Entinen koulukaveri vihjailee, että olin koulukiusaaja
Tätä on jatkunut vuosia, ja tunnen aina pahaa mieltä asiasta, kun hän tekee uuden ulostulon. Kerron vähän taustaa: olen kolmekymppinen nainen, ja olen tuntenut tämän entisen koulukaverini esikoulusta saakka. Olen ainut, joka oli hänen kanssaan samalla luokalla siitä aina yläasteen loppuun saakka. Fakta on, että tämä ihminen kiusasi minua koulussa. Ei mitenkään äärimmäisen pahasti tai julmasti, mutta herkkänä ja ujona lapsena otin mm. ne ulkonäköön kohdistuneet nälvimiset todella raskaasti, ja kärsinkin pahoista itsetunto-ongelmista aikuisikään saakka. Kiusaaminen oli sellaista tytöille tyypillistä, että oltiin "ystäviä", mutta oikeasti kiusattiin.
No, tämä koulukaveri (josta sittemmin tuli melkoinen ongelmatapaus alkoholi- ja huumeongelmineen jne.) on ollut jo vuosia aktiivinen bloggaaja ja muutenkin vahvasti läsnä sosiaalisessa mediassa. Hän on omaksunut siellä aivan täysin totuudesta poikkeavan roolin: häntä on kiusattu esikoulusta yläasteen loppuun saakka pääasiassa yhden tytön toimesta. Kiusaaminen on ollut ulkonäön nälvimistä (hän jopa toistaa niitä fraaseja, joita on itse sanonut minulle, väittäen että ne on sanottu hänelle!) ja myös fyysistä, eli väkivaltaa.
Uskon hänen ottaneen tämän roolin siksi, että hän saa sillä perusteltua ongelmaista elämäänsä. Ja sääliähän näillä tarinoilla saa hyvin. Minua tämä on loukannut pahasti, ja sen lisäksi tunnen, että hän on kääntänyt roolit sillä lailla päälaelleen, että minä olisin ollut se kiusaaja! Hän on puhunut kiusaajatytöstä, joka oli samalla luokalla esikoulusta yläasteelle (kuvaus joka sopii ainoastaan minuun), ja mm. kiusaajan harrastukset täsmäävät niihin, joita minä harrastin lapsena.
Olen seurannut hänen blogiaan pitkään, vaikka ei ehkä pitäisi. Pelottaa, minä päivänä hän menee niin pitkälle, että nimeää minut. Voisiko hän olla niin sekaisin? Tuntuu hurjalta, että joku voi vääristellä totuutta noin paljon omilla kasvoillaan, sillä tietenkin muutkin entiset luokkatoverimme tietävät totuuden. Olen loukkaantunut siitä, että hän väittää olleensa kiusattu, vaikka hän oli oikeasti se kiusaaja. Minä olin hänen pääasiallinen kohteensa, ja kaikki jotka tuntevat meidät, luultavasti ymmärtäisivät hänen teksteistään, että minua tässä ollaan kiusaajaksi väittämässä.
Toivottavasti tästä selostuksesta ymmärtää jotain, asia on nimittäin niin ja vaikea selittää. Ei tämän oikeasti pitäisi elämääni enää vaikuttaa, mutta todella härskiltä tuo totuuden vääristely tuntuu.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
kommentoi anonyymisti jotain "Hei *nimi*, kaikki sun kanssa samalla luokalla olleet kyllä tietää että ei sua kukaan kiusannut, sä kiusasit kaikkia t. *jonkun teidän luokkalaisen nimi*"
tai jos on pokkaa niin sano hänelle henk. koht asiasta jotain.
Henkilökohtaisesti en menisi hänelle puhumaan missään nimessä. Jos hän ottaisi vaikka nimeni esille niin sitten olisi pakko, mutta ei kai hän niin pitkälle kehtaisi mennä, ainakaan tähän mennessä ei ole sitä tehnyt.
Olen harkinnut kommentointia. Kerran testasin, että ainakin s-postiosoite pitäisi kommentoidessa antaa. Minulla ei ole mitään anonyymiä sähköpostia, joten juttu jäi sikseen. Hän ei kritisoivaa kommenttia tietenkään julkaisisi, mutta toki tällä tavalla hänelle itselleen selviäisi, että joku lukija tietää mistä on kyse...
Ap
No mikä blogi? Voin käydä kommentoimassa :D
Kerrotko että kenen blogista on kyse niin voidaan käydä kurkkaamassa?
