Nuha, tulehtunu esinahka, turvonneet rauhaset...
Heippa!
(Poika pian 8 viikkoa)
Onko kenelläkää kokemusta vauvan tulehtuneesta esinahasta? Lääkäri määräsi lääkkeeksi silmätippoja, jotka laitetaan pippelin kärkeen... Paraneeko nopesti ja onko uusiutuva vaiva? Mistä mahtaa johtua?
Nuhaa tuntuu olevan liikkeellä. Onko hyviä vinkkejä nuhaisen lapsen hoitoon? Liittyykö turvonneet rauhaset (vain oikealla puolella) nuhaan, vai viittaako mahdollisesti muuhun?
Pliis sanokaa mulle että tää älytön huolehtiminen ja tarkkailu vähenee ajan myötä?! Tunutuu että pieni nuhakin on maailman kamalin asia! ;)
Kiitos!
Kommentit (2)
että minä ainakin tarkkailen lastani koko ajan. Sellaisista taudeista jotka ovat tulleet enemmän kuin kerran, nuha, osaa jo suhtautua tyynemmin. Mutta sitten ne, jotka tulevat ensi kerran, niinkuin viime viikon mahatauti, saa kyllä sydämen sykkyrälle. Esim. vaikka poika nukkui ihan rauhallisesti, niin minä heräilin jatkuvasti katsomaan, että kaikki on kunnossa ja hengittää...
Kai se on niin, että kokemuksen myötä osaa ottaa asioita rauhallisemmin, eikä hötkyile ihan pienistä.
Moi!
Meidän pojalla oli tulehdus pippelin päässä, kun hän oli n. 5kk. Silloin lasten pissaongelmiin perehtynyt lastenlääkäri määräsi hoidoksi usein toistuvaa kylvettelyä ja antibioottia (silmätippoja), jota laitettiin pippelin kärkeen. Tämä onnistui niin, että esinahkaa vedettiin " ulospäin" , joten pippeliin saikin jotain laitettua ja samoin käski tehdä kylvetettäessä, jotta vesi pääsee huuhtomaan hyvin. Tarkennan vielä, että esinahan vetäminen taaksepäin on kiellettyä, mutta tämän eteenpäin (poispäin lapsesta) lääkäri näytti meille itse. Joka tapauksessa tämä vaiva on kuulemma yleistä pojilla, sillä esinahka on monesti vain niin ahdas. Ja kehitystä tapahtuu aina 6v. asti. Joka kerran kylvettäessä olemme kylvettäneet pojan, niinkuin lääkäri kehoitti, ja ainakaan vielä ei ole tuo tulehdus toistunut (koputan puuta). Pojalla on nyt siis ikää 10,5kk.