Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Supistuksia?? Miten toimia

12.03.2006 |

Hei!

Olen hirveässä flunssassa ja vatsani supisteleen koko ajan. Varsinaista kipua en tunne, vatsa vaan kovettuu kivi kovaksi. Supistuksia on tänäänkin ollut jo varmaan lähellä 20 kpl. Pitäisikö lähteä lääkäriin. Onko jollain samanlaisia kokemuksia. Olen rv 24. Eilen oli hieman turhan raskas päivä kunnolleni, mutta tänään Olen vaan löhöillyt ja silti supistuksia tulee säännöllisesti, mitä teen?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
12.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kivuttomat supparit ovat vaarattomia mut en sit tiedä jos tulee kauan, monta ja sulla viikkoja vielä melko vähän.

kyllä ne tietää siellä polilla. tsemppiä!

my_selene ja neiti rv 28+6

Vierailija
2/8 |
12.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoitussuppareita tulee helposti 20 päivässä. Niitä on tullut sinullakin jo pitkään, mutta et ole vain tuntenut niitä.

Jos huomaat selvästi, että suppareita tulee rasituksessa, niin sitten vähän hellität ja lepäät.

Itselläni on myös harjoitussupistuksia. Alussa niitä säikähti ja ihmetteli, mutta nopeasti niihin tottuu.

Voithan sinä soittaa äitipolille jos asia vaivaa, mutta aika harvoin kivuttomat supistukset saavat mitään muutoksia aikaan kohdunsuulla.

Tytteli-83 rv 26+4

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
12.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla supisteli koko viime viikon, oli myös kivuliaita, viilteli myös ilkeesti. Lopulta menin lääkärille joka tutki tilanteen, kohdunsuu ym. ok, otti tulehdusnäytteet. Ekaa odotan joten en oikeesti edes tiennyt mitä ne supistukset on... Sairaslomalla nyt lepäilen ja on helpottanut. Eikö sun jo sen flunssankin takia pitäisi ottaa rauhallisemmin? Sinuna menisin varmuuden vuoksi lääkärille niin ei tarvi itsekseen sitä miettiä...

Paranemisia, deanny rv 24

Vierailija
4/8 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

en valitettavasti osaa auttaa tai neuvoa, mutta kuulisin mielellani mita neuvoa sait jos soitit polille tai neuvolaan. Itsellani tulee huomenna rv 22 tayteen ja supistuksia on joka paiva, tosin ehka 8 eika 20. Hyvin epamiellyttavaa, ja pelottaa etta se avaa kohdunkaulaa. Ymmarsin, etta osalle porukasta annnetaan sairaslomaa supistusten takia, mutta itse olen kylla ihan normaalisti toissa.

Kanij

Vierailija
5/8 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Harjoitussupistukset kuuluvat asiaan, mutta supistukset eivät saisi sattua taikka " jäädä päälle" tuntikausiksi. Mikäli supistukset sinua vaivaavat, kannattaa soittaa neuvolaan ja käydä lääkärillä, mikäli sellainen mahdollisuus on. Usein jatkuvienkin supistusten rauhoittamiseen riittää muutaman viikon lepo, kun muistaa vielä myöhemminkin ottaa rauhallisemmin ja levätä paljon.

Itse olen joutunut sairaslomalle supistelujen vuoksi ensimmäisen kerran rv:lla 19. Ensin supistelu tuntui vaarattomana kiristelynä, mutta pian sainkin jo kivuliaita supistuksia muutaman tunnin kaupunkireissun taikka rauhallisen käveleskelyn seurauksena, pitkistä työpäivistä puhumattakaan. Ainakin minulla supistukset saattavat kestää tuntikausia, eivätkä lakkaa edes levossa. Nyt sitten lepäilen kotona sairaslomalla - kohdunsuun tilannetta kontrolloidaan kahden viikon välein. Olen kuitenkin onnellinen, että olen ymmärtänyt ottaa tilanteen vakavasti, kohdunsuulla mitään etenemistä ei ole vielä tapahtunut enkä ole ainakaan joutunut ehdottomaan vuodelepoon kotiin / sairaalaan.

Sinun viikoillasi supistelut tulisi ottaa vakavasti, mikään päivittäinen kipeä kiristely ei kuulu asiaan. Neuvolalääkäri varmaan osaa kertoa sinulle miten supisteluihin sinun tilanteessasi tulisi suhtautua sekä tarkistaa kohdunsuun tilanteen ja mahdolliset tulehdukset.

Muista ottaa rauhallisesti :)

Naana (rv 26+6)

Vierailija
6/8 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tänään juuri kävin neuvolassa ja katottiin kohdunsuu koska harjoitus supistelu melko tiheää, ei tosin kipeitä ollu. no paikat oli kiinni mutta niin pehmenneet et tuli kielto rehkiä ja kuulemma spermaa ei saa päästä kohdunsuulle ettei siinä olevat hormonit edistä tilannetta... että kyllä se näköjään voi aiheuttaa muutoksia vaikkei ne kipeitä oliskaa.

odottelen siis kolmatta viikolla 26

Vierailija
7/8 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt otat rauhallisesti ja lepäilet (miel. makuulla). Ns. harjoitussupistukset kuuluvat asiaan, muttei kannata olla turhan luottavainenkaan. Ei ole hyvä, jos

- supistelu sattuu

- supistuksia tulee paljon (>10 päivässä)

- supistus jää päälle

- supistuksia tulee rasituksesta riippumatta, siis myös levossa.

Supistukset eivät yleensä saa vahinkoa aikaan, mutta on vaikea sanoa, milloin niin käy. Mulla oli viikoilla 27+ paikat täysin kiinni, mutta viimeiseen lääkärintarkastukseen en ehtinyt, kun vedet menivät yllättäen rv 35+3 ja tyttö syntyi. Neuvolasta rauhoiteltiin koko ajan, että¿harjoitussupistukset ovat ihan normaaleja, kunhan ei supistele kivuliaasti¿.

Vierailija
8/8 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut suppareiden takia saikulla rv:stä 16 asti. Ensin supparit aiheutti emätintulehdus,mistä itselläni ei ollut tietoakaan.Se oli ihan oireeton. Sitten levolla olen nyt päässyt näille viikoille millä olen nyt. Mulla ainakin kohdunsuun pituus oli hälyttävästi lyhentynyt,vaikka kaikki supparit eivät olleet kipeitäkään. Sinuna menisin kuitenkin lääkäriin tarkistuttamaan asian,ettei vaan vaavi tule maailmaan liian aikaisin. Meillä ainakin jos soittaa synnärille niin ne sanoovaan vaan,että pitää levätä ja ottaa panadol. Vaikka olis kuika vaarallinen tilanne. Joten olen ainakin itse lopettanut soittamisen etukäteen,kun ne ei kuitenkaan ota vastaa. Jos sinne menee kipujen takia,niin ne ei voi laittaa kotiin tarkistamatta asiaa.

Lilli81 29+1