Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pankissa työskenteleviä? Elisan osakkeista.

Vierailija
04.12.2016 |

Kuinka myydään Elisan osakkeet, jos Elisa ei tällä hetkellä osta omia osakkeitaan? Pystyykö pankin kautta myymään (joku kuulemma myynyt näin, mutta tästä ehkä noin vuosi aikaa, kun kuulin)? Kuinka hinta määräytyy? Ei mitään mielikuvaa, paljonko ovat maksaneet, ajalta, kun lankapuhelimet olivat vielä käytössä eli käytetäänkö tällöin Elisan sivuilla olevaa hankintaolettamaa? Ilmoittaako pankki, jossa arvo-osuustili on, verottajalla vai täytyykö itse ilmoittaa?

Kiitos!

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankki hoitaa myynnin ja itse veroilmoitusta käytät hankintameno olettamaa

Vierailija
2/18 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluaisit myydä Elisan osakkeet Elisalle? Mikset ihan kelle vaan joka niistä maksaa? Katso vaikka Kauppalehden sivulta hinta jolla on niitä on perjantaina  pörssissä myyty. Miten osakkeet ovat sinulle päätyneet, kauanko  olet ne  omistanut? Missä pankissa arvo-osuustili on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myynti on hyvin helppoa. Toimeksianto sisään, niin pankki hoitaa asian. Eikä asian imoittaminen verottajalle ole yhtään sen vaikeampaa.

Vierailija
4/18 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, ilmoitanko vasta, kun veroilmoituksen jättöaika vai samantien vai onko väliä?

Vierailija
5/18 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, ilmoitanko vasta, kun veroilmoituksen jättöaika vai samantien vai onko väliä?

Täydennät veroilmoitusta sitten kun keväällä lomakkeen saat. Siellä on osakekaupastasi esitiedot, joita mahdollisesti pyydetään täydennettäviksi.

Vierailija
6/18 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääks, en minä osaa niitä missään pörssissä myydä. Kuulin sattumalta eräältä mummelilta, että oli pankin kautta myynyt, helpointa kuulemma, häneltä tuli mieleen niiden myyminenkin ja itse asiassa koko osakkeetkin ;). Joku lappu pankista tulee aina loppuvuodesta ja verotodistuksessa näkyvät, muutoin en ole niille ajatusta uhrannut). 

Olen reilut 30 vuotta sitten ostanut varmaan lankapuhelimen kotoa pois muuttaessa, en edes muista ja joskus varmaan avannut tuollaisen arvo-osuustilin (ei mitään muistikuvaa kyllä tästäkään eli olen kai mummeli jo itsekin :D).

Vierailija
7/18 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaan liittymättömänä nostalgiana tuli mieleen, että olikohan silloin yli 30 vuotta sitten puhelut tai jokin "kuukausimaksu" tai vastaava edullisempi, jos omisti tuollaisen liittymän? Vai maksettiinko jotain vuokraa siitä puhelimesta? En millään muista, muistaako kukaan muu? ap

Vierailija
8/18 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täydennät veroilmoitusta sitten kun keväällä lomakkeen saat. Siellä on osakekaupastasi esitiedot, joita mahdollisesti pyydetään täydennettäviksi.

Unohtui, kiitos.

Vierailija
9/18 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet pankkiin, sanot että haluat myydä ne, virkailija kysyy millä hinnalla ja todennäköisesti katsoo itsekin kauppalehden sivuilta osakkeiden sen hetkisen arvon. Virkailija laittaa osakkeet myyntiin, ja joku ostaa ne. Itse kävin myymäss vuosi sitten osan osakkeista ja ne myytiin alle minuuttissa, en ehtinyt edes lähteä pankista kun ne jo meni. Voit laittaa myyntihinnaksi myös korkeamman hinnan, mutta silloin niitä ei todennäköisesti kukaan osta.

Itse jouduin täyttää verohallinnon lomakkeen erikseen, ei ollut myynnistä tietoja veroilmoitukslla valmiina.

Vierailija
10/18 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo noilla käydään kauppaa ihan pörssissä ja se on täysin jokapäiväinen juttu. Pankkiin vaan. Verkkopankissakin saattaa onnistua, jos sulla on siellä kaupankäyntipalvelut käytössä. Mutta koska et tiedä asiasta kauheesti niin helpompi mennä pankkiin tai HUOM vielä helpommin hoituu soittamalla pankkiin, tunnistaudut tunnuksilla ja hoidat asian puhelimessa omalta kotisohvalta.

Vierailija
11/18 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vielä. Eli pankkiin sitten ja kysyn verovirastosta lomaketta.

Vierailija
12/18 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vielä. Eli pankkiin sitten ja kysyn verovirastosta lomaketta.

Ei sitä tarvitse erikseen kysyä. Kun saat keväällä esitäytetyn veroolmoituksen, tiedot kaupasta ovat siellä. Jos pyytävät täydennystä, voit tehdä sen samalla kuin muutkin täydennykset.

Vierailija
13/18 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ääks, en minä osaa niitä missään pörssissä myydä. Kuulin sattumalta eräältä mummelilta, että oli pankin kautta myynyt, helpointa kuulemma, häneltä tuli mieleen niiden myyminenkin ja itse asiassa koko osakkeetkin ;). Joku lappu pankista tulee aina loppuvuodesta ja verotodistuksessa näkyvät, muutoin en ole niille ajatusta uhrannut). 

