Kalorien laskemisesta, auttakaa tyhmää!
Jos kalorimäärä pysyy tavoitteen sisällä, onko väliä laihtumisen kannalta paljon syödystä ruuasta on proteiiniä, hiilareita tai rasvoja? Onko sillä kilojen karisen suhteen siis mitään merkitystä, vaan ainoastaan ja puhtaasti vain kalorimäärällä eli kuinka paljon saat energiaa ja kuinka paljon kuluttaa?
Olen reilun kuukauden ajan nyt laskeskellut kalorimääriä. Ruokailutottumuksia en ole sen kummemmin muutellut, mutta totta kai sitä turhaa syömistä on jäänyt pois ym. kun olen pitänyt huolta että kaloritavoite päivässä/viikossa ei ylity. Mutta nuo "makrot" eli viitearvot siitä kuinka paljon hiilareita, proteiiniä tai rasvoja ruoan pitäisi sisältää päivässä ylittyvät tai alittuvat lähes päivittäin. Tiedän, että olisi varmasti terveellisempi syödä niiden mukaan ja että tietyt ruuat auttavat pitämään nälkää loitolla jne. mutta tällä hetkellä ei vielä riitä puhti sellaisiin muutoksiin, ensin opettelen syömään näin säännöllisesti ja ainoastaan tarpeeseen, jättäen napostelut pois ym.
Kommentit (10)
On. Kehosi käyttää eri ruoka-aineita eri tavalla hyödyksi. Voi sitä laihduttaa vaikka karkkia syömällä kun kalorit pitää miinuksella, mutta kyse onkin siitä, mitä haluat lopputuloksen olevan. Itse nuorena ja tyhmänä laihdutin itsestäni ns. laihan läskin väärillä valinnoilla.
Kalorit merkkaa laihtumisessa. Pikkuhiljaa yrität opetella syömään ravintoaineet myös oikeissa suhteissa.
Laske nyt ainakin sen verran, että saat proteiinia ainakin yli 60 grammaa. Tähtää vaikka 80-90 grammaan mielellään, ettei tule jatkuva näläntunne.
Oon vähän samassa tilanteessa. Ruokavalioni on ollut niin paska, että tämäkin tuntuu suurelta muutokselta kun laskee kaloreita. Pikkuhiljaa sitten tavoitteena alkaa katsoa muitakin juttuja kuntoon...
No eihän ole järkeä laihtua epäterveellisesti, joten totta kai on.
Laihtumisen tarkoitushan ei ole menettää kiloja kehon painosta - kuten monet virheellisesti luulevat - vaan menettää kehosta ylimääräistä rasvaa niin ettei lihasmassa vähene.
Lisäksi kehon laihtuminen ei ole mikään automaatti, jonne syötetään tietty määrä kaloreita ja varma määrä pudotettuja kiloja tulee ulos. Keho kun ei ole laite. Kehohan käsittelee ne kalorit omiin tarkoituksiinsa ja käyttää aineenvaihduntaa siihen mekanismina. Aineenvaihdunnan kannalta on eroa siinä tuleeko kalori rasvasta, hiilarista tai proteiinista. Ylipainossa keskeinen hormoni on insuliini: sen ylituotanto lihottaa ja ylitoimintaan vaikuttaa etenkin tietyt nopeat hiilihydraatit ka korkean glykeemisen indeksin omaavat ruoat.
Tärkeää olisi siis nimenomaan vähentää insuliinia lisääviä ruoka-aineita (sokeri, valkoinen vehnä, yms.) jos haluaa laihtua. Jos syö 200 kalorin edestä tuoretta kurkkua tai pussin karkkia on siis ihan eri asiaa laihtumisen kannalta.
Ongelma on vielä siinä, että jatkuva huono ruokavalio joka ylläpitää korkeaa insuliinineritystä muuttaa kehon aineenvaihduntaa. Kyllä, juuri sitä kokonaissysteemiä, joka hoitelee sen ruan sulattamisen ja hyväksikäytön.Muutos tarkoittaa, että keho alkaa varastoida enemmän rasvaa, hidastaa aineenvaihduntaa ja lisää ruokahalun tunnetta. Eli just päinvastoin kuin se, mitä laihduttajana yrität saavuttaa.
Tutkimusten mukaan vähähiilihydraattisella dietillä palaa siksi enemmän kaloreita kuin vähärasvaisella.
Yhteenvetona siis ei ole järkeä laskea millin tarkkaan kaloreita, vaan muuttaa ruokavalion laatua. Ei tarvitse välttää pelolla kaikkia hyviä rasvoja. Korvaat huonot hiilihydraatit hyvillä, etkä liioittele täysjyväpastan yms. määrää. Pidä korkeaglykeemisten hiilarien määrä vähäisenä. Laihduttajalle on tärkeää myös antaa keholle kaikki sen tarvitsemat ravintoaineet, joten yksipuolinen "syönpä tässä 1200 kalorin edestä suklaapatukoita koko päivän ja laihdun" on erittäin huono taktiikka ja kapsauttaa sut ojasta allikkoon.
Niin lisään edelliseen (6) kalorien laskemista kannattaa harrastaa jonkin aikaa, ihan vaan sen takia että alkaa hahmottaa ruokien kaloripitoisuutta.
Mutta kaloreihin ei kannata tuijottaa liikaa. Kukaan terve ihminen ei ole koskaan lihonut syömällä liikaa lehtisalaattia, tomaatteja tai pinaattia.
200 kcal saadakseen pitää syödä parisen kiloa tuoretta kurkkua!
Ei kannata proteiinia jättää vähälle. Et halua menettää lihasta, vaikka vaaka näyttäisi kivempaa lukemaa. Kun mä laihduin, niin peppu näytti ihan roikkuvalta rusinalta. Voihan se kai johtua ihon roikkumisestakin...
Mulla monesti jää nuo proteiinitavoitteet mataliksi, nyt oon koittanut ostaa esim. maitorahkaa ym. että saisin enemmän proteiineja mutta vaikeeta on. (varsinkaan kun vatsa ei taho kestää mitään maitotuotteita, vaan olen jo vuosia sitten vaihtanut soijaan/kauramaitoon.) Mulla on hirvee tapa ollut napostella ja syödä herkkuja joka päivä tai sitten ihan perusruokaa mutta liian suuria annoksia, nyt oon saanut ne kuriin ilman mitään suurempia ongelmia.
Nälän kanssa mulla ei ole ollut ongelmia, ja oon ihan hyvin voinut syödä koska tavoitteenani ei ole laihtua nopeasti kiloja pois vaan pikkuhiljaa. Kananmuniakin oon syöynyt välillä koska niissä on paljon proteiinia, mutta eipä niitäkään saa syödä kovin monta viikossa. Painoa on kyllä pudonnut jo useampi kilo mutta täytyy alkaa siis kiinnittämään enemmän huomiota mitä syö, en halua menettää mun lihaksia...
Vinkkejä otetaan siis vastaan..
Kiitos kaikille vastauksista, mulle tyhmällekkin vähän selkeni jotain asioita.
ap
Tokihan sillä on väliä. Ja silläkin, miten nämä aineet painottuvat ja mihin aikaan ja missä järjestyksessä niitä nautit.