Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten väkivaltaisesta suhteesta voi selviytyä? Nettiturvakoti päivystää ke klo 19-21

29.11.2016 |

Oletko kokenut tai itse käyttänyt lähisuhteessasi väkivaltaa? Mietitkö, miten väkivallasta voi selviytyä? Miten suhteesta uskaltaa lähteä? Voiko väkivaltainen ihminen muuttua? Millaista apua on saatavilla? Kuka voi mennä turvakotiin? Jätä kysymyksesi kommentteihin. Nettiturvakodin asiantuntijat Tuulia Kovanen ja Satu Keisala vastaavat kysymyksiin keskiviikkona 30.11. klo 19–21.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten erotessa salataan uudet yhteystiedot pomminvarmaksi? Onko turvakielto ainoa vaihtoehto? Onko turvakieltoa mahdollista saada, vaikka ei olisi esittää todisteita sen tarpeellisuudesta?

Vierailija
2/37 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mitään merkkejä joista voisi päätellä että mies on luultavasti väkivaltainen, ennen kuin parisuhdeväkivalta pääsee edes alkamaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten selvitä,kun lasten takia joutuu yhä tapaamaan väkivaltaista eksää? Lapsille ollut aina väkivallaton,mutta välillä yhä haku- ja vientitilanteissa keskustelu kärjistyy ja väkivallan uhka painaa mieltä.

Vierailija
4/37 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhde päättyi väkivaltaan ja pois lähtö oli elämäni paras päätös. Silti ikävöin ja mietin yhteenpalaamista. Mies sanoo ettei ole aiemmin ollut väkivaltainen vaan minun vaikea luonne aiheutti sen. Voiko tämä pitää paikkansa? Olen tulinen luonne ja paha suustani sen myönnän. Mies haluaa yrittää vielä, jos muutun.. mitä teen ja mihin uskoa?

Vierailija
5/37 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko mies tehdä rikosilmoituksen parisuhteessa tapahtuneesta naisen tekemästä pahoinpitelystä? Suhtaudutaanko tuollaiseen asetelmaan vakavasti?

Vierailija
6/37 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies voi tehdä rikosilmoituksen kohtaamastaan väkivallasta, ja se otetaan vakavasti vaikka tekijä olisikin nainen.

Vierailija
7/37 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suhde päättyi väkivaltaan ja pois lähtö oli elämäni paras päätös. Silti ikävöin ja mietin yhteenpalaamista. Mies sanoo ettei ole aiemmin ollut väkivaltainen vaan minun vaikea luonne aiheutti sen. Voiko tämä pitää paikkansa? Olen tulinen luonne ja paha suustani sen myönnän. Mies haluaa yrittää vielä, jos muutun.. mitä teen ja mihin uskoa?

Voi olla mahdollista että mies ei ole muissa suhteissaan ollut väkivaltainen.

Aikaisemmat puolisot ovat saattaneet olla hyvin alistuvia, esimerkiksi.

Sinun kanssasi mies on kuitenkin ollut väkivaltainen, ja vaikka sinä sanoisit mitä, on mies vastuussa omista teoistaan (aivan kuten sinäkin olet omistasi).

Lopettaisin yhteydenpidon mieheen jos puheet ovat edelleen "sinun pitäisi muuttua"-tyyppisiä, koska ei se sinun muutoksesi muuta miestä.

Muutos on molempien asia, aivan kuten riidatkin.

Vierailija
8/37 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mitään merkkejä joista voisi päätellä että mies on luultavasti väkivaltainen, ennen kuin parisuhdeväkivalta pääsee edes alkamaan?

Tarve kontrolloida toista: kaikenlainen arvioiminen, arvostelu ja nimittely.

Ajatustestinä voi miettiä vaikka sitä että voiko samalla tavoin menetellä esimerkiksi työkaverin kanssa.

Vierailija
9/37 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarve kontrolloida toista: kaikenlainen arvioiminen, arvostelu ja nimittely.

Ajatustestinä voi miettiä vaikka sitä että voiko samalla tavoin menetellä esimerkiksi työkaverin kanssa.

Minusta jo tuo on henkistä väkivaltaa. Onko mitään merkkejä jotka edeltävät henkistä väkivaltaa? Että voisi parhaassa tapauksessa jopa osata välttää tutustumista väkivaltaisiin henkilöihin ja ei vahingossa etenisi suhteeseen sellaisen kanssa.

