Töihin paluu masennuksen jälkeen. Mitä sanoa syyksi kun olin poissa?
Jouduin yllättäen jäämään muutaman kuukauden sairaslomalle romahduksen takia, mistä seurasi masennus. Olen naisvaltaisella alalla. Työkavereita en ole nähnyt. Mitä sanon kun palaan työelämään jos tenttaavat syytä mikä minulla oli. Yksi työkaveri juuri kysyi viestinä mikä on. Mitä vastaan?
Kommentit (32)
Arvosta itseäsi. Masennus on vakava sairaus, toiset eivät toivu ikinä työkuntoon. Olet arvokas ihminen, pää pystyyn. Toho huonoon itsetuntoosi suosittelen terapiaa, muuten et toivu ikinä. Aikasi menee siihen kun mietit mitä muut ajattelevat sinusta.
Koska asun pienellä paikkakunnalla ja kaikki leviää kulovalkean tavoin olen sanonut syyksi fyysisen sairauden, tosin minulla on pitkäaikaissairaus ja masennuskausia on ollut muutama samoin kuin loppuunpalamisia.Hoitoala minullakin, sh
Yleensä ottaen kannattaa sanoa jotain, joka käy syyksi. Muuten ihmiset keksivät ja keksitty syy voi olla paljon epämukavampi kuin oikea syy.
Mä sanoisin hyvin lyhyesti, että sairastin. Nyt olen paremmassa voinnissa ja aion tehdä seuraavaksi Xxx työtehtävää.
Vastaus kannattaa rakentaa niin, että käännät viimeisellä lauseella puheen pois sairaudesta esim työhön, jolloin keskustelu jatkuu luontevammin.
Sano, että sairastuit äkillisesti mutta olet hyvää vauhtia toipumassa. Jos joku kysyy yksityiskohtia, sano, että et välittäisi puhua.
Vierailija kirjoitti:
Koska asun pienellä paikkakunnalla ja kaikki leviää kulovalkean tavoin olen sanonut syyksi fyysisen sairauden, tosin minulla on pitkäaikaissairaus ja masennuskausia on ollut muutama samoin kuin loppuunpalamisia.Hoitoala minullakin, sh
Sanot reippaasti jonkin mihin liittyy tabu niin eivät kysele enempää, kohdunkaulansyöpä tms.
Kerrot laulaen, että "pää levisi, pimpeli pom"
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi tylyä tekstiviestiä laittaa vastaukseksi
Jos joku on niin tahditon, että kysyy tekstarilla syytä pitkälle poissaololle, ei tarvitse vastata mitään.
Olisi mieluummin soittanut. Jos soitti etkä vastannut, olisi laittanut tekstarin että haluaisi jutella kanssasi.
Itse sanoisin kyselijöille yhden sanan: terveysongelmia. Fiksut jättävät kyselemisen siihen ja tyhmempien kanssa ei kannata ollakaan tekemisissä yhtään enempää kuin työasioiden takia tarvitaan.
Kaverini, jolla iski skitsofrenia ja psykoosi sen takia, sanoi, että burn out.
Ammatiltaan on lääkäri.
Jippohan on siinä. Jos sanot et olit masentunu ne leimaa sinua aina. Ikävä kyllä. Mut jos et kerro mikä oli ne ei varmasti voi tietää ikinä vaikka epäilisivät mitä.