä myöskään ole katsonut saati lukenut. Ei kiinnosta. Ei edes vaikka tekisivät sadannen version.
Minäkään en ole koskaan katsonut tuntematonta sotilasta. Enkä tule katsomaankaan.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile tänään.
En ehdi. Ikkunanpesu ja joulutähtien laittaminen ikkunaan, joululeipomisia, lapsen kokeisiin kuulustelu, ruuanlaittoa, piipahtamunen anopilla, pyykinpesua. Josko linnan juhlat ehtisi seuraamaan.
Asetuin katsomaan tätä eka kerran viime vuonna ollessani 53 v. Eipä hetkauttanut, enkä jaksanut kaikkea ylinäyttelemistä ja epäselvää puheenmongerrusta seurata.
Lapsena tää oli kielletty, vuosikymmeniin en katsonut periaatteesta enkä ole jäänyt mitään vaille. Muuten olen klassikot lukenut, tätä en kirjanakaan.
En mäkään, 44v. Yritin joku vuosi sitten, mutta kyllästyin heti alkuunsa. Kirja oli pakko lukea lukiossa ja se teki kyllä vaikutuksen järkyttävine kuolinkamppailukohtauksineen.
Minua herkistää, kun olet saman ikäinen kuin minä!
Se on aika lutuista, että aina toisinaan joidenkin on pakko päästä kertoman AV:lla, kuinka heidän yleissivistyksessään on aukkoja.
Ja aivan turha väittää, ettei Suomessa Tuntemattoman sotilaan lukeminen tai katsominen olisi yleissivistystä.
Vierailija kirjoitti:
Se on aika lutuista, että aina toisinaan joidenkin on pakko päästä kertoman AV:lla, kuinka heidän yleissivistyksessään on aukkoja.
Ja aivan turha väittää, ettei Suomessa Tuntemattoman sotilaan lukeminen tai katsominen olisi yleissivistystä.
Veikkaanpa, että heillä jotka eivät ole ikinä katsoneet tuntematonta sotilasta, on parempi yleissivistys kuin niillä jotka ovat.Useimmat yleissivistyneet ihmiset lukevat kirjoja. Wt-ihmiset katsovat elokuvia. Yleissivistykseen kuuluu paljon paljon paljon muutakin kuin tuntematon sotilas. Sen lukeminen/katsominen ei tee kenestäkään millään tavalla sivistynyttä. Paljon sivistyneempi on ihminen, joka on lukenut vaikka sata klassikkoa.
Olen 53v enkä ole nähnyt sitä enkä lukenut kirjaa.
En ylipäänsä katso elokuvia enkä lue kirjoja.
Olen 42v enkä myöskään ole sitä katsonut koskaan. Olen käynyt kyllä kouluja, luen kirjoja ja arvostan sotaveteraaneja. Sotaelokuvat ei vain kiinnosta.
En ole ole koskaan katsonut, enkä aio katsoakaan. Olen kuullut monien sanovan, että kirjan sodanvastainen sanoma vesittyy elokuvassa täysin, kääntyy lähes päinvastaiseksi sodan ihailemiseksi.
Minusta on omituista, että jotkut "rehentelevät" aukoilla yleissivistyksessään. Vaikka eipä kovin paljoa noita peukutuksiakaan näkynyt. Joku vielä mainitsee, että pesee ikkunat ja pyykit itsenäisyyspäivänä - no onneksi et ollut mattoja menossa tamppaamaan.
Toinen hehkuttaa, että ei ole katsonut, ja leffa on tylsä. Toinen toteaa, että ei ole katsonut, ja kertoo lähes totuutena, miten leffan sodanvastainen sanoma hukkuu sodan ihannoimiseen.
Joopa. Itse olen nähnyt leffan kymmenisen kertaa. Muutaman kerran lapsena ja nuorena, silloin ns. näin sen. Aikuistuttuani olen sitten katsonut sen keskittyneenä. Kirjan olen lukenut kahdesti.
Mieheni katsoo Tuntemattoman joka vuosi itsenäisyyspäivänä, useimmiten molemmat versiot. Minä katson sen hänen kanssaan n. joka toinen tai kolmas vuosi. Eilen taas katsoin, keskittyneenä koko ajan leffaan. Täytyy sanoa, että se on niitä harvoja mustavalkoisia elokuvia, joita edelleen pidän loistavina.
Itse en pidä esim. oopperasta. Olen silti käynyt kolmesti, ekan kerran siksi, etten ollut koskaan käynyt. En pitänyt kokemuksesta. Toisen kerran kävin sen vuoksi, että halusin antaa oopperalle uuden mahdollisuuden, tiedostan, että kaikki jutut eivät vaan heti aukea. En pitänyt toisestakaan, joten kerta vielä kiellon päälle. Koska kolmaskin oli mielestäni lähes kärsimystä, ei tarvinnut enää neljättä kertaa mennä. Baletti oli paljon mielenkiintoisempaa, aloitin Pähkinänsärkijästä ja sitten Joutsenlampi. Ei minusta tullut fania, ja nää kaksi kertaa riittivät, mutta kokemukset olivat kyllä positiivisia. Mielestäni aikuisuuteen liittyy sekä uteliaisuus uusia asioita kohtaan että oman tietoisuuden lisääminen myös asioista, jotka eivät ole ns. lähellä sydäntä.
Suosittelen kyllä varaamaan jonain vapaapäivänä 3 tuntia Tuntemattomaan tutustumiseen. Ruudun äärestä ei kannata poistua hetkeksikään, koska muuten missaa taatusti niitä ns. tärkeitä hetkiä, etenkin henkilöiden persoonallisuuteen tai kohtaloon liittyviä.
Itse näen leffassa myös viitteitä eläinsuojeluun, lähinnä hevosten kohtelussa.
En minäkään. 43 v.