Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, jotka kärsivät todella kuivista silmistä?

Vierailija
03.12.2016 |

Itselläni oli jo ennestään kuivat silmät, mutta laserleikkauksen jälkeen silmien kuivuudesta tuli todellinen ongelma. Toki tiesin leikkauksen riskit, ja itse otin vastuun leikkauksen valitessani.

Joka tapauksessa tilanne on nykyään se, että silmät ovat aamulla herätessä aivan rutikuivat. Tämä vaihe on yleensä pahin jos joutuu heräämään aikaisin. Laitan heti aamulla geelimäistä silmätippaa, mutta silmät ovat niin arat, että jopa silmätipan laitto kirvelee. Geelitippaa joudun lisäämään vielä uudestaan ennen töihin/kouluun lähtöä. Silmät ovat koko päivän kuivat, kirvelevät ja punoittavat, ja lisäilen ohuempaa silmätippaa pitkin päivää. Jos olen kotona koko päivän, silmät ovat ok, mutta ilmeisesti koneellinen ilmastointi, pakkanen ja mahdolliset sisäilmaongelmat tekevät silmäoireet muualla.

Olisiko teillä suositella hyviä silmätippoja? Käytän tällä hetkellä geelitippana Viscotearsia ja ohuempaa Systane eye-tippaa. Toki tiedän, että tipat auttavat vain hetkellisesti, mutta jos joku nyt vaikka olisi löytänyt jonkun hyvän merkin käyttöönsä.

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuuko teillä kuivat silmät meibomin rauhasten toimintahäiriöstä? Mulla nuo eivät eritä öljyä silmän pinnalle, ja siksi silmät ovat kuivat. Bonuksena vielä herneen kokoinen luomirakkula yläluomella.

Tämä on kuulemma yllättävän yleistä, jopa nuorilla ihmisillä! Kuivasilmäisyyteen erikoistuneella silmälääkärillä (optikolla?) asian voi tarkistaa. Rauhaskanavat voi aukaista, mutta niitä voi myös hoitaa omatoimisesti. Apteekista saa lämpöhauteen (mikrossa n. 10 sek), jonka voi laittaa 10-20 minuutiksi silmille, kiva pikku lepohetki iltapäivällä. Sitten apteekin silmänpuhdistusaineella putsataan silmistä päivän pölyt ja kosmetiikat, siinä samalla pesulapulla hierotaan näitä rauhasia ylhäältä alas (ja alaluomella alhaalta ylös tietty) ja putsataan myös se pieni kaistale luomista.

Tämmöisillä keinoilla oma kuivasilmäisyyteni on alkanut helpottamaan, lisänä toki Thealoz-tipat, mutta ne yksin ei riitä. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän