Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei suomenruotsia syntyvän vauvan kuullen

Vierailija
01.12.2016 |

Tv-tähti lähetti suomenruotsalaisen kätilön ulos synnytyshuoneesta.
Näin suvaitsevaisuuden suurvallassa.
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-2000004887702.html

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo oli kyllä niin tyhmä juttu, asiasta on 30v ja isukki ei ymmärtänyt murretta.

Ehkä lapsen syntymäpäiville sopiva juttu, jossa isä kertoo kuinka hermostunut oli.

Vierailija
2/11 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä moni mainosti pakkoruotsi ketjuissa pärjäävänsä mainiosti kouluruotsilla ruotsalaisten kanssa ja ampuivat alas ne jutut, jossa suomenruotsalainen oli sanonut alkaneensa käyttää työasioissa muumiruotsin sijaan englantia, koska muuten sai osakseen epäasiallista kohtelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsisikö Suomessa tuore isä vapaaksi ennen lapsensa ripillepääsyä, jos alkaisi valikoimaan synnytyshenkilökuntaa etnisin perustein.

Vierailija
4/11 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä moni mainosti pakkoruotsi ketjuissa pärjäävänsä mainiosti kouluruotsilla ruotsalaisten kanssa ja ampuivat alas ne jutut, jossa suomenruotsalainen oli sanonut alkaneensa käyttää työasioissa muumiruotsin sijaan englantia, koska muuten sai osakseen epäasiallista kohtelua.

Mä en ole ko juttua lukenut, muta oma kokemus on kyllä aivan päinvastainen... jos ruotsalaiselle kollegalle selviää, että pärjään duunikeskustelut ruotsiksi, ruotsilla mennään siitä eteenpäin. Suorastaan innostuvat. Korkeintaan ihmettelevät, että miksi ihmeessä me käytetään aikaa koulussa ruotsin (toinen marginaalikieli maailmassa) opiskeluun. Ja ihan putipuhdasta muumiruotsia puhun, paitsi kieliopillisesti virheellistä.

Vierailija
5/11 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsalaiset ei syrji ketään koskaan suomalaisia ei lasketa olihan meillä vuosia sama kuningas ja suomen hakkapeliitat raiskasi puoli Eurooppaa.

Vierailija
6/11 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mehän emme tiedä oliko tuo kätilö todella suomenruotsalainen vai  vai jotenkin puutteellisesti ruotsia puhunut suomalainen. Olen huomannut että Ruotsissa suomenruotsalainen tarkoittaa usein Ruotsissa asuvaa suomalaista ! 

Vierailija
7/11 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ymmärtänyt että suomenruotsia pidetään outona mongerruksena Ruotsissa. Suomenruotsi on ruotsia suomalaisella aksentilla joten ruotsinruotsalaisten on varmasti vaikea ymmärtää tönkösti lausuttua äidinkieltään.

Vierailija
8/11 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli töissä lukion jälkeen Ruotsissa ja aloitti opiskelutkin siellä 80 luvulla vaihtoi Åbo akedemiin, mutta on nykyään äärimmäisen ruotsinkielen vastainen.

Isäni jutteli että miettivät minun laittamista jopa ruotsinkieliseen päiväkototiin , äiti ei antanut vaikka olisi ollut hänelle helpompaa

Vierailija
9/11 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin suklaa tehtaassa työssä itse 80 luvulla ja opin 18 vuotiaana opin että suomalaiset ei ole ihmisiä edes.

Vierailija
10/11 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisia on pidetty hyvinä työntekijöinä ruotsissa, aikanaan 60-luvulla lähti pilvin pimein ihmisiä ruotsiin. 

Vierailija
11/11 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisia on pidetty hyvinä työntekijöinä ruotsissa, aikanaan 60-luvulla lähti pilvin pimein ihmisiä ruotsiin. 

Määrällä korvattiin laatua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan