Vauvojen nimimuoti muuttui!
Yle (3.12.2016) : "Lasten nimimuoti muuttui - ennen oli Mika ja Sari, nyt Ninja-Tarleena ja Nuuk-Oliver.
- Viime vuonna suosituimpien etunimien Leo ja Venla osuus oli enää 1,4 prosenttia.
- Nykyvanhemmat haluavat antaa lapsilleen mahdollisimman erikoisia nimiä. Nyt korostetaan yksilöllisyyttä: sitä, että jokainen lapsi on erityinen persoona ja oma yksilönsä. Tutkija erittelee neljä voimistuvaa nimitrendiä: vierasperäiset nimet (esimerkiksi Barbie, Odette, Fatima, Justin, Prince ja Salim), yhdysnimet (esimerkiksi Lisi-Fauna, Kiia-Kesäkukka, Ninja-Tarleena, Janne-Elvis, Neo-Elmeri ja Nuuk-Oliver), uudisnimet (esimerkiksi Meetta, Henja, Vinja, Jeetu, Anteri ja Oleksi) sekä uniikkinimet (esimerkiksi Aamuhelmi, Solina, Rosmariini, Jyly, Kurnu ja Vimma)."
Jes, sanon minä! Vihdoin Suomessakin uskalletaan. Täällä kun ihan turhan usein pelataan mielikuvituksettomasti varman päälle.
Kommentit (190)
Typerällä nimellä varustettu ihminen joutuu tekemään töitä sen eteen, että saa häivytettyä älyttömästä nimestä aiheutuneen ensivaikutelman hölmöstä ihmisestä.
Julkisen sektorin työntekijänä toivon, että kaikki viitsisivät pitää sitä kelakorttia mukanaan. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Tää nimimuoti kertoo niin tästä yksilökeskeisestä yhteiskunnasta. Nimen pitää olla uniikki, koska "tää meidän Murumenja on niin ainutlaatuinen, upea ja lahjakas lapsi, että ansaitsee uniikin nimen!"
ja se haittaa sinua, koska....?
Vierailija kirjoitti:
Moni vanhempi haluaa antaa lapselleen "teemanimen" omien mielenkiinnonkohteiden mukaan, tyyliin luontoihminen nimeää lapsensa Ruskaksi tai Nuoskaksi tai tv-sarjan/leffan/artistin mukaan vaikka Elvikseksi tai Madonnaksi. Entä jos Ruskaa ei vähempää voisi kiinnostaa luonnossa hengailu tai jos Madonna olisikin kotona viihtyvä, silmälasipäinen lukutoukka?
Tätä olen joskus miettinyt jukka-pojan lapsen kohdalla. Hänhän on Hampus tms (!!!!!??!). Mitäpä jos poika ei olekaan innokas pössyttelijähippi? Kiva nimi vaikka opinto-ohjaajalle? Pankkivirkailijalle? Lastentarhanopelle? Tai ylipäätään kelle tahansa, joka ei niin kaipaa liikaa huomiota?
Erityisen mielenkiintoiseksi tämän tekee jukka-pojan oma elämänmuutos. Hänkin on ilmeisesti nykyään perusporvari. Tuntuukohan pojan nimi yhä hyvältä idealta? Tai en tiedä, ehkä hän pössyttelee silti yhä.
Myös Reino Nordinin pojan nimi on mielestäni liikaa vanhempiensa (isänsä?) ideologiaa huutava, toki sen nimen kanssa voi leikkiä tai väittää, että nimi olisi annettu vain muista syistä. Nimi oli siis Fidel, joka on kyllä periaatteessa ihan kiva nimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piri?!
Markku Piri, on jo sukunimi
Myös Perä on sukunimi...
Eiköhän tääkin ketju pian poistu, kun joku mamma vetää herneen nenään oman mussukan nimen takia.
AIVAN J Ä R K Y T T Ä V I Ä NIMIÄ.
Melkein nykyisin on jo eksoottisempaa olla Maria, Anna, Jussi tai Matti...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveitä nimiä. Oma tyttö on Venla eikä toista Venlaa ole vielä vastaan tullut, vaikka suosittu onkin. Mielestäni tuota pelätään aivan turhaan.