Kunnianloukkaussyyte, jos nimellä blogissa kutsuu
Tunnetko entisiä koulukavereitasi vielä niin hyvin, että ottaisit kontaktia ja he voisivat omilla nimillään paljastaa totuuden blogin lukijoille? Ryhmässä on voimaa.
En usko, että hän nimeää sinua, koska sinulla olisi siinä vaiheessa jo hyvät ainekset nostaa syyte herjauksesta. Varsinkin kun todistajia löytyy... Tämä on näköjään hänen uusi keinonsa kiusata sinua.
Ne blogin lukijat, jotka uskovat hänen tarinoitaan, eivät onneksi sinua edes tunne. Ne taas, jotka tuntevat, tietävät hänen tarinansa valheeksi.
Tuommoinen valehtelija kyllä usein paljastaa itse itsensä. Tuskinpa yhteiset kouluaikaiset tuttavanne ovat ainoita, jotka tietävät hänen oikean kieron luonteensa. Varmasti muitakin ihmisiä hänen elämänsä varrelta löytyy, jotka tietävät kyseessä olevan häiriintyneen ihmisen. Ihmisiä, jotka ovat joutuneet samanlaisen kohtelun kohteeksi hänen osaltaan kuin sinä koulussa.
Gmailiin tekee anonyymin sähköpostiosoitteen minuutissa.
Vierailija kirjoitti:
Tunnetko entisiä koulukavereitasi vielä niin hyvin, että ottaisit kontaktia ja he voisivat omilla nimillään paljastaa totuuden blogin lukijoille? Ryhmässä on voimaa.
En usko, että hän nimeää sinua, koska sinulla olisi siinä vaiheessa jo hyvät ainekset nostaa syyte herjauksesta. Varsinkin kun todistajia löytyy... Tämä on näköjään hänen uusi keinonsa kiusata sinua.
Ne blogin lukijat, jotka uskovat hänen tarinoitaan, eivät onneksi sinua edes tunne. Ne taas, jotka tuntevat, tietävät hänen tarinansa valheeksi.
Tuommoinen valehtelija kyllä usein paljastaa itse itsensä. Tuskinpa yhteiset kouluaikaiset tuttavanne ovat ainoita, jotka tietävät hänen oikean kieron luonteensa. Varmasti muitakin ihmisiä hänen elämänsä varrelta löytyy, jotka tietävät kyseessä olevan häiriintyneen ihmisen. Ihmisiä, jotka ovat joutuneet samanlaisen kohtelun kohteeksi hänen osaltaan kuin sinä koulussa.
En minäkään oikeasti usko, että hän nimeäisi minua. Niin tyhmä ei kukaan voi olla. Entisiä koulukavereita en ole halunnut asialla häiritä, osittain siksikin että minua hieman hävettää kun olen joutunut uhriksi tällaisessa asiassa...
Tiedän kyllä (sen blogin perusteella), että tällä tyypillä menevät käytännössä kaikki ihmissuhteet pilalle tavalla tai toisella. Luulisi, että blogin muutkin lukijat aavistaisivat, että jotain mätää tässä on, ja kirjoittajassa itsessään jotain vikaa.
Kiitos te, jotka menisitte kommentoimaan puolestani! Olette ihania :) Ikävä kyllä en halua tässä paljastaa blogia, koska ko. kirjoittajahan voisi silloin hoksata, että minä olen täällä kirjoitellut. Vaikka onhan se mahdollista, että hän sattumalta tajuaa asian joka tapauksessa, jos av-palstalla viihtyy...
Ap
No voisiko olla niin, että olette olleet molemmat kiusaajia ja kiusanneet toisianne? Mitä jos hän oikeasti kokee niin?
Kyseessä on kuitenkin kaksi lasta. Vastuu on ollut aikuisilla, tuntuu oudolta että hän syyttää ongelmistaan toista lasta eikä niitä jotka kiusaamisesta olivat vastuussa.
Entäpä jos antaisit olla. Jos hän ei ole sinua henkilökohtaisesti nimennyt kiusaajakseen, ja jos et muuten ole hänen kanssaan missään tekemisissä minkään pakollisen assian takia, niin jatka sä vaan omaa elämäänsä ja anna kyseisen ihmisen olla. Sille, mitä hän on ja tekee, sä et oikein mitään voi, mutta se, annatko sen vaikuttaa omaan elämääsi, on ainoa asia jolle jotain voit.
Ihan hyvä kohta elämässä alkaa sitä itsetuntoa kasvattamaan. Ja tää on sitten ihan positiivisella sävyllä sanottu.
Vierailija kirjoitti:
No voisiko olla niin, että olette olleet molemmat kiusaajia ja kiusanneet toisianne? Mitä jos hän oikeasti kokee niin?
