Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Fysiikkaa osaavat apua!

Vierailija
05.12.2016 |

Oon yrittänyt yli tunnin ratkaista seuraavaa tehtävää, enkä saa millään tavalla edes lähelle oikeaa vastausta:
25 °C teelasiin, jonka massa 150 g, kaadetaan 2 dl (200g) teetä, jonka lämpötila 95 °C. Mikä on teen ja teelasin yhteinen lämpötila, kun tasapaino on saavutettu?

Vastauksen pitäisi olla 86 °C. Saan itse vastaukseksi koko ajan 70 °C. Kiitos jo etukäteen avusta!

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon yrittänyt yli tunnin ratkaista seuraavaa tehtävää, enkä saa millään tavalla edes lähelle oikeaa vastausta:

25 °C teelasiin, jonka massa 150 g, kaadetaan 2 dl (200g) teetä, jonka lämpötila 95 °C. Mikä on teen ja teelasin yhteinen lämpötila, kun tasapaino on saavutettu?

Vastauksen pitäisi olla 86 °C. Saan itse vastaukseksi koko ajan 70 °C. Kiitos jo etukäteen avusta!

Ei ratkaisua näillä tiedoilla, tarvitaan veden ja lasin ominaislämpökapasiteetit. t. fyysikko

Vierailija
2/7 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi. Veden ominaislämpökapasiteetti on 4,19 ja lasin 0,84. T: ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen lukion käynyt muistaa veden ominaislämpökapasiteetin ulkoa, sehän on 4,19 kJ/kgK. Lasin vastaava pitäis katsoa jostain.

Vierailija
4/7 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

x = lämpötila

a = veden ominaislämpökapasiteetti

b = lasin ominaislämpökapasiteetti

Vesi lämmittää lasia kunnes sekä vesi että lasi saavuttavat saman lämpötilan x jossa vesi on luovuttanut yhtä paljon lämpöenergiaa kuin mitä lasi on vastaanottanut.

(95-x)*0,2*a = (x-25)*1,5*b

ratkaise yhtälö kun a ja b on tiedossa.

Vierailija
5/7 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen lukion käynyt muistaa veden ominaislämpökapasiteetin ulkoa, sehän on 4,19 kJ/kgK. Lasin vastaava pitäis katsoa jostain.

Paitsi jos humanistihömppä vei mennessään. Silloin muistaa vain milloin kiasmaan pääsi ilmaiseksi

Vierailija
6/7 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

x = lämpötila

Vesi lämmittää lasia kunnes sekä vesi että lasi saavuttavat saman lämpötilan x jossa vesi on luovuttanut yhtä paljon lämpöenergiaa kuin mitä lasi on vastaanottanut.

1,5 on tuossa tietenkin 0,15

Vierailija
7/7 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

x = lämpötila

1,5 on tuossa tietenkin 0,15

KIITOS!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme