Raskaushepatoosin syy?
Tarkkaanhan ei kai tiedetä, mistä raskaushepatoosi johtuu, mutta arvellaan, että ainakin perinnölliset tekijät vaikuttavat.
Voiko se kuitenkin johtua jostain, mitä on itse tehnyt? Jostain vitamiineista tms.? Alkoholia, tupakkaa tai huumeita en käytä (enkä ole edes koskaan kokeillut).
Entä jos oma äitini oli laihduttanut eikä ollut heti tiennyt, että on raskaana, voiko se olla vaikuttanut jotenkin(elimistön myrkyt lähteneet liikkeelle)? Tai jos hänellä oli ekan vauvavuoden ajan kovia kipuja ja oli käyttänyt särkylääkkeitä ja imettänyt?
Entä kun äitini on aina pitänyt maksaruoista ja meillä syötiin aika paljon niitä, kun olin pieni. Pienenä vauvana olin kuulemma saanut maksamakkaraa ekoina "soseina".
Kommentit (4)
Mä oon miettinyt sitä, kun mun äidinisä oli kuulemma aina todella kova juomaan. Jo ennen äitini syntymää siis. Voikohan siitä olla tullut jotenkin vialliset geenit tai jotain, mikä aiheutti sen, että mun maksa ei kestä raskautta?
Turha niitä on miettiä. Pääasia että saat lapsesi turvallisesti kannettua. Lääkkeet on sitä varten.
t. Viisi raskautta ja kolme hepatoosia
Kyllä mua se syy kiinnostaisi kovasti. :-( Haluaisin toisen lapsen, mutta en uskalla tehdä, jos se uusii ja tulee vielä pahempana ja aikaisemmin. Samoin se hirvittää, jos jokainen raskaus rasittaa maksaani ja saattaa olla suurentunut riski, että itselle kehittyy joku maksasairaus. Esikoinen täyttää kohta kolme eikä mun maksa-arvot ole vieläkään kunnolla palautuneet, vaikka pitäisi jo olla (eikä pitäisi olla mitään niitä kohottavia tekijöitä, en käytä alkoholia, lääkkeitä yms.). Lääkäri väläytteli, että pitäisi tutkia tarkemmin mistä johtuu.
-