10/37 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin pystyt hillitsemään kärkästä kieltäsi jos rehellisiä ollaan. Sanavarasto pikemminkin on kehittymään päin.

11/37 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla mahdollista että mies ei ole muissa suhteissaan ollut väkivaltainen.

Aikaisemmat puolisot ovat saattaneet olla hyvin alistuvia, esimerkiksi.

Sinun kanssasi mies on kuitenkin ollut väkivaltainen, ja vaikka sinä sanoisit mitä, on mies vastuussa omista teoistaan (aivan kuten sinäkin olet omistasi).

Lopettaisin yhteydenpidon mieheen jos puheet ovat edelleen "sinun pitäisi muuttua"-tyyppisiä, koska ei se sinun muutoksesi muuta miestä.

Muutos on molempien asia, aivan kuten riidatkin.

Vain toinen puoliso voi olla syyllinen väkivaltaan ja vain toinen puoliso voi olla syyllinen riitaan. Ei ole mitään kollektiivista syyllisyyttä. Riitaan riittää yksikin ihminen. On vain tapa esittää asia niin että riitaan tarvitaan kaksi osapuolta. Näen että tämä ei ole ihan reilua kun tosiaan riitaan riittää yksikin osapuoli.

Vierailija
12/37 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eronnut narsistisesta puolisosta, joka käytti minuun henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Miten auttaa lapsia jotka kärsivät tavatessaan isää? Isä käyttää henkistä väkivaltaa lapsiin jota on vaikea oikeudessa todistaa että saisi valvotut tapaamiset? Isä puhuu taitavasti ihmisiä ympärilleen valehdellen asioita sujuvasti ja kääntää mustan valkoiseksi, mikä hankaloittaa asioiden käsittelyä.  Minä olen jo henkisesti voiton puolella tässä eksän taistelussa, mutta miten auttaa lapsia jotka ovat vielä liian pieniä ymmärtämään isänsä käytöstä? Lapsetkin kyllä tiedostavat jollain tavalla ettei isä ole ihan normaalia ja sellainen kuin muut isät.  Miten pääsee eroon pelosta?  Pelkään aloittaa uutta suhdetta, kun takana on hyvin ikävä kokemus parisuhteesta. Mistä saa apua ja minkalaista?

Vierailija
13/37 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä voin tehdä kun 8-vuotias poikani on väkivaltainen erityisesti minua kohtaan mutta myös siskoa ja isäänsä kohtaan? Yritän viedä pojan ulos kun raivokohtauksi alkaa mutta sielläkin lyö potkii ja puskee päällä. Usko perheeseen alkaa mennä enkä kohta enää jaksa yrittää rauhoitella poikaa.

Vierailija
14/37 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä olenko henkisesti väkivaltaisessa suhteessa, miten saan selvyyden asioista? Pelkään tulleeni vähän hulluksi. Tällaista ongelmaa ei ollut ennen suhdetta. Tuntuu etten enää ole varma siitä, mikä on täysin totta ja mikä kuvitelmaa. Tai että mitkä asiat ovat minun vikani. Mies ei koskaan esim huuda tai nimittele. Ehkä hän on normaali ja minä seonnut. Hän on mielestäni kyllä melko mustasukkainen ja omistushaluinen.

Itsetuntoni on laskenut häiden jälkeen, sitä ennen tunsin olevani ihana ja kaunis, nyt ruma ja lihava. Välillä tiedän olleeni eron partaalla ja keskustellutkin asiasta miehen kanssa, mutta outoa kyllä en enää muista kaikkea, mnulta tuntuu menneen muisti ihan vaikka viime kesän tapahtumista ja tuntuu kuin joku muu olisi elänyt sitä elämää enkä minä. Taidan olla outo. Tällaista ei ole ollut minulla ennen ja olen kuitenkin jo yli kolmikymppinen.

Vierailija
15/37 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama tietysti naisia koskien, ihan tasa-arvon vuoksi. Ja jo senkin takia, ettei homma mene miehiä leimaavaksi, sukupuoleen kohdistuvaksi vihapuheeksi.

Sitä paitsi parisuhdeväkivalta, vastoin yleistä luuloa,  menee kutakuinkin "fifty-fifty" miesten ja naisten välillä.

Miesten kokemasta väkivallasta jää varmasti paljon tilastojen ulkopuolellekin, sillä mieshän ei saa valittaa, ja etenkin naisten "läpsyttelyä" ei etenkään voida laskea.

