Miksi akneen määrätään antibioottia?
Toimiiko se ihan oikeasti kellään? Kävin viime viikola ihotautilääkärillä ja olisin halunnut Roacuttanin akneeni. Ihotautilääkäri ei kuitenkaan halunnut vielä määrätä sitä, koska ensin kannattaa kokeilla antibiootteja. Minun kokemukseni mukaan eivät toimi ja tuntuu todella turhauttavalta syödä koko kuuri, kun tiedän aknen palautuvan heti kun kuurin lopetan. Kokemusta on. Rahat menivät ihan hukkaan.
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin Terveystalossa ihotautilääkärillä kesällä 2014. Lääkäri määräsi Isotretinoin Actaviksen (samaa kuin Roaccutan, mutta halvempaa). Tujua tavaraa, mutta ainoa lääke, joka todella tehosi ja auttoi parantamaan aknen.
M22
Niin kuulema on. Sen takia ärsyttää syödä täysin turhaan näitä antibiootteja. Ei vain ole heti varaa uuteen lääkärireissuun, joten kai mä säästän sitten sitä varten, kun iho taas räjähtää nykyisen kuurin jälkeen.
Koska se on tulehdus iholla. Roaccutanissa on todella voimakkaita sivuvaikutuksia, googlaa, jos et ole niistä tietoinen. Miehelläni auttoi pitkä tetrasykliinikuuri akneen, aikaisemmin syöty kuuri ei auttanut.. Niitä kuurejakin on erilaisia, toinen voi auttaa ihan eri tavalla kuin toinen.
Isotretinoiini voi aiheuttaa joillakin hyvin vakavia sivuvaikutuksia, jolloin se tietysti pitää keskeyttää.
Ilman sivuvaikutuksia voisi sanoa, että se olisi aivan täydellinen lääke akneen.
Minulla auttoi puoli vuotta tetrasykliiniä, ei ollut mikään hirvittävän paha akne, mutta kuitenkin jatkuvasti tulehdusta ihossa. Sen jälkeen on välillä tullut yksittäisiä finnejä, mutta missään vaiheessa ei yhtä pahaksi ole lehahtanut vaikka tuosta on jo 10 vuotta. Eli miedoimmasta hoidosta tietysti kannattaa aloittaa, mutta jos tiedät ettei akne pysy poissa niin ehkä sitä Roaccutania pitäisi harkita. Sen sivuoireet vain ovat pelottavia, kannattaa ehkä vielä kokeilla pitkää antibioottikuuria eri antibiootilla.
Minä söin 4 kk tetrasykliiniä, ja sillä hoitui akne. Sivuvaikutuksena oli vain ihon herkistyminen auringolle. Tämä oli myös edullinen hoito.
Itse söin teininä Roaccutan -kuurin ja aken pysyi neljä vuotta poissa. Kärsin pari vuotta kunnes tänä syksynä kävin ihotautilääkärillä ja pyysin uutta kuuria, lääkäri määräsi Lymecycline actavis -kuurin ja Differin-geeliä. Aivan hukkareissu, lärvini on nyt aivan saman näköinen kuin syyskuussa. Käski tulla uudelleen ennen joulua jollen huomaa mitään vaikutusta. Ei ihan mene ymmärrykseeni, miksei kuuria voitu määrätä uudelleen kun se piti aknen pois monta vuotta eikä tuonut minkäänlaisia haittavaikutuksia.
Kyllä antibiootit auttaa joillekin lopullisesti. Itse tällä hetkellä isotretinoin-kuurilla. En saanut tätä suoraan, vaan ensin jouduin käyttämään surkeaa voidetta, joka vain ärsytti ihoani ja pahensi aknea. Sen jälkeen sain ihan suosiolla roaccutanin. Huomaan, että tää lääke on tujua ja haurastuttaa ja ohentaa ihoa.
Mä en suoraan uskoisi, että antibioottikuuri voisi korjata ongelmaa kerralla. Aknestahan kuitenkin parantuu ihmisiä ilman lääkkeitäkin, joten monikin parantuu antibioottikuurin aikana antibiooteista riippumatta.
En suosittelisi kenellekään antibiootteja suoliston mikrobiston vuoksi. Se kun on varsin tärkeä osa ihmistä.
Itse kävin Terveystalossa ihotautilääkärillä kesällä 2014. Lääkäri määräsi Isotretinoin Actaviksen (samaa kuin Roaccutan, mutta halvempaa). Tujua tavaraa, mutta ainoa lääke, joka todella tehosi ja auttoi parantamaan aknen.
M22