Kyseessä on kuitenkin kaksi lasta. Vastuu on ollut aikuisilla, tuntuu oudolta että hän syyttää ongelmistaan toista lasta eikä niitä jotka kiusaamisesta olivat vastuussa.
Heh, juu - minun lapsuudenaikaisella sanavalmiudellani ei ollut mahdollista edes yrittää puolustautua, saati sitten hyökätä muita vastaan. Ja hänhän väittää että häntä on jopa pahoinpidelty!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, juu - minun lapsuudenaikaisella sanavalmiudellani ei ollut mahdollista edes yrittää puolustautua, saati sitten hyökätä muita vastaan. Ja hänhän väittää että häntä on jopa pahoinpidelty!
Ap
Ok, no mitä jos lopetat hänen bloginsa seuraamisen? Se tuo sinulle selvästi pahaa oloa.
Vierailija kirjoitti:
Onko kyseessä Chicago Iida?
Ei, ei kukaan noin tunnettu.
Ap
Mulle kävi äskettäin ihan sama juttu, tämmöinen luokan mean girl kiusaaja lisäsi mut fb kaveriksi ja katsoin sivuiltaan että hän väittää olleensa itse koulukiusattu. Olin itse pahasti oikeasti koulukiusattu, myös tämän tytön toimesta. Kerran kostin ehkä neljännellä luokalla tälle tytölle hänen jo ekalta luokalta alkaneet ilkeilyt, kirjoitin haukkumaviestin josta jäin sitten kiinni. Kävi tietysti niin että vain minä jouduin kärsimään seuraukset ja pyytämään anteeksi. Kiusaajatyttö sai jotain hymypatsaitakin vaikka oli aina mulle tosi ilkeä. Kiusaaminen paheni yläasteella ja tää tyttö oli aina täysillä mukana. Nykyään itkee krokotiilin kyyneliä kokemastaan kiusaamisesta. Olin kyllä pöyristynyt kun se kaveripyyntö tuli. Ajattelin ensin että pyytää anteeksi, mutta sitten näin että esittääkin uhria. Juu, oli hän uhrini sen yhden kerran, jolloin itkien pahoittelin sitä haukkumistani. Minä en ujona uskaltanut kertoa opettajille sitä hänen aiempaa kieroiluaan koskaan. Nykyään esittää pullantuoksuista kotiäitiä. Ehkä uskoo itse oikeasti valheensa nykyään? Uskoisin että jos on oikeasti koulukiusattu, ei todellakaan pyytele kiusaajia kavereiksi, kyllä niitä ilkimyksiä yrittää vältellä parhaansa mukaan ja elää vaan omaa elämää turvassa aikuisena.
Onneksi omalla kohdalla läheiset tietää totuuden ja muistaa kyllä millainen tuo kiusaaja oli. Totuuden vääristelystä on hyötyä lähinnä hänen omassa elämässään varmaan. Valehtelu voi olla narsistinen defenssi, varsinkin jos on omia lapsia ja haluaa heille hyvää olisi tekopyhää myöntää totuus omasta käytöksestä.
Tunnen kaksinaamaisen ihmisen, joka tekee tuota samaa. Ensinnäkin on kova syyttelemään, mikä jo itsessään ihmetyttää, että kehtaa omalla naamallaan syytellä muita aina ja ties mistä. Mutta sitten vielä ne syytökset kohdistuu muissa niihin ominaisuuksiin mitkä ovat hänessä itsessään ongelma.
Se menee jo ihan naurettavuuksiin miten haukkuu muita syytteleviksi eikä näe, että hän itse on ainoa, joka sitä tekee.
Unohda koko ihminen ja blogi elä omaa elämääsi ajattelematta koko asiaa. Vaikka hän oikeasti kokisikin että sinä häntä kiusasit, ei sille enää jälkikäteen mitään mahda.
Minä sanoisin, että älä tee mitään ellei sinun nimeäsi suoraan sinne blogiin tule. Sitten kunnianloukkaussyyte. Minua ainakin pelottaa sen verran nuo huumetyypit, kun ne voi tehdä ihan mitä tahansa huumepäissäni, että antaisn asian olla ja eläisin omaa elämääni.
kommentoi anonyymisti jotain "Hei *nimi*, kaikki sun kanssa samalla luokalla olleet kyllä tietää että ei sua kukaan kiusannut, sä kiusasit kaikkia t. *jonkun teidän luokkalaisen nimi*"
tai jos on pokkaa niin sano hänelle henk. koht asiasta jotain.