16/37 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain tilanteissa oman turvallisuuden takaamiseksi voi joutua salaamaan yhteystietonsa. Tähän on olemassa muutamia vaihtoehtoja.

Kevyempi luovuttamiskielto onnistuu Väestörekisterijärjestelmässä. Kiellon voi tehdä osoitteessa: http://www.suomi.fi/suomifi/suomi/asioi_verkossa/lomakkeet/maist_vrk4_9…

Toinen vaihtoehto on pyytää maistraattia määräämään, ettei uhatun henkilön kotikunta- tai osoitetietoja saa antaa muille kuin viranomaisille. Tämä on mainitsemasi turvakielto. Tietoja ei luovuteta yksityisille henkilöille tai yrityksille. Viranomaiset saavat tiedot ainoastaan, jos heillä on erityinen virkatehtävään liittyvä syy. Turvakiellossa on hyvä huomioida, että ne tahot, joilla on ollut jo aikaisemmin henkilön yhteystiedot, eivät tiedä poistaa sitä järjestelmistään, jos henkilö itse ei siitä ilmoita. 

Jos sinulla on perusteltu syy epäillä oman tai perheesi turvallisuutta, maistraatti voi pyynnöstäsi määrätä, ettei henkilöllä on perusteltu syy epäillä oman tai perheensä turvallisuuden olevan uhattuna, maistraatti voi pyynnöstäsi määrätä, ettei tietojasi saa antaa väestötietojärjestelmästä muille kuin viranomaisille.

Maistraatti edellyttää turvakiellon hakijalta kirjallista, perusteltua pyyntöä tai ainakin käyntiä virastossa. Turvakieltomääräys voi ensimmäisellä kerralla olla voimassa enintään viisi vuotta. Sitä voidaan jatkaa kaksi vuotta kerrallaan.

Aiheesta voi lukea lisää Rikosuhripäivystyksen sivuilta: http://www.riku.fi/fi/oppaat+ja+ohjeet/omien+yhteystietojen+salaaminen/

Turvakiellosta tarkemmin Maistraatin sivuilta: http://www.maistraatti.fi/fi/Palvelut/kotikunta_ja_vaestotiedot/Turvaki…

Vierailija kirjoitti:

Miten erotessa salataan uudet yhteystiedot pomminvarmaksi? Onko turvakielto ainoa vaihtoehto? Onko turvakieltoa mahdollista saada, vaikka ei olisi esittää todisteita sen tarpeellisuudesta?

17/37 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esitit hyvän ja tärkeän kysymyksen. Parisuhdeväkivallan varhaisia merkkejä on tutkittu jonkin verran ja tutkimuksissa on nostettu esille väkivallan varhaisia merkkejä. Mitä varhaisemmassa vaiheessa väkivallan saa katkaistua, sitä parempi.

Ensimmäiseksi nostaisin esille pelon, häpeän ja turvattomuuden tunteet, jotka ovat keskeisiä ja liittyvät usein väkivallan varhaisiin vaiheisiin. Jos siis koet olosi turvattomaksi tai pelkäät kumppaniasi, ei kaikki ole kunnossa.

Myös väkivaltakokemukset lapsuuden kodissa ja väkivaltaisuus aiemmissa parisuhteissa voivat kertoa paljon kumppanin käyttäytymistavoista ja malleista. Se miten hän on oppinut selvittämään riitatilanteita tai selviytymään vaikeista elämäntilanteista, voi vaikuttaa väkivaltaisuuteen, varsinkin, jos näitä tunteita ja kokemuksia ei ole koskaan käsitellyt.

Suhteen erityisen nopea eteneminen, mustasukkaisuus tai toisen menemisten ja ystäväpiirin kontrollointi (kenen kanssa vietät aikaa, missä ja kuinka kauan), voivat myös olla varhaisia merkkejä.  Monesti suhteen alkuvaiheessa tällaista käyttäytymistä erehtyy pitämään imartelevana ja osoituksena rakkaudesta. Turvallisessa parisuhteessa on tilaa omille harrastuksille ja ystäville.