Olen reilut 30 vuotta sitten ostanut varmaan lankapuhelimen kotoa pois muuttaessa, en edes muista ja joskus varmaan avannut tuollaisen arvo-osuustilin (ei mitään muistikuvaa kyllä tästäkään eli olen kai mummeli jo itsekin :D).

Käytännössä ainoa mahdollisuus on myydä pörssissä, ja se on aivan helppoa. Sano pankissa, että haluat myydä ne. Jonkin pikkulomakkeen joudut täyttämään.

Vierailija
14/18 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, suosittelen kuitenkin ensin sinua selvittämään, minkä pankin tai yrityksen arvo-osuustilillä nuo osakkeet ovat. Jos olet saanut niistä vuosittain jonkin raportin, niin siitä varmaan näet, mistä pankista se on tullut. Yleensä myynti kannattaa hoitaa saman pankin / yrityksen kautta.

Vierailija
15/18 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hurjaa lukea, että ihmisillä ei ole alkeellisintakaan käsitystä osakesijoittamisesta ja pörssikaupankäynnistä...

Sun Elisan osakkeet on merkitty arvo-osuustilille, joka on varmaankin perustettu sinulle siinä vaiheessa, kun Suomessa loppui paperille painetuilla osakkeilla pelaaminen. Sillä painetulla Elisan osakekirjalla  ei ole mitään muuta kuin nostalgia-arvo.

Pankin arvo-osuutilistä olet todennäköisesti maksanut jonkin näköistä säilytys- tai käyttömaksua kaikki nämä vuodet. Arvo-osuustilillesi on myös tullut Elisalta vuosittain mm. osinkosuorituksia, eli siellä on selvää rahaa odottamassa sinua.

Veikkaan, että omistat Elisan osakkeita n. 150 kappaletta. Osakkeen kurssi ("hinta") on valitettavasti tämän vuoden aikana laskenut n. 15 % ja perjantain kurssilla saisit yhdestä osakkeesta 29,30 euroa eli koko osakepottisi (olettaen 150 kpl) on makoisat lähes 4400 euroa.

Voit itse määrittää sen hinnan, jolla haluat osakkeet myydä. Jos et anna mitään hintaa, kaupat tahtuu juuri sen hetkisellä hinnalla ja siihen menee aikaa noin nanosekunti.

Pankkisi rokottaa osakkeiden myynnistä oman palkkionsa, joka voi olla esim. 20 euroa tai mitä lieneekin pankkikohtaisen hinnaston mukaan. 

Vierailija
16/18 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakkeet voivat olla myös Euroclear Finlandin (entinen Arvopaperkeskus) arvo-osuustilillä, joilloin niistä ei mene mitään säilytysmaksua. Ainakaan ennen sieltä ei kuitenkaan voinut myydä osakkeita suoraan, vaan ne piti ensin siirtää jonkin pankin tai muun arvopaperikauppaa käyvän yrityksen arvo-osuustilille. Tietääkö joku, miten tilanne on nykyisin.

Minusta ei ole mitään ihmeellistä siinä, että ap ei tunne sitä, miten pörssisijoittaminen toimii. Eihän hän ole tarkoituksella ruvennut pörssisijoittajaksi, vaan on vain puolivahingossa saanut osakkeita sen takia, että hänellä on joskus ollut lankapuhelin. Vielä 1980-luvulla puhelimen kuukausimaksu oli paljon edullisempi, jos oli puhelinyhdistyksen osakas. Niinpä kaikki, jotka tarvitsivat puhelimen ja joilla suinkin oli siihen varaa, ostivat puhelinyhdistyksen osakkeen. Jossain vaiheessa nämä sitten muutettiin pk-seudulla Elisan osakkeiksi.

Vierailija
17/18 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HPY:n lankapuhelimella saattoi jollan 10 pennin kertamaksulla puhua vaikka kaksi päivää samaa puhelua putkeen! Oli ne aikoja oi!

Vierailija
18/18 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osakkeet voivat olla myös Euroclear Finlandin (entinen Arvopaperkeskus) arvo-osuustilillä, joilloin niistä ei mene mitään säilytysmaksua. Ainakaan ennen sieltä ei kuitenkaan voinut myydä osakkeita suoraan, vaan ne piti ensin siirtää jonkin pankin tai muun arvopaperikauppaa käyvän yrityksen arvo-osuustilille. Tietääkö joku, miten tilanne on nykyisin.

Minusta ei ole mitään ihmeellistä siinä, että ap ei tunne sitä, miten pörssisijoittaminen toimii. Eihän hän ole tarkoituksella ruvennut pörssisijoittajaksi, vaan on vain puolivahingossa saanut osakkeita sen takia, että hänellä on joskus ollut lankapuhelin. Vielä 1980-luvulla puhelimen kuukausimaksu oli paljon edullisempi, jos oli puhelinyhdistyksen osakas. Niinpä kaikki, jotka tarvitsivat puhelimen ja joilla suinkin oli siihen varaa, ostivat puhelinyhdistyksen osakkeen. Jossain vaiheessa nämä sitten muutettiin pk-seudulla Elisan osakkeiksi.

Näin juuri minulla. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä