Mistä tietää, haluaako lapsia vai ei?
Pitäisi päättää, alkaako edes yrittämään. Miehelle "ihan sama", kumpi tahansa vaihtoehto sopii. Ennen häntä en halunut lapsia. Sitten, kun aloimme seurustella, haaveilin perheen perustamisesta hänen kanssaan, mutta enää en tiedä. Jossain välissä tuo tarve alkoi hiipua ja kadota. Etenkin, kun mahdollisuus tulla raskaaksi on normaalia huonompi. Kaipa se, jos toistakymmentä vuotta on yhdessä, eikä toisella ole mitään suurta tarvetta jälkikasvuun, mikä ruokkisi "toivetta". Hän on silti ainoa ihminen, jonka kanssa voisin edes kuvitella lapsia hankkivani. Että mistä sen tietää, kannattaako lapsia hankkia vai ei?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on lähinnä huonoja kokemuksia omasta lapsuudestani. En tiedä pystyisinkö olemaan parempi äiti, kuin oma äitini oli, sillä minulla ei tunnu olevan äitiysviettiä. Mietin myös inhoaisinko lasta ja haluaisin kontrolloida kaikkea hänen tekemisiään, kuten oma äitini. Ap
Kuulostaa että oma kasvuprosessisi on kesken. Raskausaikana ehtii kyllä käydä terapiassa.
Jos äidillä ei ollut äitiysviettiä, miten halusi kontrolloida kaikkia tekemisiä? Miten äitiys eroaa kontrolloinnista? Eroaa mutta jos Ap tiedät vastauksen, tuskin toistat samaa?
Minä tiesin jo hyvin nuorena, ei ole koskaan tarvinnut arpoa tuollaista. Ei tästä AP:lle tietenkään apua ole, pahoittelut siitä. Ehkä se auttaa, jos vierailette usein jonkun lapsiperheellisen tutun luona ja seurailette sopisiko teillekin?
Haluatko kantaa kokonaisvaltaisen vastuun toisesta ihmisestä vähintään 18 vuoden ajan ja senkin jälkeen todennäköisesti tukea ja auttaa monella tavalla?
Haluatko ensimmäiset vähintään kuusi vuotta tehdä lähes kaiken toisen ihmisen puolesta, olla sidottu kotiin, valvoa öitä, kuunnella huutoa ja kiukuttelua päivittäin?
Oletko valmis ottamaan riskin, että mies, jolle asia on "ihan sama", ei osallistukaan lapsesta huolehtimiseen, vaan olet käytännössä yh, vaikka asuisitte yhdessä? Tai siihen, että mies lähtee kokonaan, kun totuus lapsiperhe-elämästä lyö päin näköä?
Onko sinulla tukiverkkoja tai varaa palkata hoitoapua, jos/kun haluat omaa ja/tai parisuhdeaikaa ilman lasta?
Jos voit vastata näihin kaikkiin kysymyksiin kyllä (ollen rehellinen itsellesi), siitä vain yrittämään. Muussa tapauksessa lienee viisainta jättää väliin.
Mä en ole koskaan tiennyt varmasti. Yksi lapsi on, valtavan rakas tietenkin, mutten edelleenkään tiedä haluaisinko. Hän oli suostumukseni "No okei, yksi". Olen siis ollut naimisissa ehdottomasti lapsia haluavan miehen kanssa ja viimeiset 20 vuotta ehdottomasti lapsia haluamattoman miehen kanssa. Itsestäni en ole sitä ehdottomuutta koskaan löytänyt kumpaankaan suuntaan. Keikkailen synnyttäneiden osastolla, ja tuoreiden vanhempien näkeminen herättää lähinnä myötätuntoa, se vähän yllätti.