Järkyttävästi hikoileva vauva
Meillä on 11 kuukauden ikäinen vauva, joka pidemmän imetyksen aikana hikoilee ihan älyttömästi ja haisevasti. Iltaisin imetykseen menee helposti 2h. Vauva hikoilee pää märkänä ja haju on järkyttävä, pistävä ja aivan virtsan hajuinen. omat vaatteetkin on pakko heittää pesuun hajun takia.
Voiko tää olla ihan normaalia?
Kommentit (13)
Olisiko sydänvikaa. Vie lastenlääkärille / lasten kardiologille.
Kilpirauhasen ongelmia? Sydänvika? Diabetes ja sokerit korkeella? Joku nyt pielessä ja ehdottomasti lääkäriin!!
Ota rauhallisesti.Jos olis joku isosti vialla tuonikäisellä olis muitakin oireita; ei kasvais jne.Jos kasvaa, on tyytyväinen, kehittyy normaalisti hätää ei ole.
Mun poikani, nyt 20 hikoili vauvana älyttömästi ja yllätys; on hyvin tarkenevaa sorttia, ajatus villapaidasta ahdistaa.Muuten täysin terve.
Meilläkin aikoinaan vauva (poika) hikoili ja oli taaperoiässä/koko lapsuuden aina kiskomassa vaatteita pois kotona kun oli niin kuumaverinen.
Kaikki erikoinwn kannattaa tarkistuttaa koska usein erikoiset oireet ovat merkki jostain muttei todellakaan aina vaan voi olla ominaisuus. Mutta sinua asia mietityttää joten...
Meillä on muitakin hikoilevia lapsia, mutta tuo haju on se ihmetystä herättävin tekijä. Eihän lapsen hiki yleensä haise, mutta tuo suorastaan löyhkää.
Tsh ollut koholla, mutta laskenut viitearvojen sisään. Ei kuitenkaan selittäisi hikoilua. Kasvu hidasteli muutaman kuukauden, joten siksi otettu verikokeita. Kasvukin on nyt tasaantunut omalle käyrälleen.
Täytyy ottaa uudestaan puheeksi neuvolassa.
Ap
Hikoileeko muuten esim. kontatessa?
Ok, jos on tuota kasvunhidastumaakin taustalla niin pyytäisin lisätutkimuksia. Ei välttämättä mitään vialla, ehkä vaan vilkas aineenvaihdunta, mutta ihan jo mielenrauhankin vuoksi.
Hiki itsessään ei haise, vaan haju muodostuu iholla olevista bakteereista sekä esim. voimakkaasti maustetuista ruoista ja myös lääkkeistä.
Jos imetät, käytätkö itse jotain lääkkeitä? Entä ruoka? Saattaa erittyä äidinmaitoon.
Jos kyseessä olisi minun lapseni, kertoisin huoleni neuvolassa. Sata turhaa kertaa on parempi kuin yksi kertomaton joka johtaa johonkin vakavampaan.
Hikoilee yleensä vain nukahtaessaan, ei touhutessaan.
Mitään lääkkeitä en käytä, mutta tuli nyt mieleen, että valkosipulia käytän reippaasti. En kyllä usko sen selittävän hikoilua.
Ap
Voi olla normaalia tai sitten ei. Mullakin 3kk vauva ja on myös varsin hikoilevaa sorttia ja hänenkin hiki saattaa joskus haista. Terve tyttö hän kuitenkin on. Olen kuullut, että voimakas hikoilu voi olla merkki sydämen vajaatoiminnasta, mutta silloin on usein muitakin oireita kuin hikoilu ja luulisi, että se olisi tullut jo aiemmin ilmi. Kannattaa mainita neuvolassa asiasta, jos oikein huolestuttaa.