Onko sinusta ok valittaa ongelmistaan jatkuvasti?
Meillä oli opiskelijakaveripiirissä ihminen, jolla oli monia pieniä sairauksia, ei siis mitään hengenvaarallista, mutta jatkuvia oireita aiheuttavia sairauksia ja vaivoja. Hän valitti sairauksistaan joka kerta kun tapasimme porukalla.
Osa meidän kaveripiiristä oli salaa sitä mieltä, että hänen valittamisensa oli itsekästä ja törkeää, koska hän veti sillä muiden fiilikset alas. Osa sanoi hänelle suoraan, että hän lopettaisi valittamisen, jolloin syntyi riitelyä. Osa katkaisi häneen välit kokonaan. Porukkamme hajosi ajan mittaan luonnollisesti, kun muutimme eri kaupunkeihin.
Nyt jälkeenpäin olen miettinyt tätä asiaa. Minua itseäni kaverin valittaminen ei koskaan häirinnyt tuhottomasti enkä koskaan ajatellut sitä siitä näkökulmasta, että onko se ok vai ei. Minusta valittaminen kuului tavallaan pakettiin, olihan hän sairas. Olen itse niin passiivinen persoona, etten ikinä ottanut kantaa suuntaan enkä toiseen. Olin superdiplomaattinen ja suhtautuin ymmärtävästi kaikkiin.
Miten tuollaiseen tilanteeseen pitää suhtautua? Saako ongelmistaan valittaa? Missä raja menee? Onko edes mitään rajaa?
Kommentit (5)
Kyllä huomaavaisuus on paikallaan eli jos enemmistö ei halua kuunnella hänen valitusta, on ihan oikein pitää valitukset nollissa tai sitten valittaa niille, jotka jaksavat kuunnella esim. terapeutille.
Jokaisella on omia huolia ja vastoinkäymisiä. Oli aika rankkaa kuunnella erään puolitutun valitusta äitinsä flussasta, kun oma äiti makasi sairaalassa teholla. En tietenkään kertonut tästä puolitutulle, kun mielestäni näin henkilökohtaiset asiat kuuluvat vain lähipiirille, jotka sitten tsemppasivat ja antoivat tukea.
Jatkuva valittaminen voi olla kuuntelijalle raskasta vaikka itse valittajalle tuo helpotusta kun saa purkaa asioitaan. On vähä vaikea juttu /:
Kyllä valittaa saada pitää. Eiks jeh?
Ihmiset jakaantuvat niihin, joiden mielestä valittaminen on hyödyllistä, ja niihin, joiden mielestä se on vain rasittavaa. Ensin mainitun ryhmän tulisi valittaa vain keskenään, ja säästää meidät muut ruikutukselta.
up