Entinen koulukaveri vihjailee, että olin koulukiusaaja
Tätä on jatkunut vuosia, ja tunnen aina pahaa mieltä asiasta, kun hän tekee uuden ulostulon. Kerron vähän taustaa: olen kolmekymppinen nainen, ja olen tuntenut tämän entisen koulukaverini esikoulusta saakka. Olen ainut, joka oli hänen kanssaan samalla luokalla siitä aina yläasteen loppuun saakka. Fakta on, että tämä ihminen kiusasi minua koulussa. Ei mitenkään äärimmäisen pahasti tai julmasti, mutta herkkänä ja ujona lapsena otin mm. ne ulkonäköön kohdistuneet nälvimiset todella raskaasti, ja kärsinkin pahoista itsetunto-ongelmista aikuisikään saakka. Kiusaaminen oli sellaista tytöille tyypillistä, että oltiin "ystäviä", mutta oikeasti kiusattiin.
No, tämä koulukaveri (josta sittemmin tuli melkoinen ongelmatapaus alkoholi- ja huumeongelmineen jne.) on ollut jo vuosia aktiivinen bloggaaja ja muutenkin vahvasti läsnä sosiaalisessa mediassa. Hän on omaksunut siellä aivan täysin totuudesta poikkeavan roolin: häntä on kiusattu esikoulusta yläasteen loppuun saakka pääasiassa yhden tytön toimesta. Kiusaaminen on ollut ulkonäön nälvimistä (hän jopa toistaa niitä fraaseja, joita on itse sanonut minulle, väittäen että ne on sanottu hänelle!) ja myös fyysistä, eli väkivaltaa.
Uskon hänen ottaneen tämän roolin siksi, että hän saa sillä perusteltua ongelmaista elämäänsä. Ja sääliähän näillä tarinoilla saa hyvin. Minua tämä on loukannut pahasti, ja sen lisäksi tunnen, että hän on kääntänyt roolit sillä lailla päälaelleen, että minä olisin ollut se kiusaaja! Hän on puhunut kiusaajatytöstä, joka oli samalla luokalla esikoulusta yläasteelle (kuvaus joka sopii ainoastaan minuun), ja mm. kiusaajan harrastukset täsmäävät niihin, joita minä harrastin lapsena.
Olen seurannut hänen blogiaan pitkään, vaikka ei ehkä pitäisi. Pelottaa, minä päivänä hän menee niin pitkälle, että nimeää minut. Voisiko hän olla niin sekaisin? Tuntuu hurjalta, että joku voi vääristellä totuutta noin paljon omilla kasvoillaan, sillä tietenkin muutkin entiset luokkatoverimme tietävät totuuden. Olen loukkaantunut siitä, että hän väittää olleensa kiusattu, vaikka hän oli oikeasti se kiusaaja. Minä olin hänen pääasiallinen kohteensa, ja kaikki jotka tuntevat meidät, luultavasti ymmärtäisivät hänen teksteistään, että minua tässä ollaan kiusaajaksi väittämässä.
Toivottavasti tästä selostuksesta ymmärtää jotain, asia on nimittäin niin ja vaikea selittää. Ei tämän oikeasti pitäisi elämääni enää vaikuttaa, mutta todella härskiltä tuo totuuden vääristely tuntuu.
Kommentit (25)
Miksi sen vanhan kiusaajan blogia pitää mennä lukemaan? Saatko jotain tyydytystä siitä että hänellä menee huonosti? Ettet vain olisi sittenkin ollut se kiusaaja koulussa?
Elä nyt hyvä ihminen omaa elämääsi ja unohda ne lapsuuden white trash -kokemukset!
Sinä varmaankin karttelit häntä sen nälvimisen vuoksi ja hän sitten taas saattoi kokea sen karttelun kiusaamisena?
Nuo kuviot on aina kamalan monimutkaisia. Moni kiusaaja on kokenut itse olleensa myös kiusattu, kyse on loppujen lopuksi nokkimisjärjestyksestä, joka vaihtuu aika ajoin.
Tunnistan tämän kuvion koulusta. Todella usein käy niin, että oppilas sanoo/tekee jotain ilkeää toiselle, mutta kun hänelle itselle tehdään sitä samaa, niin alkaa valitus ja ilmoittelu siitä, miten häntä kiusataan.
Minäkin sain vielä nelikymppisenä kaveripyynnön yhdeltä kiusaajalta. Huvitti lähinnä, oli varmaan tunnistanut mun nimen lehdestä. Minulla menee hyvin, hänellä ei, se riittää minulle tästä asiasta, ei kiinnosta tietää hänestä mitään eikä ajatella häntä sen enempää. Suosittelen samaa.
Pyydä anteeksi. Ei savua ilman tulta.