Voiko joku kertoa, mikä siinä on röyhkeää ja epäreilua, jos bussiin astuu lippua ostava asiakas ennen matkakorttilaisia?
Kun en ole ymmärtänyt, miksi niiden matkakorttilaisten pitäisi päästä ensin sisään bussiin vai pelkääkö ne, etteivät mahdu/ehdi enää sisään? Minulla on matkakortti ja menen sisään sitten, kun on vuoroni jonossa.
Kommentit (11)
En minäkään tajua. Miksi matkakorttilaisilla olisi muita suurempi oikeus saada esim. istumapaikka?
No, ei se ole röyhkeää ja epäreilua. Kyllä sinne bussiin saa nousta omalla vuorollaan. Mutta on se toisaalta vähän tyhmää, että 10 matkakorttilaisen pitää odottaa, että sille yhdelle myydään lippu. Siihen lipun myymiseen kun menee sama aika kuin siihen, että ne kaikki 10 näyttävät matkakorttiaan lukijalle. Kaikista tyhmintä on, jos se lipunostaja seisoo käytävällä tiellä niin, että matkakorttilaiset eivät pääse hänen ohitseen.
Ei siinä mitään, jos se lipunostaja väistää takana tulevia, jotta lastaus tapahtuu nopeammin.
Itse jättäydyn tarkoituksella jonon hännille jos tarvii korttia ladata, selkeästi itseäni vanhemmat vaikka sitten viiton menemään ennen itseäni jos eivät muuten ymmärrä kohteliaisuutta.. Mutta välillä kun rahalla kulkee jos ei oo tarvetta ostaa korttia niin en tunne olevani sen alempiarvoisempi bussimatkustaja.
Off topic mutta... Ei pysty ymmärtään näitä "rynnijöitä" (tyyliin suurin osa bussimatkustajista miinus mä) jotka punkee vaikka väkisin sinne bussin ovelle vaikka siinä olis jo jonomuodostelmaa, tänään taas ois tehny mieli läksyttää pariakin rouvaa... Chill out oikeesti!
Niin.. En mä voi tietää kellä on kortti ja kuka ostaa. Se ja sama.
Jos itse joudun ostamaan, niin en mene ensimmäisten joukossa, vaan odotan kiireisempien menon ensin.
Fiksut matkustajat ostavat lippunsa ja päästävät muut matkustajat kulkemaan ohitseen.
Pahimpia ryysääjiä ovat nuoret, jotka istuvat ensin bussipysäkin istumapaikolla vanhusten seistessä - ja ryntäävät seuraavaksi inva- ja vanhuspaikoille istumaan... Huono kasvatus ja NOLOA käytöstä.
Miksei sitä rahaa voi ottaa valmiiksi, jos aikoo ostaa lipun. Usein siinä ruvetaan etsimään lompakkoa, ja kaivellaan taskuja, kun kuskilla ei ole rikkoa 50 e seteliä. Tuskin se tulee yllätyksenä.
Jos on kolikot valmiina, niin lipun ostaminen ei lopulta ole yhtään sen enempää aikaavievää tapahtuma kuin kortin piippaus. Heität kolikot kuskille, kuski tulostaa lipun ja jopa mahdolliset vaihtorahat ehtii antaa kuitin tulostuessa.
Sitten jos pötkössä tulee 10 kortin piippaajaa niin ei se jonokaan mitenkään erityisen nopeasti liiku. Keskiosassa voi olla tunkua (vaunut, rollaattori) ja se hidastaa jo piipanneita jotka pyrkivät takaosaan. Näin ollen kuskin kohdalla seisova tukkii joka tapauksessa piippauspaikan eikä jonossa takana oleva pääse piippaamaan ennen kuin jono liikkuu.
Vierailija kirjoitti:
Bussi ei pääse yhtään nopeammin matkaan oli se lipun ostaja sitten ensimmäinen tai viimeinen.
Bussin lähtemisajalla ei ole minulle merkitystä. Sisäänpääsyllä sen sijaan on - huonolla säällä. Kuvitellaan, että pysäkillä on vaikka kymmenen ihmistä, joista yksi aikoo ostaa lipun. Jos ne yhdeksän lipullista saavat mennä sisään ensin, he vilauttavat korttinsa laitteelle parissa sekunnissa. Näin viimeisin pääsee sisään sateelta noin puolessa minuutissa.
Sen sijaan jos se lipun ostaja tukkii käytävän ja ryhtyy kaivamaan lompakkoaan, haastattelemaan kuskia bussin reitistä ja sopivimmasta poistumispysäkistä ensimmäisenä, kaikki muut yhdeksän joutuvat seisomaan sateessa useamman minuutin.
Pienet on ongelmat. Pukeudu sään mukaan ja odota.
Jep, en ymmärrä minäkään. Vanhukset päästän jonossa ohi, että ehtivät varmasti penkille ennen kuin kuski lähtee matkaan. Joskus lentelevät pitkin käytävää kun kuski kaasuttaa pysäkiltä ja eivät ole ehtineet istumaan.
Mutta sitä en ymmärrä miten joitakuita voi ottaa päähän jos rahalla maksava menee ensin. Bussi ei pääse yhtään nopeammin matkaan oli se lipun ostaja sitten ensimmäinen tai viimeinen.