Venloja on kaikkialla, itse tiedän 7 tuon nimistä lasta. Enkä työskentele millään lapsiin liittyvällä alalla.
Kaunis nimihän se on.
Ihan kaamea nimi, se on alunperin ollut jonkun kämäsen palkinnon nimi. Ja kiertopalkintoja taitavat Venlat ollakin.
Almakassa Venla on ollut vuodesta 1908 saakka ja se on perisuomalainen naisen nimi. Oletko ihan varma että se Venla palkinto oli ensin?
Venla oli yksi yleisimmistä nimistä jo 1800-luvulla mutta ajan tavan mukaan kirjattiin kirkonkirjoihin ruotsalaisittain Vendla/Wendla (lausuttiin kuitenkin ihan Venlana, jos suomenkielisellä oli)
Mulla on täysin tavallinen nimi sekä lukuisia täyskaimoja. On tosi helpottavaa, kun voin esiintyä melko vapaasti omalla nimelläni ja kadota massaan. Jos en mainitse tarkasti työpaikkaani tai ikääni, niin eipä ole helppo kuukelilla löytää meikäläistä kaikkien samannimisten joukosta. Sen takia halusin myös omille lapsilleni täysin tavalliset ja massaan sulautuvat nimet.
Vierailija kirjoitti:
Tuo muoti kääntyy siinä vaiheessa, kun ihmiset tajuavat että erikoinen nimi vie yksityisyyden verkossa. Nuuk-Oliver Möttöstä on paljon helpompi stalkata verkossa kuin Minna Turusta. Nuuk-Oliver paran koko verkkoelämä on helposti kaivettavissa esiin, Minna katoaa muiden samannimisten joukkoon ja urkkija ei tiedä ketä urkkia.
Niin ja vielä enemmän. Minna Turunenhan on kadonnut jopa omalta lapseltaankin
Vierailija kirjoitti:
Mulla on molemmilla lapsilla ajattomat nimet, eli vastaan tuleva voi olla vauva tai 90-v pappa yhtä hyvin. Noita nimiä on vauvallakin kehuttu. Tyyliin Maria, mutta mun lapset on poikia.
Jokainen ajatonkin nimi on joskus ollut uusi ja ihmeellinen. Jos nyt keksittäisiin jokin uusi nimi, jota annettaisiin tasaisesti vuosikymmenten ajan, voidaan 90 vuoden päästä sanoa, että nimi on ajaton, vastaan tuleva nimen kantaja voi olla vauva tai 90-vuotias yhtä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo muoti kääntyy siinä vaiheessa, kun ihmiset tajuavat että erikoinen nimi vie yksityisyyden verkossa. Nuuk-Oliver Möttöstä on paljon helpompi stalkata verkossa kuin Minna Turusta. Nuuk-Oliver paran koko verkkoelämä on helposti kaivettavissa esiin, Minna katoaa muiden samannimisten joukkoon ja urkkija ei tiedä ketä urkkia.
:-) yksi heistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä oot kamala ihminen. Mutta nauroin silti aika paljon tälle sutkautukselle. :D
Mun pojasta tulee Kyrpä-Jooseppi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on molemmilla lapsilla ajattomat nimet, eli vastaan tuleva voi olla vauva tai 90-v pappa yhtä hyvin. Noita nimiä on vauvallakin kehuttu. Tyyliin Maria, mutta mun lapset on poikia.
Lauri, Antti, Mikko, Matti :)
Ihan ok nimiä mutta esim Piri Piri ( etu ja sukunimenä ois hurja:)! Tai Raivo Piri:)!
Virossa on lelukielisiä nimiä montakin. Viro on kuin legokieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piri?!
Markku Piri, on jo sukunimi
Lääkäri huutaa käytävällä seuraavan potilaan nimeä Piri Markku, Piri Markku! onko Piri Markku paikalla?
Ja jos joku uniikki lumihiutale haluaa vaihtaa sukunimeään avioliiton myötä, hänestä voisi tulla Piri Piri.
Almakassa Venla on ollut vuodesta 1908 saakka ja se on perisuomalainen naisen nimi. Oletko ihan varma että se Venla palkinto oli ensin?