Väkivaltaa ennakoivia merkkejä voivat olla myös voimakkaat tunteenpurkaukset, suuttumuksen kontrolloinnin vaikeudet ja mielialan vaihtelut. Nämä reaktiot voivat nousta esille esim., jos puolisoiden mielipiteet eriävät toisistaan. Narsistiset piirteet, kuten empatiakyvyttömyys, kylmyys, julmuus, röyhkeys sekä loukkaava käytös toisia kohtaan voivat myös olla merkkejä. Nämä piirteet nousevat harvemmin esille muiden läsnäollessa, vaan korostuvat kotioloissa esiin erityisesti kahdenkesken. Tämä osaltaan voi lisätä tunnetta, että minua ei uskota, kun kumppani vaikuttaa muiden silmissä täydelliseltä.

Sanoisin, että pelko on hyvä mittari. Jos suhteessa joutuu pelkäämään kumppaniaan, on tärkeää hakeutua avun piiriin.

18/37 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunteesi ovat täysin normaaleja. Suhteessanne on varmasti ollut paljon myös hyvää, mitä kaipaat. Suhteisiin kuuluu hyviä ja huonoja hetkiä ja yleensä juurikin hyvät hetket ja kumppanin rakastava puoli saavat ihmiset pysymään väkivaltaisissa suhteissa tai palaamaan takaisin.

Kuulostaa siltä, että teillä miehesi yritti ja yrittää siirtää syytä väkivallasta sinulle. Onko miehesi hakenut tai saanut apua väkivaltaisuuteensa? Entä oletko sinä saanut käsitellä kokemaasi? Jos ette ole, suosittelen teitä hakemaan apua. Vaikka ette tällä hetkellä eläisi yhdessä, on väkivaltakokemuksen käsitteleminen tärkeää. Varsinkin, jos haaveilette paluusta yhteen, on tärkeää, että edelliset tapahtumat on saatu selvitettyä. Avunhakemisen myötä voitte löytää keinoja, joilla ratkaisette ristiriitatilanteet ilman väkivaltaa. Muutos on mahdollinen, jos niin itse haluaa ja on valmis tekemään töitä sen eteen.

19/37 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten selvitä,kun lasten takia joutuu yhä tapaamaan väkivaltaista eksää? Lapsille ollut aina väkivallaton,mutta välillä yhä haku- ja vientitilanteissa keskustelu kärjistyy ja väkivallan uhka painaa mieltä.

Hienoa, että tunnistat mieltäsi painavan uhkan ja pohdit asiaa myös lastenne kannalta. Aikuisten välillä tapahtunut väkivalta on asia, josta lähes poikkeuksetta myös lapset ovat hyvin tietoisia. Olettekohan jo saaneet, sinä, lapset ja mahdollisesti ex-puoliso apua perheväkivallasta selviämiseen? Jos et ole vielä ollut yhteydessä auttaviin tahoihin, esimerkiksi turvakoteihin, voisi olla hyvä hakea asiantuntija-apua perheenne tilanteen selvittelyyn. Tämä varmasti auttaisi yhteistyövanhemmuuden sujuvuutta pitkällä tähtäimellä. Väkivallasta selviämiseen liittyviä palveluja löytyy tämän linkin kautta:

https://ensijaturvakotienliitto.fi/yhteystiedot/#paivystavat-turvakodit

sekä täältä:

https://www.turvakoti.net/site/?lan=1&page_id=10

Kunnat, järjestöt ja muut toimijat tarjoavat myös mahdollisuutta niin sanottuun valvottuun vaihtoon, jota käytetään juuri esimerkiksi silloin, kun entisten puolisoiden välillä on vakavia ristiriitoja. Valvotut vaihdot ovat useimmiten osa tapaamispaikkatoimintaa, joten tälläkin hakusanalla löydät oman alueesi palveluja. Nettiturvakodissa, www.turvakoti.net järjestetään huomenillalla nimenomaan eroasioiden käsittelyyn painottuva Apua Eroon -chat, jossa voisit keskustella omasta tilanteestasi lisää.

20/37 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko mies tehdä rikosilmoituksen parisuhteessa tapahtuneesta naisen tekemästä pahoinpitelystä? Suhtaudutaanko tuollaiseen asetelmaan vakavasti?

Kyllä, mies voi tehdä rikosilmoituksen. Miesten kokema väkivalta on otettava yhtä vakavasti kuin naistenkin. Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistysten palveluissa on asiakkaina väkivaltaa kokeneita miehiä. Myös turvakodeissa on vuosittain asiakkaana miehiä. Määrä on vielä pieni, mutta se kasvaa joka vuosi.

Jos siis olet joutunut parisuhteessasi kokemaan väkivaltaa, kannustan hakemaan apua ja tekemään rikosilmoituksen.