Stereotyyppinen Asperger-ammatti?
Mikä ammatti tulee teille ensimmäisenä mieleen Asperger-henkilöstä?
Kommentit (59)
Opettaja (isäni oli ja varmaan monta muutakin)
Jos on fiksu, tutkija, matemaatikko jne.
Valitettavasti osa niistä ei niin fiksuista ovat työkyvyttömiä. Yhden assin tiedän oelevan puutarhalla, yhden muusikon . Teknisesti paras soittaja jonka tiedän.
Mitä nyt jonkin verran asseja tunnen, niin aika laidasta laitaan tuntuvat jakautuvan ammatillisesti. Toisille sopii rutiininomainen duunarityö, toisille luova ja taiteellinen työ, toisille taas jokin yliopistokoulutuksen vaativa työ.
Kirjastonhoitaja tuli minullekin ensimmäisenä mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Sankarikoodaaja. Ei siis rivikoodaaja, vaan jonkinlainen übernörtti. Ihan parhaita ovat kuulemma myös testaajina, bongaavat virheet toisten koodeista käsittämättömällä tarkkuudella.
Täällä yksi. Olen asperger, ja koodari, jota pidetään guruna työpaikalla. Looginen ajattelu on aina ollut minun erityislahjakkuuteni ja erityisen hyvä muisti. En juuri koskaan tee koodatessani virheitä ja pystyn koodaamaan erittäin nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Jos on fiksu, tutkija, matemaatikko jne.
Valitettavasti osa niistä ei niin fiksuista ovat työkyvyttömiä. Yhden assin tiedän oelevan puutarhalla, yhden muusikon . Teknisesti paras soittaja jonka tiedän.
Mä oon joskus miettinyt, oliko yks koulukaveri asperger-piirteinen. Puhui aina kirjakieltä ja muutenkin vähän omanlaisensa, muttei kuitenkaan kovin erikoinen tapaus niin kuin jotkut assit. Hän meni ensin opiskelemaan Sibikseen ja oli teknisesti taitava, mutta kuulemma ilmaisusta puuttui jotain. Häntä luonnehdittiin siis erittäin älykkääksi ja tekniseksi soittajaksi. Konserttisellistinä hän ei kuitenkaan oikein leipäänsä pystynyt tienaamaan, ei ollut tarpeeksi valovoimainen tai jotain. Sit meni kiltisti yliopistoon lukemaan tietojenkäsittelytieteitä ja väitteli sieltä. Go figure.
Juristi. Opiskeluaikana ainakin tuntui, että kaikki muut opiskelijat olivat aspergereja tai muita autisteja kun oppivat lakeja ulkoa ym. Ei myöskään tarvita erityisiä sosiaalisia taitoja.
Mun tuntemani aspergerit on
-tutkija
-Kaupungin rakennustarkastaja
-neuvontapisteen asiantuntija
-kirjailija
Yhtään koodaria ei ole. Ja kaksi näistä on siis tehtävissä, joissa on oltava valmispalvelemaan yleisöä. Kirjailijalla on eniten vaikeuksia työssään.
Joku tutkija, kuten hyönteistutkija ja perhosten keräilijä.
Asperger on todella laaja käsite ja voi näkyä hyvin monella tavalla. Aivan yhtä hyvin voisin kuvitella assin työskentelevän rutiininomaisissa, pikkutarkkuutta vaativissa duunariammateissa kuin myöskin analyyttisyyttä vaativissa akateemisissa ammateissa.
Taiteilija, erityisesti kuvataiteilija tai klassinen muusikko.